ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: earp skrivet 9 juni 2012 kl. 03:58:28

Titel: Honda TRX 500 FPA - fråga om diffen och stel bakaxel
Skrivet av: earp skrivet 9 juni 2012 kl. 03:58:28
Goddag!

Är lite sugen på en Honda.. Ni som har en, hur fungerar difflåsningen fram för er? Skulle ni hellre välja en där man kan diffa med en knapp? Fungerar den lika bra som på de märken man får lägga i den själv?

Och bakaxeln.. Som arbetsmaskin är det säkert klockrent, men hur mycket stör ni er på den när ni nöjeskör? Det är ju inte direkt optimalt ur komfortsynpunkt.

Tacksam för svar
Titel: SV: Honda TRX 500 FPA - fråga om diffen och stel bakaxel
Skrivet av: Hydro skrivet 9 juni 2012 kl. 09:32:40
Ur komfortsynpunkt är bakaxeln av rätt liten betydelse eftersom man får stor dämpning via lågtrycksdäcken och axeln har generellt så styv krängninshämmare att hjulen knappast rör sig helt individuellt även om man har delad axel.
Delad axel har man främst för ökad markfrigång, komfortaspekten låter som försäljarsnack.
Visst, tar man bort krängningshämmaren, så ökar ju komforten men maskinen blir då svårkörd på väg.
...men terrängegenskaperna ökar!

Får dock erkänna att jag inte kört Hondas ATV:er så mycket, och inte alls på väg, så exakt hur det är med deras krängningshämmare vart jag inte, utan svarar lite mer generellt.
Av samma anledning lämnar jag drivningen i framaxeln till någon mer insatt.
Titel: SV: Honda TRX 500 FPA - fråga om diffen och stel bakaxel
Skrivet av: w_larsson skrivet 11 juni 2012 kl. 22:26:12
Har haft en tgb tidigare med knapp till diffen, upplever det som att min 680 tar sig fram smidigare, man behöver inte fundera på att slå till några knappar, det bara fungerar!
Även om hondan inte låser diffen helt så fungerar det väldigt bra ändå!
Jag använder min både till lite skogsarbete på vintern och brutal offroadåkning resten av året, har väldigt sällan saknat en knapp till att låsa med!
Stel bakaxel saknar jag när jag drar timmervagn, men jag tror att jag hade slagit sönder den vid nöjeskörning!
Ända felet på 680:n är att den har för hög utväxling, det krävs att man växlar ner den som jag skrivit om i en annan tråd!
Titel: SV: Honda TRX 500 FPA - fråga om diffen och stel bakaxel
Skrivet av: Mudde skrivet 12 juni 2012 kl. 08:24:50
Gällande stel bakaxel är det en stor fördel om du skall jobba med maskinen genom att hänga på kärror mm då maskinen inte sjunker ihop. Konfortmässigt är skillnaden minimal.

Gällande diffen kan man lura den att "låsa" genom att bromsa lite med handbromsen. Lite knixigt men du lär dig snart. Skall du inte ha en renidlad led och bus maskin är Hondan ett fin fint alternativ och med en hydristatväxel som fler borde ha.