ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Kjello skrivet 30 maj 2012 kl. 22:08:21
-
Jag vill berätta den här historien om min Grizzly 700
Jag tror att fler kan råka ut för samma sak.
Förra vintern när jag körde med snöplogen stannade plötsligt maskineriet.
Med handkraft fick in Grizzlyn i ett varmgarage.
Kollade det mesta och det såg OK ut.
Nästa dag ut igen. Tvärstopp.
Min tanke var att jag hade kortis i någon cell i batteriet.
Köpte nytt batteri.
Funkade klockrent.
Ut i skogen för att släpa stock med min lunningsvagn.
Fungerade perfekt i 1 timme.
Sen tvärstopp.
Ringde frugan och sa att hon fick åka ut till skogskanten med ett 12 V batteri.
Inte så populärt (något TV program var mer intressant).
Iaf jag fick hem allt och började mecka.
El-boxen kan man ju inte testa.
Jag mätte AC spänningen ut mellan statorlindningarna. Den var bara ca 5V.
Borde vara mycket högre (Mitshubishi delar)
Dränerade kylvätska och motorolja.
Det visar sig att statorn har brunnit!
Kontaktar Yamaha och den första frågan är om jag har ifylld servicebok. Isf är det 60 månaders garanti
För mej är det inte praktiskt att skicka min till Yamaha för service. Jag har anlitat en mech som server banracing hojar på europanivå. Säkert minst lika kompetent som Yamaha själva.
Efter viss diskussion kommer vi överrens om att Yamaha står för materialet och jag får betala för jobbet.
Jag är OK med det, men det är tydligt att det finns ett konstruktionsfel på 2007/2008 år modell. De nya monterade delarna ser annorlunda ut. Bland annat sitter en extra oljeledning "bleeder" på nya kåpan för att förbättra kylningen av statorn.
Jag körde med den fixade igår och allt verkar OK igen.
Kom ihåg att om du har en 2007 eller en 2008 och har problem - detta är den troliga orsaken.
Annars är mungiporna ovanför öronen :D :D
-
fick in en grizzly 2008, som har detta fel, så det känns dyrt o byta nu..