ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: earp skrivet 9 juni 2012 kl. 03:54:29

Titel: Yamaha Grizzly vs Honda TRX FPA
Skrivet av: earp skrivet 9 juni 2012 kl. 03:54:29
Goddagens!

Har ett par frågetecken att reda ut angående dessa fyrhjulingar. Jag har provkört några och kommit fram till att det är Yamaha Grizzly 550/700 eller Honda TRX FPA jag gillar mest. Hondan går väldigt jämnt och fint i det maskinella och är säkert en väldigt bra maskin att köra i skogen. Grizzlyn verkar vara en kompromiss mellan leksak/nöje och arbetsmaskin.

Hondan hade jag nästan bestämt mig för när jag insåg att jag inte kan välja att "diffa" framaxeln med knapp utan måste krånga med bromshandtaget för att få båda hjulen att dra.... Hur funkar detta exakt och är det likvärdigt med Grizzlyns difflåsning? Lämpligast vore ju att välja detta med ett knapptryck..

Fyrhjulingen kommer användas både som arbetsmaskin och grusvägsåkning. Jag tar mig hellre fram bra i skogen än att åka i höga hastigheter efter väg.

Tacksam för svar.
Titel: SV: Yamaha Grizzly vs Honda TRX FPA
Skrivet av: JussiN skrivet 9 juni 2012 kl. 06:38:29
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/8-EtwpxUEbQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Titel: SV: Yamaha Grizzly vs Honda TRX FPA
Skrivet av: JussiN skrivet 9 juni 2012 kl. 08:43:40
http://www.highlifter.com/p-349-high-lifter-detroit-locker-4-see-applications.aspx (http://www.highlifter.com/p-349-high-lifter-detroit-locker-4-see-applications.aspx)
Det går ju att eftermontera.
Titel: SV: Yamaha Grizzly vs Honda TRX FPA
Skrivet av: KawaSuki skrivet 10 juni 2012 kl. 18:39:30
I tidningen Allt om Gården nr 1/12 så har man testat Honda TRX500FPA och den verkar totalt sett få ett  bra betyg, men även dom klankar ner på avsaknaden av diffspärr i framaxeln. De skriver;

Men trots avsaknaden av detta (diffspärr) har vi väldigt svårt att tycka det skulle vara en dealbreaker. Under fyrhjulingens livstid kommer det säkert att inträffa vid något tillfälle att du kör fast där du inte skulle behöva, men det finns ju vinsch. Men vi förstår ändå inte grejen, det är enkel teknik så varför inte bara trycka dit det? För övrigt är det ingen överdrift att säga att TRX500FPA är en fullkitad arbetsmaskin. Servon var liksom pricken över i:et och det som gör att den åter är med i matchen.


Allt om Gården´s chefredaktör (och testare av ovan nämnda Honda) heter Henrik Fitinghoff och var tidigare chefredaktör på tidningen ATV och TerrängMagazinet. Han har m a o kört en hel del fyrhjuling genom åren.

Skulle jag själv välja mellan de två och det var hyfsat jämt, så skulle avstånd och relation med närmaste återförsäljare vara ganska avgörande, men om det är helt oavgjort på alla andra punkter så skulle jag nog satsat på Honda´n och om avsaknaden av diffspärr fram blir för stor så skulle jag eftermontera det.

Titel: SV: Yamaha Grizzly vs Honda TRX FPA
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 23 juni 2012 kl. 09:33:50
är det den hondan som har stel bakaxel och förgasare?
känns ju antikt faktiskt...

insprutning är ju en ganska bra grej..

var o kollade på nya honda hjulingar, sjukt bra byggkvalite men varför kommer dom inte med lite modernare saker?

fast den lär ju hålla hur länge som helst..