ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mattias91 skrivet 5 juni 2012 kl. 11:13:30
-
Hej! Jag har egentligen ingen erfarenhet av fyrhjulingar men har kört cross etc.
Tänkte fråga vad ni råder mig till att köpa om jag vill ha en pigg "quad" på landet som inte behöver service efter varje körning osv.
Vill kunna åka på grusvägarna där och lite på asfaltsvägarna 50 vägar. Och lite så:)
-
Suzuki LTZ 400 ligger riktigt bra i pris oreggad. De är riktigt stabila och räcker med service var 200e mil el 50 tim om man inte crossbane åker :)
-
Ska den vara vägreggad? :dntknow:
-
Tack, dom var intressanta :)
Vägregg är inget krav, har b-kort men ska ha den långt bort på landet så...
-
Yamaha YFZ 450 har du också. Lite extremare i gången men tätare serviceintervall. Typ 5-10 timmar körning om jag inte är ute o seglar.
Jag hade en LTZ 400 i 3 år och var jättenöjd på alla sätt! Effekten räcker gott till för grusväg och gropar. På asfalt så vill man ha lite mer. Men är inga problem att åka bakhjul i lägre hastigheter :headbang:
-
Haha okej :) ltz verkar lite lättare då isf, hur är dinli eller vad dom nu hette? ;o dom var ju iaf billiga, t.e.x dinli 450, är det typ kina eller? har ingen aning.. :P
-
Haha okej :) ltz verkar lite lättare då isf, hur är dinli eller vad dom nu hette? ;o dom var ju iaf billiga, t.e.x dinli 450, är det typ kina eller? har ingen aning.. :P
Dinli och Smc Är ju modell bättre "kina" och funkar bra tror dock de tillverkas i korea.?
Men är du ute efter köra problemfritt är suzuki bättre val. Ska du åka landsvägsregistrerat så ligger Dinli bättre i pris helt klart. Effektskillnaden är mycket liten.
-
Okej:) tack för svar, ska fundera lite :)
-
Jag har en ltz 400, 07. Polaren har en dinli 450, 08. När han skruva dricker jag kaffe. Han har trimmat massor. Jag kör original. På asfalt spöar han mig, i skogen spöar jag honom och på grus är vi lika. ;)
-
Haha vadå måste man skruva massa på dinli ?:)
får ångest av allt de här, så dyrt. Kanske blir en gammal husaberg enduro hoj haha.. kanske är mer skruva på en sån än en ltz iofs :/
-
Jag har en ltz 400, 07. Polaren har en dinli 450, 08. När han skruva dricker jag kaffe. Han har trimmat massor. Jag kör original. På asfalt spöar han mig, i skogen spöar jag honom och på grus är vi lika. ;)
Hmm... en del kanske kruvar för att dem tycker det är kul att skruva trots att dem inte behöver. ;)
-
Så är det nog.. Är utbildad meck så kan nog mecka fyrhjuling i och för sig men är väl inte så sugen då jag vill ha något som går och går på landet. Men ändå inget Kina skit.
Och inte allt för dyrt, men hur går din dinli 450 då "Henke" ?
-
Haha vad otrevligt mitt svar lät:P
Nojjar jag för mycket eller är quads som inte är Kina stabila? Har bara kört en Honda arbetsfyrhjuling sakta med plog och en liten 50 kubikare. Om man ligger i 80 med en Dinli t.ex och man måste väja är de lätt att volta med skiten?
-
Är nöjd med min Dinli iaf, Att ligga i 80 är inga problem dock är min sänkt fram.
-
Så är det nog.. Är utbildad meck så kan nog mecka fyrhjuling i och för sig men är väl inte så sugen då jag vill ha något som går och går på landet. Men ändå inget Kina skit.
Och inte allt för dyrt, men hur går din dinli 450 då "Henke" ?
Du behöver då absolut inte vara rädd för att köpa en dinli 450 om du har denna utbildning.
Risker är det alltid om man köper beggat, men det är det med alla märken även om dem heter honda eller nått.
Utan att vara allt för partisk mot mitt märke så säger jag att mer skoj för pengarna är det svårt att få vid hjulingköp. Skulle något hända så finns det delar att få tag i relativt billigt om man jämför märkesdrakarna. Och beggatmarknaden har ganska mycket också.
Angående min egen hur bra den går och funkar så säger väl 6,5 års ägande en del hur nöjd jag är med den och hur bra den går. Har testat en del andra märken och inte känt ett behov av att uppgradera till ett dyrare märke mer än detaljer som jag istället har småfixat på min egen som gör den bättre och mer allround året om (får då ut mer av min maskin än jag skulle fått av att köpa en dyrare)
Nackdelar finns men det är bara små små detaljer som även andra märken har. (utom eftermarknadsgrejer som inte är allt för stort på dinli, men det finns och kommer mer hela tiden)
-
Okej tack för svar! det lutar väl åt en begagnad dinli :P dom står sig inte högt i pris iaf, den lär hålla om man kör lugnt på landet, gasar på lite då och då:)
hur är service på en dinli 450? det är inte som en 450 crossmotor som behöver service jämt elleR?
-
Vart 100 mil skall den servas!
-
Service intervallen beror på hur man kör
Men kör du allround så brukar 100 mil funka bra men ligger men med en högt drevad maskin efter grusvägar och andra vägar utan att ligga på toppvarv så kan man nog lägga den på 150-200 mil.
Allmän översyn görs lite då och då, typ kedjesmörj, bussningar och vajersmörning.