ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 19:12:20

Titel: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 19:12:20
Börjat tröttna på att bakaxellagrena ger upp efter några hundra mil så jag har monterat en smörjnippel på carriern för o testa om de håller längre om man smörjer dom med jämna mellanrum ()p

Demonterade packboxar, lager, röret i carriern först.
Borrade ett genomgående 6,8mm hål i carriern, gängade M8x1 och monterade en smörjnippel. Gulmärkt på bilden

Tog bort dom inre tätningarna på lagrena för att fettet ska kunna tränga in.

Pressade i lagrena och tryckte i nästan en halv tub fett innan carriern var fylld sen dit med packboxarna.

Smörjnippeln sitter mellan dom hålen man använder när man spänner kedjan.

Hoppas dom håller lite längre nu iallafall

Här är en bild på vart jag borrade:

(http://i47.tinypic.com/23joglc.jpg)



Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 3 juni 2012 kl. 20:00:41
 ()p



Men kan tänka mig att det blir lite mer tryck på packningen utåt när lagret går varmt? All smörjning är ju bättre än ingen såklart men det märker du väl om du lämnar snigelspår efter dig :p verkar ju onekligen som en fiffig lösning men jag är lite skeptisk till att smörningen du faktist har i lagret snarare kommer försvinna fortare. Klart värt ett försök? (har för övrigt uppmärksammat ett litet glapp i min bakaxel också Efter dryga 350 mil :(veryangry):, ska det vara totalt stumt eller kan det vara ett minimalt glapp redan ifrån början? Märker det när handbromsen är i. Sorry för trådstölden)
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 20:48:00
()p



Men kan tänka mig att det blir lite mer tryck på packningen utåt när lagret går varmt? All smörjning är ju bättre än ingen såklart men det märker du väl om du lämnar snigelspår efter dig :p verkar ju onekligen som en fiffig lösning men jag är lite skeptisk till att smörningen du faktist har i lagret snarare kommer försvinna fortare. Klart värt ett försök? (har för övrigt uppmärksammat ett litet glapp i min bakaxel också Efter dryga 350 mil :(veryangry):, ska det vara totalt stumt eller kan det vara ett minimalt glapp redan ifrån början? Märker det när handbromsen är i. Sorry för trådstölden)

Några på forumen i Usa har haft riktigt bra resultat efter montering av smörjnippel på carriern

De är ju vatten som förstör lagrena, mina har varit rostiga när jag demonterat. Trycker man då i lite fett efter tvätt/körning bör man pressa ut vattnet.

Kan ju knappast bli sämre än vad de är orginal

Har du haft din maskin upplyft när du kännt på glappet? Har jag min handbroms i och rullar maskinen fram och tillbaka så glappar men de är glidpinnarna till bromsoket som glappar.
Har du glapp upp och ner i axeln så har du nog lager som är på väg o ge upp
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 20:53:57
Glömde förresten skriva att jag monterat bossbearings som består av 2 uppdaterade lager istället som orginal, 4st..

Hoppas dessa håller bättre än Pivot Works lagrena

En länk till lagrena:

http://www.ebay.com/itm/Upgrade-Rear-Axle-Bearings-and-Seals-Kit-Raptor-700-2006-2007-2008-2009-2010-/370596642757?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item564947ffc5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Upgrade-Rear-Axle-Bearings-and-Seals-Kit-Raptor-700-2006-2007-2008-2009-2010-/370596642757?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item564947ffc5&vxp=mtr)
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 3 juni 2012 kl. 22:01:35
"Har jag min handbroms i och rullar maskinen fram och tillbaka så glappar men de är glidpinnarna till bromsoket som glappar"
Det glappet ja menar! Ok men jag ser att "guiden" för carriern på sidan "glappar" frammåt/bakåt ytterst lite, ska hålla lite knas om de blir värre. Kanske kolla lite närmre när jag byter bromskivan  :banghead:
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 23:19:30
"Har jag min handbroms i och rullar maskinen fram och tillbaka så glappar men de är glidpinnarna till bromsoket som glappar"
Det glappet ja menar! Ok men jag ser att "guiden" för carriern på sidan "glappar" frammåt/bakåt ytterst lite, ska hålla lite knas om de blir värre. Kanske kolla lite närmre när jag byter bromskivan  :banghead:

