ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Mr PB18 skrivet 29 maj 2012 kl. 18:58:59
-
Lämnade min Black edition 500 - 10 till en ÅF på garanti då startmotorn inte gick, jag bad även honom titta på diffen då jag tyckte den var underlig, bara 3 hjul snurrade när jag satt fast. Jag har läst nu på forumet att man måste aktivera diffen genom att svänga hö/vä om jag fattat rätt? Nåja jag kanske har gjort fel men till saken hör att mekanikern tömde klumpen på olja och fann vatten i den, vilket gjorde att ATV Sweden backar på garantin både på det ev felet på diffen och startmotorn.
Blev naturligtvis förvånad då jag mestadels kört grusväg och bara fastnat en gång, hade då lera upp till fot stöden. Maskinen var nyservad när jag köpte den.
Någon som varit med om ngt liknande?
-
jag har en polare som har ett annat fel på sin goes 520 han har varit in 3 gånger nu för samma fel det dom säger är har vi aldrig varit med om :lol:
-
Det kan va kondens som gör att oljan blir vitgrå i diffhusen. Om avluftnings slangarna är hela och inte trillat ner så det gått in vatten den vägen.
-
När det gäller startmotorn så har du säkert samma bedrövliga startmotor som de flesta, där finns helt klart ett fel från fabriken, det ska tydligen finnas en ny typ av startmotor (svartmålad) men den får du köpa. :banghead:
-
När det gäller startmotorn så har du säkert samma bedrövliga startmotor som de flesta, där finns helt klart ett fel från fabriken, det ska tydligen finnas en ny typ av startmotor (svartmålad) men den får du köpa. :banghead:
Vad är det för skillnad på den startmotorn, tar den mindre ström och snurrar bättre?
-
Lämnade min Black edition 500 - 10 till en ÅF på garanti då startmotorn inte gick, jag bad även honom titta på diffen då jag tyckte den var underlig, bara 3 hjul snurrade när jag satt fast. Jag har läst nu på forumet att man måste aktivera diffen genom att svänga hö/vä om jag fattat rätt? Nåja jag kanske har gjort fel men till saken hör att mekanikern tömde klumpen på olja och fann vatten i den, vilket gjorde att ATV Sweden backar på garantin både på det ev felet på diffen och startmotorn.
Blev naturligtvis förvånad då jag mestadels kört grusväg och bara fastnat en gång, hade då lera upp till fot stöden. Maskinen var nyservad när jag köpte den.
Någon som varit med om ngt liknande?
Vad menar du backar på garantin.
Om den är inlämnad på de servicar som skall göras kan de ju inte backa på garantierna.
Då ska det ju vara bytt olja i diffarna mm.
Diffarna ska ju vara täta och det torde ju vara omöjligt för en kund att kontrollera att de är täta.
Jag tycker att du ska stå på dig och låta handlaren ringa till dem igen medans du är där så att du kan höra vad som sägs.
-
Jag kommer att stå på mig vad gäller garntin, enda paralellen mekanikern drog var att han fann rester av lera på maskinen. Märkligt va på ett terängfordon :hmmm:, intressant med inlägget ang kondens, kan du vidareutveckla? Maskinen var ju även nytvättad, kan det ha kommit in vatten då via luftningen, det är ju inte många cl olja i diffen vilket borde göra att det krävs väldigt lite vatten i för att det kan synas????
-
Det finns en möjligt teori att kunna få kondens i exempelvis avluftnings slangarna som sedan rinner ner till diffhuset.
Har själv haft vitbrun olja i bakdiffen, min avluftnings slang va hel och satt där den skulle, och själva diffhuset tar inte in något vatten då det är helt tillslutet. Så via min åf drog vi slutsatsen att det var kondensvatten.
Avluftnings slanarna sitter monterade i toppen på diffhusen, fram går den upp under "huven" och bak går den in under sadeln vid reläna.
-
Vad är det för skillnad på den startmotorn, tar den mindre ström och snurrar bättre?
Det får vi verkligen hoppas, jag har själv inte köpt någon ännu, ja ska plocka ut eländet jag har och kolla upp den först, men lusten har inte fallit på ännu.
-
Eh jag följer mitt service schema på min Goes 520, Har även bytt olja mellan servicar i både motor och axlar. Nu på senaste service var de vatten i bakaxeln. Och då är de ändå bytt mer än de står i boken. Och de kan ju KNAPPAST neka en garanti om man följer service schemat. I så fall ska de ju stå i boken, Få ej köras i regn eller på våt mark eller stå ute i fukt