ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Robbanpolaris skrivet 2 juni 2012 kl. 22:37:48
-
Hej
Har en fundering på att införskaffa en Polaris xps 850 2011
Är det någon som vet om 2011 finns i flera färger jag tror att den endast finns i rött ???
finns det några svagheter jag bör veta om vilka mud däck är lämpliga på den maskinen
-
Beror väl på vilken reggning du är ute efter.
Vägregg. finns bara mörkröd, jag betalade 5.000kr för byte till solid helsvart plast (vid nyköp).
Annars har du väl LE modellerna som har lackad plast i Vitt, svart eller orange. Förutom röd, grön å svart solid plast.
Främre drivaxlarna kan du räkna med går söder i yttre knutarna (du kan köra vidare men saknar drivning på de hjulet)
Byts med fördel ut mot HDaxlar som om du inte har garanti kvar kostar 4.000kr/st. Annars får du nog HD axlar på garantin om du förbrukar 4-5st å de tröttnar på att byta åt dig. Jag betalade 1.500kr/st efter första brottet, för så kul är det inte att åka 3hjulsdrivet.
Olja i luftfilterboxen (fixas på garanti med delar från 2012 års modell)
Rambrott händer, men inte så vanligt. (Det går på garantin eller försäkringen) Ram kostar 13.xxxkr +moms och tar knappt 3 dagar att byta för en Polaris verkstad.
Ingen i min närhet har haft problem med framaxeln på många år nu, så förhoppningsvis är de problemen borta nu :dntknow:
-
Ang. däcken så väljer du själv, eller är det strl. du undrar över?
Med eftermarknadfälgar får du plats med 12" breda både fram å bak och 29" höga utan att höjja maskinen. Kanske tom. 30", men det har jag ingen egen erfarenhet utav.
-
Tack för svaren det blev en Polaris sportsman xps 850 :sunny:
Byter polaris ut luftburken till 2012 mod vid service eller vad händer om msn ej byter den ut
-
De byter ut vevhusventilationen om du får olja i luftburken. Skulle råda dig till att kolla ibland + säga till när du bokar servicen att du har olja i luftburken om du har det. eller så lämnar du in den direkt när du ser att du har olja i boxen
-
Ok lika bra att ta upp det på engång så inge händer.
Om jag fattat rätt har 12:an 7 hk mer änn 11:an får man dom kusarna när man byter utburen eller ?
-
Ok lika bra att ta upp det på engång så inge händer.
Om jag fattat rätt har 12:an 7 hk mer änn 11:an får man dom kusarna när man byter utburen eller ?
Nej, det är nått med toppen också. + 2012ans limpa är mycket hårdare, provsitt innan du väljer en 12a
-
Jag har en -09:a & en -12:a & det är skillnad i gången i motorerna.
Har 28,5 på båda & du MÅSTE ha höjningsats.
När man styr & hjulet fjädrar upp så tar det i framskärmen.
Kan rekomendera höjningsatsen som du byter ut undre bärarmen i bak.
Den billigare varianten så sätter du i en distans i bakre stötdämparen(tillfjädern) & du får en hårdare fjädring.
Skall du åka mycket terräng så kan jag rekomendera att du tar bort bakre kränghämnaren.
Du får mycket bättre egenskaper i skogen.
-
Tjena jag har en Polaris 850xps och fungerar klockrent :) När jag lämna den på service så bytte dem vevhusvent för att jag hade olja i luftburken, men jag har ett kluck ljud när jag bromsar in och när jag gasar kommer från den bakre regionen men har ej hittat vart det kommer ifrån.
-
Vi har en 850XP-2011 som nu gått drygt 100 timmar.
Beträffande olja i luftfilterboxen (så fixades detta på garanti med delar från 2013 års modell i samband med 100-timmars servicen nyligen.) I övrigt har maskinen varit en positiv bekantskap och framkomligheten med bandsatsen på myrmarker är imponerande. Handtagsvärmare och ruta är två komfort-prylar väl värda investeringen.
Rekommenderar även en CTEK COMFORT INDICATOR EYELET / CTEK COMFORT CONNECT EYELET, eftersom med en främre box blir annars batteriladdning lite bökigt.
