ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: woord skrivet 19 augusti 2006 kl. 12:27:56

Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: woord skrivet 19 augusti 2006 kl. 12:27:56
Har kollat runt lite här på forumet ang. byte av olja med oljekylare och har inte riktigt fått svar på vad jag vill veta.
SMC CBW 250 -05

Så här kommer det med risk för att vara tjatig.

Är det något speciellt att tänka på vid oljebyte med en hoj som har oljekyare installerad?
Finnns det nått knep för att få ut så mycket gammal olja som möjligt?

Det ska rymmas 2 liter olja om jag har fattat det rätt :?: , men hur gör ni tar ni och fyller på 2 liter eller mäter ni upp hur mycket olja som ni har tappat ur??
För att för mycket olja i en motor är väl inte bra det heller, det trycks ut i vevhus ventilationen o.s.v (rätta mig gärna om jag har fel) :D
Titel: Re: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: Moco skrivet 19 augusti 2006 kl. 13:06:42
Citat från: "woord"

Det ska rymmas 2 liter olja om jag har fattat det rätt :?: , men hur gör ni tar ni och fyller på 2 liter eller mäter ni upp hur mycket olja som ni har tappat ur??


Fyll på vad du tror är lagom. Låt stå ett tag. Kontrollera oljenivån med oljestickan. Är det för lite -fyll på mer. Vänta. Kontrollera igen. Är det för lite -fyll på mer. osv.
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: Perra N skrivet 19 augusti 2006 kl. 15:04:59
Jag hissade upp nosen efter att jag släppt pluggen, sen lät jag den stå så tills dess att det slutade droppa. När jag sedan fyllde på, fick jag i exakt 2 liter, och då är det på max-markeringen på stickan.
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: woord skrivet 20 augusti 2006 kl. 10:46:48
Ok tack för tipsen, idag är det dags att byta olja..
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: SmC-Ante skrivet 20 augusti 2006 kl. 10:52:58
Vad exakt har ni för olja? Vilken viskositet?
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: woord skrivet 20 augusti 2006 kl. 14:52:05
Nu har jag bytt och det gick utan problem, men jag slog inte riktigt i 2 liter mer 1,8 visserligen är nivån inte riktigt uppe på Max..
Citera
Vad exakt har ni för olja? Vilken viskositet?




Jag köpte oljan på OK/Q8 och dem har en 4-takts olja för race cyklar som är 15-50, har jag för mig.
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: Perra N skrivet 20 augusti 2006 kl. 15:42:38
Kör med Mobil 1 4T 15W50. Köper det ganska billigt där jag köper oljan till min verkstad.
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: woord skrivet 20 augusti 2006 kl. 19:08:06
Så där nu är luftfiltret rengjort också, kedjan spänd och bultar genomgångna.

Nu till en fråga som är offtopic nästan..
Använder ni nått speciellt fett när ni smörjer A-Armarna??
Hur mycket fett sprutar ni in? Tills det trycks ut gammalt?
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: Perra N skrivet 21 augusti 2006 kl. 07:12:48
Kör med chassifett för bilar. Trycker på sprutan tills det börjar komma ut lite gammalt, då vet man att leden/bussningen är fylld med goja.
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: woord skrivet 23 augusti 2006 kl. 14:56:15
Tack Perra N.

Ska fixa detta i helgen förhoppningsvis  :P
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: Perra N skrivet 23 augusti 2006 kl. 17:55:28
Jag fick en helt annan gång i quaden efter att man gjort bromsbyte, chassismörjning, oljebyte och rengöring av luftfiltret. Nu tar ju bromsarna bra, inga missljud från länkarmarna osv...
Titel: Olje byte med oljekylare.
Skrivet av: woord skrivet 23 augusti 2006 kl. 20:33:35
Jag kan bara hålla med dig, visserligen har jag inte smörjt A-armarna ännu, men efter att ha bytt olja samt gjort rent luftfiltret så är det stor skillnad på hojen.

Mycket piggare på högre varv, av nån anledning.. kul när det märks en förändring iallafall :P