ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Amaro skrivet 23 maj 2012 kl. 22:29:10
-
Tjena, som rubriken lyder är jag ny på forum men även ny i ATV träsket -rättare sagt förhoppningsvis påväg in :)
Har sökt information på nätet som en galning utan att bli klokare, förhoppningsvis kan någon av er ge mig en hjälpande hand med mina frågor och funderingar
Jag har B-körkort men tyvärr inte lust med bil, för hög förbrukning, dyr soppa, dryga försäkringskostnader etc -nej tack :)
Vänner har tipsat om Vespor/MC mm, men har lovat mig sj att aldrig köra tvåhjulade fordon efter en ganska allvarlig påkörning av en bil när jag var tonåring.
Men men, idag kom jag lyckligtvis på att en bekant hade en 4-hjuling väldigt lik den man finner på länken: http://superbilligt.se/product/10639/ (http://superbilligt.se/product/10639/) - (ATV EGL Roadforce 250cc Vägreggad) hans var dock av tidigare årsmodell men till det yttre väldigt lik den på länken, han hade köpt sin för runt 20.000kr har även för mig att det var en 125cc han hade, limegrön var den, skulle egentligen vända mig till honom men har bor tyvärr utomlands..
Men det är iallafall det här utseendet/modellen jag är ute efter, kan tänka mig allt mellan 125cc till 250cc.
Så till en början undrar jag om det finns någon större återförsäljare av dessa med en vettig hemsida där man kan se foton och annat nyttigt. Samt självklart era rekomendationer - Vilket märke ska man köra på, är tex den på sidan jag länkade bra eller dålig?
Därefter undrar jag vad man måste göra i samband med köp, tex regga, försäkra osv samt kostnader på allt -som tex försäkringar mm
-vad dessa drar i soppaväg föresten?
(som ni märker har jag noll koll)
Min prisklass kanske kan vara värd för er att veta, är ute efter något som kostar max 20-25.000kr, visst kan jag gå upp till 30.000 men under eller runt 20 skulle kännas bäst (lånar pengar av brorsan och köper kontant ist för att låna av banken med ränta och skit)
Föresten, då dessa är vägreggade, innebär det då att man får köra dem vintertid om så -är det vettigt att göra det? -Var är det tillåtet att parkera dem, gäller särskilda regler ?
Service? hur ofta? kostnader? typiska saker som pajar och kostar mycket?
Min tänkta använding:
-Glida runt i stadsmiljö då jag bor centralt i min ort samt från och till jobbet.
Känner mig riktigt dum med dessa frågor och hoppas på överseende i detta, jag hoppas ni utgår från att det är en vän ni hjälper och därmed vägleder mig grundligt samt fyller på med svar på frågor jag kanske inte nämnt som är viktiga att veta
Tack på förhand
MVH
Amaro
-
Hej, och välkommen hit!
Exakta maskintips får andra stå för, men lite annat kan jag fylla på med så länge...
Skatten på en fyrhjuling ligger på typ 200 årligen och försäkringen varierar en del, men mellan 2000 och 4000 kan man räkna helförsäkrat, men kolla flera innan du väljer.
Folksam tex hade schablonpris innan och det har säkert flera.
Skall du köpa nytt alltså?
Nytt är ju sällan det mest ekonomiska, men bara så folket som svarar här vet...
Skall man ha sin garanti kvar så vill oftast återförsäljaren fixa alla servicar, och det är en rätt dyr bit för servicarna kommer tätt, mycket tätare än på tex bil/mc/moped osv, 100 mil mellan service är tex ingen ovanlighet.
Köper man en maskin med väganpassade däck så håller de rätt länge, medan crossdäck lätt kan slitas upp på 200 mil... och däck kostar 500-1500 styck.
Självklart får man köra året, sen huruvida det är vettigt eller ej får andra avgöra.
Kylan och vägsaltet kan fresta på... och visiret kladdas snabbt igen av slaskdammet som bilar och lastbilar drar upp... men det beror lite på vart i landet du bor också!
Eftersom fyrhjulingar vägregisteras som mc så gäller mc-regler, bla så saknas vinterdäckslag och kravet på minsta mönsterdjup är 1 millimeter.
Gällande soppaförbrukning så skiljer det rätt mycket beroende på körning men även beroende på maskin, men mellan 0,3 - 0,7 kan man nog säga.
Mindre motor i vettig fart håller sig då i den lägre delen av spannet.
Typiska saker som pajar finns inte, vissa märken har sina problem, men det är sällan större grejer.
Att glida runt, både i stadsmiljö och överallt annanstans är nice... köra till jobbet är ju sällan kul, men det blir desto roligare när man skall hem.
Spräck inte budgeten med maskinköp, för tänk på att du skall ha hjälm, handskar och helst även allvädersställ med skydd i och gärna lite kraftigare kängor, och här har du en utgift på lågt räknat 4000.
Kan för övrigt nämna att det gör typ lika ont att bli påkörd av en bil om man åker fyrhjuling som om man åker tvåhjuling... bara så du vet... ()p
-
Tackar :)
Kostnaderna är ju bra låga vilket är glädjande, blir inga ångest belopp verkar det som och det gillas :headbang:
Ja, det lutar i nuläget mot att köpa nytt då jag endast hittat 2 blocketannonser på denna typ av ATV på nätet (om vi räknar bort den på länken)
Köper ju hellre beggat men att hitta lite äldre men lika snygga årsmodeller som den på länken för billigare pengar kommer jag behöva hjälp med, mina google sökningar gav ingen utdelning tyvärr. -det är nog främst detta jag kommer behöva hjälp med förmodar jag samt även valet av märke/modell etc.
