ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: NF250 skrivet 18 maj 2012 kl. 22:17:43
-
Hejsan
Var på roadtripp idag och åkte cirka 9 mil. Efter ungefär 7mil så stod den stilla på tomgång i cirka 10minuter när jag och tjejen diskuterade en grej. Sedan gick jag medan som hon körde efter då hon ville köra lite ensam och jag behövde ta en bensträckare. När vi sedan kom till en t-korsning tog jag på mig min hjälm igen och skulle ta på mig handskarna. Då lade plötsligt motorn av. När jag sedan försökte tända den så lade den av igen.
Jag märkte att jag var tvungen att gasa för att hålla igång den. Så jag satte mig på den och tjejen satte sig bakom mig. Efter några sekunders el-start (+gasreglage) så startades motorn och jag gasade för att hålla igång den. Sedan gasade jag hemåt för kung och fosterland.
Väl här hemma kollade jag batteriet och enligt multimätaren var den på 13 volt. Försökte hålla igång den på tomgång hemma men om jag inte gasade så lade den av. Försökte även starta den en gång till och då hörde jag en el-stöt rätt högt.
Vad kan det vara? Är den helt sönder tror ni? :(:(:(:(
-
Jag har bifogat en zip fil. Extraherar ni den kan ni spela upp ljudfilen med VLC media player för att höra hur motorn låter.
-
Testade att koppla bort allt förutom fyrhjulingens röda och svarta kabel. Den startade pigg som en tjur för att sedan dö igen efter några sekunder. Jag hörde det här elstötsljudet igen ifrån mitten av maskinen. Det hörs som typ när man råkar göra så att plus och minus rör sig.
Kan det vara tändstiftet? Generatorn? Batteriet?
Det luktar konstigt bränt också.
-
Jadu, svårt att säga. Du kan ju följa dom kablar du ser och titta och känna på dom, kan ju ha skavts av någonstans så det ligger mot ramen och ger kortslutning.
Men varför den tappar tomgången vet jag inte.
Kolla tändkabeln och cdi boxen om du hittar den.
Titta känn och lukta. Lika som du gör på tjejen... ()p
-
Jadu, svårt att säga. Du kan ju följa dom kablar du ser och titta och känna på dom, kan ju ha skavts av någonstans så det ligger mot ramen och ger kortslutning.
Men varför den tappar tomgången vet jag inte.
Kolla tändkabeln och cdi boxen om du hittar den.
Titta känn och lukta. Lika som du gör på tjejen... ()p
haha.
Efter att jag skrev inlägget undersökte jag den med pappa och märkte att en luftgrejs var helt jävla lös. Det var ett mirakel att den startade och körde hem oss. Nu sitter allting fast och testade att starta den. Den spann och stängdes inte av. Jag rensade även luftfiltret när jag ändå höll på. Dammsugade lite lätt i den. Den såg ny ut. :)
Edit: PV! Du ska ha ett stort tack som alltid svarar och det snabbt! :)
Tack för att du finns!
-
Varsågod! ()p
Kollar ofta på mobilen nu för tiden, då läser man mer men det är tråkigare att skriva.
Var det delen mellan förgasaren och luftburken som var lös?
Bra att det var ett lätt fel.
-
Varsågod! ()p
Kollar ofta på mobilen nu för tiden, då läser man mer men det är tråkigare att skriva.
Var det delen mellan förgasaren och luftburken som var lös?
Bra att det var ett lätt fel.
Vet inte riktigt vad det var. Men det var en stor plastdel som var lös. Den ena delen var kopplad till en metallgrej som gick in i motorn. Men den satt lös utanför motorn. Den andra delen satt på ett plaströr som gick in i luftfiltret. Den delen var också lös. :)