ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 19:12:20
-
Börjat tröttna på att bakaxellagrena ger upp efter några hundra mil så jag har monterat en smörjnippel på carriern för o testa om de håller längre om man smörjer dom med jämna mellanrum ()p
Demonterade packboxar, lager, röret i carriern först.
Borrade ett genomgående 6,8mm hål i carriern, gängade M8x1 och monterade en smörjnippel. Gulmärkt på bilden
Tog bort dom inre tätningarna på lagrena för att fettet ska kunna tränga in.
Pressade i lagrena och tryckte i nästan en halv tub fett innan carriern var fylld sen dit med packboxarna.
Smörjnippeln sitter mellan dom hålen man använder när man spänner kedjan.
Hoppas dom håller lite längre nu iallafall
Här är en bild på vart jag borrade:
(http://i47.tinypic.com/23joglc.jpg)
-
()p
Men kan tänka mig att det blir lite mer tryck på packningen utåt när lagret går varmt? All smörjning är ju bättre än ingen såklart men det märker du väl om du lämnar snigelspår efter dig :p verkar ju onekligen som en fiffig lösning men jag är lite skeptisk till att smörningen du faktist har i lagret snarare kommer försvinna fortare. Klart värt ett försök? (har för övrigt uppmärksammat ett litet glapp i min bakaxel också Efter dryga 350 mil :(veryangry):, ska det vara totalt stumt eller kan det vara ett minimalt glapp redan ifrån början? Märker det när handbromsen är i. Sorry för trådstölden)
-
()p
Men kan tänka mig att det blir lite mer tryck på packningen utåt när lagret går varmt? All smörjning är ju bättre än ingen såklart men det märker du väl om du lämnar snigelspår efter dig :p verkar ju onekligen som en fiffig lösning men jag är lite skeptisk till att smörningen du faktist har i lagret snarare kommer försvinna fortare. Klart värt ett försök? (har för övrigt uppmärksammat ett litet glapp i min bakaxel också Efter dryga 350 mil :(veryangry):, ska det vara totalt stumt eller kan det vara ett minimalt glapp redan ifrån början? Märker det när handbromsen är i. Sorry för trådstölden)
Några på forumen i Usa har haft riktigt bra resultat efter montering av smörjnippel på carriern
De är ju vatten som förstör lagrena, mina har varit rostiga när jag demonterat. Trycker man då i lite fett efter tvätt/körning bör man pressa ut vattnet.
Kan ju knappast bli sämre än vad de är orginal
Har du haft din maskin upplyft när du kännt på glappet? Har jag min handbroms i och rullar maskinen fram och tillbaka så glappar men de är glidpinnarna till bromsoket som glappar.
Har du glapp upp och ner i axeln så har du nog lager som är på väg o ge upp
-
Glömde förresten skriva att jag monterat bossbearings som består av 2 uppdaterade lager istället som orginal, 4st..
Hoppas dessa håller bättre än Pivot Works lagrena
En länk till lagrena:
http://www.ebay.com/itm/Upgrade-Rear-Axle-Bearings-and-Seals-Kit-Raptor-700-2006-2007-2008-2009-2010-/370596642757?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item564947ffc5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Upgrade-Rear-Axle-Bearings-and-Seals-Kit-Raptor-700-2006-2007-2008-2009-2010-/370596642757?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item564947ffc5&vxp=mtr)
-
"Har jag min handbroms i och rullar maskinen fram och tillbaka så glappar men de är glidpinnarna till bromsoket som glappar"
Det glappet ja menar! Ok men jag ser att "guiden" för carriern på sidan "glappar" frammåt/bakåt ytterst lite, ska hålla lite knas om de blir värre. Kanske kolla lite närmre när jag byter bromskivan :banghead:
-
"Har jag min handbroms i och rullar maskinen fram och tillbaka så glappar men de är glidpinnarna till bromsoket som glappar"
Det glappet ja menar! Ok men jag ser att "guiden" för carriern på sidan "glappar" frammåt/bakåt ytterst lite, ska hålla lite knas om de blir värre. Kanske kolla lite närmre när jag byter bromskivan :banghead:
Lyckats försöka köra iväg med skivlåset i?
-
Ja :banghead: men hade upptäckt glappet _innan_ denna lilla hjärnproppen.
-
Ja :banghead: men hade upptäckt glappet _innan_ denna lilla hjärnproppen.
Lyckades också med de när jag precis köpt min ;D
-
I ett tidigt skede i mitt ägande av Raptor 700 blev det lagerras.
Jag körde mycket i diken och träsk och spolade alltid med högtryck... så vatten hade trängt in och skiten hade rostat ihop.
På 350:n satte jag nippel mitt bak och "punkterade" packboxarna så fettet kunde tränga ut och det funkade men ville inte göra så på 700:an utan testade med att fylla carriern med fett vid lagerbytet, så pass att INGET vatten skulle få plats.
Därefter fortsatte jag köra i diken och kladd och tvättade alltid med trefas hetvattentvätt... i tre år... utan ras.
Jag säger som jag brukar, fett är alltid bra!
:headbang:
-
Vad är det frågan om? Är det inte bättre grejjer än att man måste byta så ofta? Jag tvättar aldrig med högtryck, klarar jag mig bättre då, eller? Badar sällan med den, men regn blir det ju en del. Vad i övrigt ska man tänka på om man vill slippa byta lager i tid och otid? J_vla kina-skit. :banghead:
-
Vad är det frågan om? Är det inte bättre grejjer än att man måste byta så ofta? Jag tvättar aldrig med högtryck, klarar jag mig bättre då, eller? Badar sällan med den, men regn blir det ju en del. Vad i övrigt ska man tänka på om man vill slippa byta lager i tid och otid? J_vla kina-skit. :banghead:
Orginal lagrena håller längst men är också dyrast.
Koyos generalagent i Sverige ville ha runt 800kr/st!! Sitter 4st på raptorn
Kört med pivot works lagersats och dom senaste höll 300 mil
Massa rost när jag demontera lagrena.
Får hoppas fettet håller vattnet ute så jag slipper byta mer
Vi kan ju montera en fettnippel på din med Hellman vid nästa byte ()p
-
...Vi kan ju montera en fettnippel på din med Hellman vid nästa byte ()p
()p ()p
Jag gillar att du använder ordet VI!
-
mycket intressant tråd, den tackar vi för
-
kört 130mil med min nu och mina bakaxel lager knackar redan. märktes för många mil sen men inte lika mycket, så vet ej om orginal e nått o hänga i granen. funderar på att satsa på de kitet med bara 2 lager
Orginal lagrena håller längst men är också dyrast
-
kört 130mil med min nu och mina bakaxel lager knackar redan. märktes för många mil sen men inte lika mycket, så vet ej om orginal e nått o hänga i granen. funderar på att satsa på de kitet med bara 2 lager
Jag har ju inte kört så jättelångt med dom uppgraderade lagrena men dom håller än. Dom är ju billiga oxå
Pivots works var inget o hänga i granen