Bor för övrigt i centrala Eskilstuna, det kommer till 99% bli körningar i innerstaden vilket är ett ganska litet område, sen antar jag att det endast blir körning från att snön smält till att snön börjat falla -vintertid får det bli buss
Jag vill givetvis hamna på budget eller under men krävs det så får man väll punga ut lite extra, ställ mm är inget jag räknar med att köpa direkt det blir bara hjälm i början, är förövrigt ingen fartdåre heller då jag med åldern blivit för vis för det -kan man säga så utan att trampa andra på tårna tro ;D, jag vill bara ha nått snyggt att glida runt med :)
haha självklart gör det lika ont att bli påkörd när man kör fyrhjuling men vettefan, känns som att man har mer koll och mer kontroll på en ATV då den har fler begränsningar i vanliga miljöer om ni förstår hur jag resonerar. MC är för fritt och misstag är för lätta att göra känner jag, haft flera bekanta som dött i MC-olyckor, varan ev bara 2-3veckor sedan så det förklarar nog mina anledningar antar jag.
Tack för dina svar föresten :)
-
haha nu förstod jag att jag hade loggats ut, df jag fick skriva ngt skumt namn och svara på massa kontrollfrågor innan jag kunde posta mitt svar.
-
Köp hellre begagnat tycker jag.
Gärna taiwanesisk maskin på 250-300cc.
Då får du ju en maskin som kostade 30-50k i nypris, och det är skillnad i kvalitet.
Smc, kymco tex. Läs äldre köprådstrådar så hittar du många liknande funderingar.
-
Köp hellre begagnat tycker jag.
Gärna taiwanesisk maskin på 250-300cc.
Då får du ju en maskin som kostade 30-50k i nypris, och det är skillnad i kvalitet.
Smc, kymco tex. Läs äldre köprådstrådar så hittar du många liknande funderingar.
Är övertygad om att din rekomendation är betydligt prisvärdare samt vettigare än vad jag är inne på, men kärlek är kärlek, har fastnat för den här varianten/modellen -vet inte ens vad dessa kallas -roadforce? så om ingen kan tipsa mig till bättre och billigare sidor där jag kan göra ett kap så kmr jag nog lägga in en beställning på den jag länkat.
Så om någon har bra koll på just denna variant och känner till andra sidor där dessa säljs -posta det gärna i tråden, skulle verkligen uppskatta det
-
Kärlek.... jo, det är ju lätt att sitta och kolla på nätet och bli sugen. Men kanske inte den bästa metoden att handla fordon.
För dom pengarna får du en dinli 450, och det är en roligare maskin. I verkligheten!
-
Kolla om det finns någon i din närhet som vill serva det märket och vad det kostar,det där är äkta kinaskräp.och sen att det finns reservdelar till den,det kommer garanterat att bli dyrt att köpa en sån.Då är det bättre att du håller dig till bussen !! Adly 300xs är en billig och enligt mig en bra maskin min krånglade inget och gick igenom bes,ua,
-
Jag hade hellre köpt en cykel än en roadforce atv. Det tar längre tid med cykeln men man kommer fram varje gång.
Bättre att satsa på en beg maskin för dom pengarna som PV säger. Har själv en Hyosung 450 som är koreansk och den brukar jag ta till jobbet och är rätt så rolig att köra och den har aldrig strulat för mig, Roadforcen kommer att gå sönder för dig och du kommer tröttna. Utseendet är allt på den, inget mer.
-
När jag var ny på quad/atv-fronten var jag också inne på en kinahoj "det duger åt mig" tänkte jag. Läste runt lite mer på forumet här, och förstod ganska snart att jag köper mig problem, oavsett beg eller nytt. Historier om kineser där maskinen går av i svetsfogar, hjul som ramlar av, och låg kvalitet i största allmänhet.
Tittade då på en beg taiwanes, en SMC i mitt fall. När jag väl fick hem maskinen kunde jag direkt se skillnader jämfört med kinesen jag kollat på hos handlaren. SMC'n är inte på något sätt i samma nivå som yamma, suckan, AC eller Can-am. Men skillnaden bara vid "utseendet" väldigt stor. Den fungerade bra under tiden jag hade den, och jag ångrar mig inte alls! Tror jag gav 8k för den då...
Kan inte svara för hur utfallet blivit om jag köpt ny (eller nästan ny) kines. Men, om jag får spekulera fritt befarar jag mycket problem som många andra haft med både det ena och andra.
Mitt tips är att inte kika på mindre maskiner än 250cc, helst 350cc (eller större). Du kommer tröttna väldigt fort på en liten maskin. Kan du lägga pengar på en beg raptor 350 köper du dig själv både en maskin som borgar för kvalitet, och går skapligt bra. Eller Suzuki LTZ400. Du kommer nog nöja dig med den ett tag. Prislappen på en bättre beg sådan är ca 20-30tkr, beroende på skick. Vill du gå ned i pris, kika på SMC 300 (har en till salu själv för övrigt, kolla blocket i Västmanland!), Dinli 350/450, Kymco, mfl.
-
Jag håller med föregående talare. Gjorde själv misstaget att köpa en kina fyrhjuling. Framvagnen är felkonstruerad på kina mopparna, prova att vrida runt styret på din cykeln ett halvt varv och cykla, så förstår du vad jag menar.
-
har själv en EGL Roadforce en 2010 som jag kommer över lite billigt bara för att testa. och jag är helnöjd än så länge, kört i stad, landsväg och även idiotkört på dålig grusväg m.m har inte haft några som helst problem med varken motor eller ram. på min sitter det lincon motor tror det är samma nu? så hur gick det med det köp?