Lyckats försöka köra iväg med skivlåset i?
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 3 juni 2012 kl. 23:27:58
Ja  :banghead: men hade upptäckt glappet _innan_ denna lilla hjärnproppen.
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 3 juni 2012 kl. 23:44:01
Ja  :banghead: men hade upptäckt glappet _innan_ denna lilla hjärnproppen.

Lyckades också med de när jag precis köpt min ;D
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Hydro skrivet 3 juni 2012 kl. 23:53:20
I ett tidigt skede i mitt ägande av Raptor 700 blev det lagerras.
Jag körde mycket i diken och träsk och spolade alltid med högtryck... så vatten hade trängt in och skiten hade rostat ihop.
På 350:n satte jag nippel mitt bak och "punkterade" packboxarna så fettet kunde tränga ut och det funkade men ville inte göra så på 700:an utan testade med att fylla carriern med fett vid lagerbytet, så pass att INGET vatten skulle få plats.
Därefter fortsatte jag köra i diken och kladd och tvättade alltid med trefas hetvattentvätt... i tre år... utan ras.

Jag säger som jag brukar, fett är alltid bra!
  :headbang:
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: hell-man skrivet 14 juni 2012 kl. 15:41:39
Vad är det frågan om? Är det inte bättre grejjer än att man måste byta så ofta? Jag tvättar aldrig med högtryck, klarar jag mig bättre då, eller? Badar sällan med den, men regn blir det ju en del. Vad i övrigt ska man tänka på om man vill slippa byta lager i tid och otid? J_vla kina-skit. :banghead:
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 14 juni 2012 kl. 17:03:00
Vad är det frågan om? Är det inte bättre grejjer än att man måste byta så ofta? Jag tvättar aldrig med högtryck, klarar jag mig bättre då, eller? Badar sällan med den, men regn blir det ju en del. Vad i övrigt ska man tänka på om man vill slippa byta lager i tid och otid? J_vla kina-skit. :banghead:

Orginal lagrena håller längst men är också dyrast.
 Koyos generalagent i Sverige ville ha runt 800kr/st!! Sitter 4st på raptorn

Kört med pivot works lagersats och dom senaste höll 300 mil

Massa rost när jag demontera lagrena.

Får hoppas fettet håller vattnet ute så jag slipper byta mer

Vi kan ju montera en fettnippel på din med Hellman vid nästa byte ()p
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: hell-man skrivet 14 juni 2012 kl. 21:49:28
...Vi kan ju montera en fettnippel på din med Hellman vid nästa byte ()p
()p ()p
Jag gillar att du använder ordet VI!
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 17 juni 2012 kl. 09:02:58
mycket intressant tråd, den tackar vi för
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Yämähä skrivet 3 augusti 2012 kl. 20:25:32
kört 130mil med min nu och mina bakaxel lager knackar redan. märktes för många mil sen men inte lika mycket, så vet ej om orginal e nått o hänga i granen. funderar på att satsa på de kitet med bara 2 lager

Orginal lagrena håller längst men är också dyrast
Titel: SV: Smörjnippel till bakaxellagerna Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 3 augusti 2012 kl. 21:09:43
kört 130mil med min nu och mina bakaxel lager knackar redan. märktes för många mil sen men inte lika mycket, så vet ej om orginal e nått o hänga i granen. funderar på att satsa på de kitet med bara 2 lager

Jag har ju inte kört så jättelångt med dom uppgraderade lagrena men dom håller än. Dom är ju billiga oxå

Pivots works var inget o hänga i granen