ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: meanmachine skrivet 17 maj 2012 kl. 02:10:51

Titel: loncin 300 förgasare
Skrivet av: meanmachine skrivet 17 maj 2012 kl. 02:10:51
Hej jag har en loncin lx300st och jag undrar hur många millimeter förgasaren är och om man väljer en som större kan jag få ut mer effekt då.

mvh Niklas
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: Fra55e skrivet 17 maj 2012 kl. 20:21:54
Jag har en likadan maskin och undrar samma sak, original membranförgasare är ju ingen hit direkt.
Gäller ju att hitta någon trottelförgasare som passar. 
Mer effekt lär man få. Är din original förövrigt meanmachine?
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: bjare skrivet 18 maj 2012 kl. 01:44:59
Kort och gott kommer ni få mer respons och eventuellt någon uns vrid.
Den lär låta bättre, mer än vad den kommer gå.

Ämnet är hett i crossvärlden och svaren har blivit liknande.

Lufttillförsel, munstycke och krök är vad som gör skillnad. På denna modell.
Ventiler och kam kan jag inte svara till tyvärr.
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: Fra55e skrivet 18 maj 2012 kl. 13:26:11
Enligt Salle så är det det lilla munstycket som behöver bytas och den måste lämnas in och borras bort (om man inte fixar det själv).
Så då kan man ju lika gärna köpa en ny "riktig" förgasare tänkte jag.
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: bjare skrivet 18 maj 2012 kl. 23:54:54
Enligt Salle så är det det lilla munstycket som behöver bytas och den måste lämnas in och borras bort (om man inte fixar det själv).
Så då kan man ju lika gärna köpa en ny "riktig" förgasare tänkte jag.

Hur menar du??
Du får inga hästkrafter genom att enbart byta tomgånsmunstycket. (det lilla)

Viktigt är att man strävar efter "många bäckar små" om man jagar effekt ur dessa.
Det blir alltså ett par saker du bör göra. Att bara byta munstycke är ingen höjdare.

Speciellt inte tomgångsmunstycket i hopp om effekt..

Varför måste man borra bort det förresten?
Jag har samma knasare på en desert storm och det lossas med hylsa eller skruvmejsel.

Om du köper en annan förgasare så måste du ändå ställa in den. Luft och bränsle.
Sikta på annat luftfilter och större högfartsmunstycke tillsammans med krök så ska du se.

Är det den vanliga vägmodellen? Då kan du dreva också.
Då blir karaktären och hastigheten lite mer spännande.

Extrema skillnader blir det ju inte men alltid kul med förbättring. :)
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: Fra55e skrivet 25 maj 2012 kl. 21:31:35
Jag har inte skruvat isär denna förgasare så kan inte säga om det stämmer eller inte, jag maila han och fråga vad man kunde göra för att få lite mer fart på den modellen.
Och det var det svaret jag fick att det var det lilla munstycket. Antog att han visste vad han pratade om.

""lilla munstycket som är fel inte den stora och det går tyvärr inte att byta du
måste skicka hela förgasare till mig då borara vi den åt dig och skicka
tillbacka den till dig
m v h
salle""
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: bjare skrivet 28 maj 2012 kl. 18:55:52
Om du öppnar förgasaren och tar en bild så kan jag hjälpa dig. ()p
Det är alltså högfart/huvud-munstycket som är aktuellt.

Men om man gör större ändringar då kan man börja tänka på lågfart/tomgångs-munstycket.

För enkelheten så kan du trycka in ett öppnare filter och större huvudmunstycke.
Alltså. Hastigheten kommer säkerligen vara den samma. Men gasresponsen blir annan.

Lite vrid, reaktion, respons, tryck på låga varv, segdra växlarna osv blir det.

Sen låter den lite tuffare och ger lite extra knatter men det är bara för finsmakare. :D
Man måste nog förvänta sig det för att uppleva det som en skillnad mot tidigare.
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: bjare skrivet 28 maj 2012 kl. 19:03:43
Det är inte säkert att du har denna renaren/dämparen i kröken på din modell.
Sitter inne i ljuddämparen på en del, men här sitter den mitt inne i kröken.

Ingen märkbar effekt utan. Men den puttrar rätt högt utan.
För den som är intresserad.

Det krävs inte. Men utan att öka högfarts/huvud-munstycket så blir den klen.
Klen på låga varv. Kasst vrid osv. Så det bör man öka upp lite.
Men fortfarande krävs det inte att det lilla/lågfarts/tomgångs-munstycket bytas.

(http://forumbilder.se/images/a88201270136Pbd75.jpg) (http://forumbilder.se)
(http://forumbilder.se/images/c88201270144P3ae2.jpg) (http://forumbilder.se)
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: Fra55e skrivet 30 maj 2012 kl. 22:56:03
bjare vad har du för storlek på högfartsmunstycket?
En bild på om du har öppen filter hade vart kanon  ()p
Jo det sitter något liknande inne i dämparen på min modell,har låtit den sitta kvar.
Titel: SV: loncin 300 förgasare
Skrivet av: bjare skrivet 31 maj 2012 kl. 19:54:35
bjare vad har du för storlek på högfartsmunstycket?
En bild på om du har öppen filter hade vart kanon  ()p
Jo det sitter något liknande inne i dämparen på min modell,har låtit den sitta kvar.

Jag kör inte med sådant filter, tycker det släpper in för mycket skit.
Original duger långa vägar för mig men har lite större högfartsmunstycke.

När jag hade originalmunstycke så tejpade jag alltid luftfiltret vintertid.
Eltejp, 1/5:e del ungefär. Fungerar lite som en chock i konstant läge. :lol:

Fick problem med förgasaren förra året..
Egentligen tror jag att något har spruckit och släpper in tjuvluft.
Jag hittade aldrig problemet men ökade lågfartsmunstycket också så det blev bättre.

Minns inga storlekar tyvärr men den lokala moppeaffären beställde hem rätt storlek.
Chansade och köpte 3st därför man vet ju aldrig, den kanske vill ha större.