ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: AndreasE skrivet 16 augusti 2006 kl. 16:19:03

Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: AndreasE skrivet 16 augusti 2006 kl. 16:19:03
Hej!

Har nu fått lite trimplaner i huvudet.
Nog för att Dinli 450 är en potent maskin från början, men det är alltid kul att se hur man kan utveckla en motor.

Min fråga är om det finns några andra som har sysslat med trimning av denna motor?
Och då menar jag trimning i form av bättre flöde i toppen, annan förgasare, avgas.

Även information om stroker kit är intressant.

Jag tycker personligen att man borde iallafall kunna få ut en 70-80hk med rätt portning, ventiler, förgasare och ett anpassat avgas.

Samtidigt som jag vill ha mycket effekt måste allt vara byggt för att hålla för körning till vardags, då jag ofta kör maskinen till och från jobbet.

Kom gärna med synpunkter och ideér!

MVH
Andreas Ekhagen
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 augusti 2006 kl. 18:17:29
Går i samma tankar för 700an, fick ett gäng med pengar nu som jag skulle kunna lägga lite grejor till 700an för,
Går i starka tankar att turbo konvertera den i vinter, smidd kolv, big bore, ventiler mm,mm

bigbore och ventiler har jag hittat, men turbo har jag inte hittat något till 700an än, man kanske får bygga sig ett eget system
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Mickev skrivet 16 augusti 2006 kl. 18:17:52
Det finns en tråd här som handlar om Polarismotorn. 500 alltså, det är som bekant samma motor som i dinli 450. Där kan du säkert hitta något lämpligt sätt att få ut mer krut i burken. Sök och se om du hittar. Har för mig att det var nått med sprängskisser i rubriken som sedan spårade ur lite.
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Henkan skrivet 16 augusti 2006 kl. 18:36:06
:(  Du måste nog kolla svettsarna på ramen och svingen först! På min 450 så tog dom bort strypning hos ÅF. Så nu går den i ca 110 kmh. Men som sakt har jag fått svettsa lite här och där...  :D
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: mantafredde skrivet 16 augusti 2006 kl. 18:59:37
ja det blir ju lite vibrationer med encylindrig motor och högvarvigt och stumt monterad motor....
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: AndreasE skrivet 17 augusti 2006 kl. 07:12:51
Citat från: "Mickev"
Det finns en tråd här som handlar om Polarismotorn. 500 alltså, det är som bekant samma motor som i dinli 450. Där kan du säkert hitta något lämpligt sätt att få ut mer krut i burken. Sök och se om du hittar. Har för mig att det var nått med sprängskisser i rubriken som sedan spårade ur lite.


Den tråden hittar jag inte nånstans, men jag ska forstsätta leta lite till...


Citat från: "Henkan"
:(  Du måste nog kolla svettsarna på ramen och svingen först! På min 450 så tog dom bort strypning hos ÅF. Så nu går den i ca 110 kmh. Men som sakt har jag fått svettsa lite här och där...  :D


Jag antar att man måste förstärka ramen på några ställen, framförallt motorfästen och svingen.
Har även tänkt montera gummibussningar mellan motor/ram för att slippa en del av vibrationerna.

Det är ju tyvärr några som har råkat ut för brända ventiler, jag antar att det beror på dåligt ställda ventiler, annars kanske ventilera dom använder bara är skit.

Nya större ventiler i toppen är det jag hoppas på :)

MVH
Andreas
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Henkan skrivet 17 augusti 2006 kl. 17:28:41
:twisted: Den jag vet något om med "brända" ventiler hade sjött sina oljebyten själv utan att föllja instruktionsboken... Så motorn nöp...  :evil:  Jag har en DMX 450 05:a som har gått staraxt över 400 mil utan motor krångel. Jag har kört rätt mycke motorväg på full gas i långa sträckor, 13mil...  :lol:
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Maxiice skrivet 17 augusti 2006 kl. 20:35:43
Citat från: "shivaxl"
Går i samma tankar för 700an, fick ett gäng med pengar nu som jag skulle kunna lägga lite grejor till 700an för,
Går i starka tankar att turbo konvertera den i vinter, smidd kolv, big bore, ventiler mm,mm

bigbore och ventiler har jag hittat, men turbo har jag inte hittat något till 700an än, man kanske får bygga sig ett eget system


Ska ni ha 70-80 hk så får ni rekna med å punga ut
Her er et ca anslag
Cdi Dyna Teck från polaris kan muligens modificeras......ca 450 US $
Camakslingar. Hotcams, Webcams, Megacykle cams......ca 250-450 US $
Bigbore från polaris kan sekert modifiseras...................ca 600 US $
Port polish med storre ventilar och maskinering.............ca 700 US $
Gasare, 40mm edelbrock eller 42 mm FCR...............   ca  500 US $
Stoker crank....Falicon, Hotrod, .................................ca 500-1500 US $
Avgassystem. Tja Originalen verkar at væra
 ganska bra, Det rekker nok med en bakra potta......ca 300 US $

Nåt for ni sekert her i scandinavien, ock nåt på ebay.com men tyverr så e det mest at velja i over dammen. Der er oxo en del forum der dom diskuterar dette en del och har provat en del

Det blir nog en del frakt ock moms från US rekna ca 50-150 $ per paket i shipping, moms er jag inte seker på i sverige ca 20% ?

