ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Viktoor skrivet 8 juni 2012 kl. 22:17:39
-
Tjena!
Har precis varit och hämtat highlifters fjädrar till min pärla och byta fjädrar verkar ju vara ett helvetes jobb, rätta mig om jag har fel.. då dessa kostade ju en slant.. så någon som vet vad kompletta gaz dämpare kostar? :)
-
Jag har inte kollat så noga på hjulingen hur det ser ut men antar att det måste vara liknande som på en bil, lossa hela fjäderbenet, spänna ihop fjädern och sen lossa topplagringen. Det är ju lite pyssel men har man skapliga verktyg så går det nog ganska bra.
-
Vad jag förstått det som behövs 2 skiftnycklar? :hmmm: sen denna borde ju gå
http://www.jula.se/fjaderspannare-2-pack-609933 (http://www.jula.se/fjaderspannare-2-pack-609933)
-
Vad jag förstått det som behövs 2 skiftnycklar? :hmmm: sen denna borde ju gå
http://www.jula.se/fjaderspannare-2-pack-609933 (http://www.jula.se/fjaderspannare-2-pack-609933)
Skiftnyckel? Spärrhandtag eller Mutterknack om du inte vill stå och veva halva dagen.
-
Är det en canam du har så ja det är ett helvete du måste även lossa svingarmarna för att ändra torsionstaven annars har du ingen nytta av highlifter för dom motverkar varandra,så lycka till,du kommer att behöva ett antal specialverktyg som brp säljer.och ja jag har meckat canam inget roligt alls.
-
Är det en canam du har så ja det är ett helvete du måste även lossa svingarmarna för att ändra torsionstaven annars har du ingen nytta av highlifter för dom motverkar varandra,så lycka till,du kommer att behöva ett antal specialverktyg som brp säljer.och ja jag har meckat canam inget roligt alls.
hmm detta lät ju inte kul.. men varför står det inte de på highlifters beskrivning som följde med?..
-
Har inga korrionsstag...
-
Är det en canam du har så ja det är ett helvete du måste även lossa svingarmarna för att ändra torsionstaven annars har du ingen nytta av highlifter för dom motverkar varandra,så lycka till,du kommer att behöva ett antal specialverktyg som brp säljer.och ja jag har meckat canam inget roligt alls.
Jag har åkt Outlander sedan -05 och kliar mitt huvud och undrar varför man ska "ändra" på torsionsstaven?? :hmmm:
Torsionsstaven är en krängningshämmare och har inte så mycket med dämpare och fjädrar att göra.
Vill man ändra på staven så kan man antingen demontera bort den eller svarva ned diametern lite om man tycker att hjulingen känns för stel och oföljsam i terrängen.
Man ska defenitivt testa utan stav innan man svarvar ned för att få en bild på hur resultatet kan bli av en svarvning.
Det behövs inget special verktyg för att lossa torsionsstaven,däremot om du ska lös med hela svingarmen då behövs specialverktyget.