-
Rekommenderar även en CTEK COMFORT INDICATOR EYELET / CTEK COMFORT CONNECT EYELET, eftersom med en främre box blir annars batteriladdning lite bökigt.
Jag drog konstant plus till cigguttaget å använder ist. efter varje plogrunda ;)
(http://www.ctek.com/Image/Large/Archive/Product/Comfort%20Connect%20Cig%20Plug_0.jpg)
-
Vars är denna olja har försökt se om även jag har det men kan ej finna någon finns den i anslutning till filtret eller ? :-\
Jag har oxå något som låter i bakvagnen speciellt när man har backat sedan kör fram men hittar inget måste vara något i transmissionen
-
Vars är denna olja har försökt se om även jag har det men kan ej finna någon finns den i anslutning till filtret eller ? :-\
I lådan som luftfiltret sitter i hamnar oljan, inte alla som får upp olja dit ;)
-
På vilka årsmodeller är det problem med oljan ?
Är det det på en 09 ?
Funderar på att köpa en 09
-
Vet inte om det är problem med första årets vevhusvent. men 2012ans delar har jag å det fungerar :) Så fram till 2012, med eller utan 2009 ;) ;D
-
Hade min 850 touring -11 på service nyss, och fick bytt luftburken, ljusomkopplaren på styret plus komplett servostyrning på garantin.
-
Hade min 850 touring -11 på service nyss, och fick bytt luftburken, ljusomkopplaren på styret plus komplett servostyrning på garantin.
Varför bytte du komplett servostyrning?
Kör du också med bandsats?
Upplever du någon skillnad mellan den ursprungliga och den på garantin utbytta servostyrningen?
-
Varför bytte du komplett servostyrning?
Kör du också med bandsats?
Upplever du någon skillnad mellan den ursprungliga och den på garantin utbytta servostyrningen?
Har inte reflekterat över servostyrningen själv, men när jag lämnade in den på servicen tyckte dem att den lät konstigt med tändningen påslagen, samtidigt som man vickade lite försiktigt på styret så dem bytte den.
Har precis hämtat en prospector sats, men inte hunnit få på den än, ska bli sjukt spännande o se hur det blir :)
-
Har inte reflekterat över servostyrningen själv, men när jag lämnade in den på servicen tyckte dem att den lät konstigt med tändningen påslagen, samtidigt som man vickade lite försiktigt på styret så dem bytte den.
Har precis hämtat en prospector sats, men inte hunnit få på den än, ska bli sjukt spännande o se hur det blir :)
Du kommer älska banden! har mina på nu och man kan åka vart som helst i stort sett!
:-)
-
Har inte reflekterat över servostyrningen själv, men när jag lämnade in den på servicen tyckte dem att den lät konstigt med tändningen påslagen, samtidigt som man vickade lite försiktigt på styret så dem bytte den.
Har precis hämtat en prospector sats, men inte hunnit få på den än, ska bli sjukt spännande o se hur det blir :)
Vår servostyrning (850 XPS -2011) låter också (har alltid låtit så) med tändningen påslagen, drar nog en del ström också i det läget.
Vi påpekade vid senaste årsservicen att vi upplevde servoverkan som svag, men eftersom vi numera bara kör med bandsatsen på året om, så kan vi inte direkt jämföra med andras maskiner som har hjulen på.
Man har ju en enorm markfriktion med banden på, så nersjunken i blötmyren har du inte mycket servoverkan att kunna använda alls. Tror dock att den finns kvar där i alla fall, även om den inte alltid är tillräcklig med bandsatsen på. Blir att ta i lite mer i styret när man ska svänga och tillåta större svängutrymme i skogen.
Som redan nämnts, du får en maskin som tar sig fram där du knappt kan gå till fots, som på blötmyrarna. Dock fastnar det torv, revor, rötter, snö och is i bandsatsens drivmekanism, som kräver tillsyn. En kupéfläkt som blåser varmluft för att tina upp snö & is brukar vi ta till emellanåt. Kanske ska man fetta in mekaniken mera så att snö/is inte fastnar lika lätt i vinter? Spolade rent torven som samlats i håligheterna med högtryckstvätten tidigare i höst.