Sjølv har jag modifiserad min KFX med detta, foruten stoker cranken. Det ble vel ca 25000 nok, man gidder inta finrekna på sånt hehe
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Libba skrivet 17 augusti 2006 kl. 20:46:16
Har man pengar verkar det inte vara nått problem att bränna.

Sen så måste man väl köra på reace soppa för att få ut max effect där tillkommer cirka 35kr litern!
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Maxiice skrivet 17 augusti 2006 kl. 20:59:02
Citat från: "Libba"
Har man pengar verkar det inte vara nått problem att bränna.

Sen så måste man väl köra på reace soppa för att få ut max effect där tillkommer cirka 35kr litern!


Japp
Men om man begransar seg til 13,5: 1 så tror jag man klarar seg på 98 oktan, har ni det i sverige?
Hvis inta så er det bara at bland i lite race gas.
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 17 augusti 2006 kl. 21:01:07
Citat från: "Henkan"
:twisted: Den jag vet något om med "brända" ventiler hade sjött sina oljebyten själv utan att föllja instruktionsboken... Så motorn nöp...  :evil:  Jag har en DMX 450 05:a som har gått staraxt över 400 mil utan motor krångel. Jag har kört rätt mycke motorväg på full gas i långa sträckor, 13mil...  :lol:
    :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  pajanos.... kan man nåt om motorer uttalar man sig inte..o vad tommy sagt till dig är skitsnack....att du kört strypt i 300 mil kanske förklarar varför din hoj inte rasat ...tant åka håller dom för... :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  vad stod mätaren på när fourbyfour ströp av den,..???? :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: zacka skrivet 17 augusti 2006 kl. 22:16:58
Jag lämnade aldrig in på service o skött mina olje byte o allt sånt själv o definitivt inte efter service boken
min håller, för att det är kvalite punkt slut, sen att du tror för att du lämnar in den o få oljan bytt av en ÅF så håller den, är ren dumhet, jag byter oftare o dyrare olja än vad suzuki rekomendera ...

vill inte snacka om dinli är dålig kvalite eller så, men tror knappast att klotsvenne´s motor havererade inte pga att han bytt olja själv eller för sällan, en motor ska hålla mer än så,

man bränner inte ventiler för att man inte byter olja ofta, det där fabrikation fel o varför , jo för att det är skit material =kvalite

man få va man betalar för
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: AndreasE skrivet 18 augusti 2006 kl. 01:28:15
Håll er till ämnet som jag tog upp i denna tråd, jag är förbannat trött på att höra dessa historier om Dinli=Skit.
Det var inte därför jag startade tråden, och det var inte det jag ville ha svar på.

BTW=Brända ventiler får man bara av två saker: Dåligt ställda ventiler, eller dålig kvalité på ventilerna/ventilsäten. Dvs oljan påverkar inte alls.

Men Dinlin har ju ventiler som ska justeras med shims, och hur många ÅF tror ni har det? Det finns stor risk för fusk vid ventiljustering om ÅF skulle vara lat/slarvig.
Titel: Trimma Dinli 450, topp, förgasare, avgas?
Skrivet av: Maxiice skrivet 18 augusti 2006 kl. 12:04:59
Citat från: "AndreasE"
Håll er till ämnet som jag tog upp i denna tråd, jag är förbannat trött på att höra dessa historier om Dinli=Skit.
Det var inte därför jag startade tråden, och det var inte det jag ville ha svar på.

BTW=Brända ventiler får man bara av två saker: Dåligt ställda ventiler, eller dålig kvalité på ventilerna/ventilsäten. Dvs oljan påverkar inte alls.

Men Dinlin har ju ventiler som ska justeras med shims, och hur många ÅF tror ni har det? Det finns stor risk för fusk vid ventiljustering om ÅF skulle vara lat/slarvig.


Jag er helt enig
Shimsa sjølv heller Det står tal på shimsa. Får ni inn et bladmått på 0,30 så hiv inn et shims som er 0,15-0,20 storre en det som satt i hehe

Shims kit at polaris kostar ca 70 $. Men om det passar måste ju utredas.