ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Delarium skrivet 4 juni 2012 kl. 18:53:00
-
Håller jag in kopplingen helt och hållet, så går hojen när man startar den kall ganska bra på tomgång. När jag lägger i friläge och låter den gå på tomgång, så blir motorvarvet annorlunda. Den går ojämnare, den låter mycket mer ansträngd och blir nästan "uppehåll" från och till. Den håller sig vid liv dock. Försvinner direkt igen när jag kopplar ur. Vad kan det vara för fel?
-
Kanske är var lite otydlig.
Maskinen är lite svårstartad kall.
Jag startar hojen kall, lägger i N (friläget på växelföraren), och den låter väldigt ansträngd och nästan uppehåll i motorvarvet. Den håller sig igång, men det känns inte så långt borta.
Håller jag in kopplingen (oavsett växel) så förändras gången omedelbart, den blir betydligt lugnare. Den går fortfarande lite "oroligt", men motorvarvet blir stabilare och känns lite mer "solitt".
-
Ska jag börja kolla något annat före det ena? Står helt handfallen. Eller är detta normalt?
-
Vet inte om jag förstått dig rätt men på det du skriver låter det som om motorn driver en aning fast du har neutralen i och det orkar den inte riktigt på tomgång så då går varvtalet ned. I så fall skulle du kunna skruva bort sidokåpan och kolla det. Kan inte din maskin men drivremmen skall ju inte driva med neutralen i. Kolla hur variatorn och remmen uppför sig i neutral rsp växel och koppling i/ur osv.
-
Vet inte om jag förstått dig rätt men på det du skriver låter det som om motorn driver en aning fast du har neutralen i och det orkar den inte riktigt på tomgång så då går varvtalet ned. I så fall skulle du kunna skruva bort sidokåpan och kolla det. Kan inte din maskin men drivremmen skall ju inte driva med neutralen i. Kolla hur variatorn och remmen uppför sig i neutral rsp växel och koppling i/ur osv.
Sitter inte variatorn alltid "före" växellådan? Isåfall påverkas ju inte rem och variator av om man har neutral eller växel ilagd.
Dessutom tolkar jag att du skriver att du trycker in kopplingen som att du har en "vanlig" växlelåda och ingen variator.
Låter som att det är nåt som går trögt i växellådan. Eftersom fenomenet finns när du har neutralläget i gissar jag på att lagren på ingående axeln i växellådan är problemet.
-
Det är en manuell växellåda, med växelpinne. Den har kamkedja, osäker om det hjälper er. Inte så kunnig på detta :(
-
Svårt att göra nån riktigt bra gissning. Men jag tror att nånting på ingående axel kärvar.
Kanske problem med växleförare så att dreven inte riktigt hamnar i neutralläge.
Hur går den med växel i? Är växlarna svåra att få i ur?
-
Gör så här då. Hissa upp maskinen så att hjulen hänger i luften. Starta och testa och se om hjulen vill driva när de inte ska det.
-
Svårt att göra nån riktigt bra gissning. Men jag tror att nånting på ingående axel kärvar.
Kanske problem med växleförare så att dreven inte riktigt hamnar i neutralläge.
Hur går den med växel i? Är växlarna svåra att få i ur?
Växlarna är lite kinkiga ibland att få. Tycker de gick i lättare precis när jag köpte hojen. Ibland behöver jag rulla/gunga hojen för att få i framför allt N och 1ans växel. Trodde först det var oljan som var dålig, så jag bytte oljan nyligen.
Hur justerar jag växelföraren ?