ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: composite wizard skrivet 12 juni 2012 kl. 10:14:18
-
Vill först påpeka att jag inte kan ett sk_t om fyrhjulingar då mina bekanta endast har Atv:s av nyttofordons modell -och dessa aldrig intresserat mej.
Men efter att ha sett "Askers" imponerande byggtråd blev jag själv intresserad av att bygga egen quad.
2-takt är enda alternativet. Men nu till frågorna.
Nån som kör med snöskotermotor (2-el. 3-cylindrig) på en quad?
Nackdelar?
Finns det fyrhjulsdrivna quaddar?
För- och nackdelar isånafall?
Förstår att ovannämda prylar är av ondo för för vikten -men motorljudet på ex. en gammal Polaris-trippel är bara så :blob1:
Det jag främst är ute efter är en rolig, livsfarlig och gärna fyrhjulsdriven leksak som tål stryk :help:
-
Finns en Yamaha Banshee med Arctic cat 700cc skotermotor i sverige, tror det är en trippel men är inte säker. Den har variatorerna kvar. Ska du också ha det eller bygga en växellåda till motorn?
Nej det finns inte några 4x4 quadar. Vissa vill väll kalla Can-Am Renegade för det men det tycker jag är fel. ':)
För och nackdelar är ju svårt utan att veta hur du ska använda maskinen?
-
Precis som Renagade är Arctic Cat XC450i väl också lite åt quad hållet, men att kalla det en quad vet jag inte om jag vill. :)
(http://www.mudbog.net/forum/attachments/f13/4479d1292561307-all-new-2011-arctic-cat-utility-atv-models-350-425-xc450i-cat-xc-450.jpg)
-
Tack för svaren.
Kollade lite snabbt på Can-Am:en och tyckte den såg lite quad-aktig ut, ända tills jag såg torrvikten :o
Att använda variatorerna tror jag blir bra, förutom att de är en aning utrymmeskrävande. Hur en eventuell fyrhjulsdrift skulle lösas har jag inte ännu funderat på.
Finns det månne nån projekttråd eller dylikt om denna AC-trippel försedda quad?
Googlade nyss på ämnet och hittade en på Youtube som muttrat fast en Polaris Ultra 680cc på nån gammal Polaris Atv -dock inte en quad.
Maskinen skall främst användas för att transportera mej de 300 metrarna mellan garage och hem, lek på allmän väg/skog samt på bana i mån och möjlighet (läs litet).
Dessutom skulle man ju kunna hänga på med barnen när jag får deras 440cc (tvåtakt :headbang:) "crossover-cart" färdig.
-
Hur är Renegaden och AC XC450i att köra på bana med fyrhjulsdrift, vill de understyra eller driver de olika % fram respektive bak?
-
Hur fyrhjulsdriften påverkar på bana vet jag inte. Men den höga vikten på maskinerna kommer göra att du är helt slut efter två varv :help:
Ang tråd om den AC försedda quaden, kolla på www.landracing.se (http://www.landracing.se) och deras forum.
-
Hej,
OM bana är målet så skulle jag lägga ner 4 hjulsdriften, det adderar vikt som inte du har specielt mycket nytta av om det skulle vara fallet så skulle nog alla MX quads vara 4 hjulsdrivna antar jag.
Det finns ett antal quads med skotermotorer men dessa används nog mest till Backtävlingar och supermoto, har aldrig sett någon på MX bana. Antar att vikten återligen är en faktor.
Detta är iaf mina tankar, säger inte att det är vetenskapligt korrekta.
Mvh
-
Ok.
Skotermotor kommer det iaf. att bli -så det kan hända att fyrhjulsdriften får offras på viktbesparningens altare :hmmm:
Om inte annat lär det ju bli bra mycket lättare att leka med enbart bakhjulsdrift.
Kollade på landracing-forumet men hittade inget om den där AC-quaden..
-
Hur är Renegaden och AC XC450i att köra på bana med fyrhjulsdrift, vill de understyra eller driver de olika % fram respektive bak?
Jag har en Renegade utan servo. Och kan säga efter busat med 4hjulsdrifen i på en åker så klarade jag 3-4 minuter innan jag var helt slut i armarna! Det sliter o rycker i styret nåt djävulst med 4x4 i.. Så ska man busa räcker RWD gott och väl. Jag körde inte snabbare med 4x4 det va bara fränt att ligga på brehäng och parera med hela hojjen stället för med styret som på quad. :headbang: Dessutom skvätter det ju mer med 4x4 ;) :djump: