ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Customized skrivet 17 maj 2012 kl. 00:43:28

Titel: Alldeles för högt tillslagsvarv med variatorkit
Skrivet av: Customized skrivet 17 maj 2012 kl. 00:43:28
Hej

Jag har en Can-am 400 som jag satt 27" däck på så för att kompensera utväxlingen så beställde jag ett EPI Sport Utility variatorkit, fjädrar till bägge variatorerna samt två vikter. Tyvärr så blev tillslaget väldigt högt, nästan 3000 varv vilket gör att det blir ett rejält ryck i starten och inte alls går att smyga igång, alltså helt värdelös framkomlighet!
Det står på instruktionen att "23-2400 engagement" men på min blev det alltså ca 2900 varv.
Är det någon som har något tips på om vi kan ha gjort något fel eller om det bara är att slänga hela variatorkitet i soporna???
Titel: SV: Alldeles för högt tillslagsvarv med variatorkit
Skrivet av: Britsmar skrivet 17 maj 2012 kl. 01:24:37
Inte nån expert på cvt lådor men vad jag stött på själv på dom jag skruvat på så är det ju viktigt o få rent ifrån gammalt rem sprut o dylikt för att vikterna ska bli exakta. (samt tvätta glidytorna med sprit så inte remmen slirar i döläget)
Mina egna erfarenheter alltså, nån får väl rätta mig...
Jämförde du längden på gamla vs nya remmen så dom va exakta? Kanske blir längre efter ett tag ... Ytterst små maginaler men som du skrev så va de ju en bra bit ifrån specs så nått knasigt verker de väl va.
Titel: SV: Alldeles för högt tillslagsvarv med variatorkit
Skrivet av: Britsmar skrivet 17 maj 2012 kl. 01:26:59
Glömde även att en låda jag bytte rem på hade väldigt slitna "diskar" (eh?) så dragläget blev väldigt sent. Påverkar ju också.
Titel: SV: Alldeles för högt tillslagsvarv med variatorkit
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 17 maj 2012 kl. 09:14:50
Det är fjädern i primären som påverkar tillslaget. Jag kör med QSC och då medföljer brickor som du lägger mellan fjädern i primären för att ställa tillslag, jag kan ställa mellan 1700, 1900, 2200 rpm.  Orginal är 1900 +- 50 rpm 

Så har du alternativa fjädrar eller brickor till primären att välja på prova det först, sen kan du testa med endast orginalfjäder fram och kittet i övrigt.  Och självklart som Britsmar säger, Rengör och kontrollera onormalt slitage  ()p
Titel: SV: Alldeles för högt tillslagsvarv med variatorkit
Skrivet av: Customized skrivet 20 maj 2012 kl. 00:45:50
Jag bytte aldrig rem, det jag bytte var vikter samt fjäder i sekundär och primär!

Jag provade byta tillbaks till orginalfjädern i primären men behålla vikterna och sekundär fjädern från kitet och det verkar ha blivit rätt bra. Tillslaget återgick till normala 17-1800 varv och den känns helt ok att smyga med!
Titel: SV: Alldeles för högt tillslagsvarv med variatorkit
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 maj 2012 kl. 09:17:50
Jag bytte aldrig rem, det jag bytte var vikter samt fjäder i sekundär och primär!

Jag provade byta tillbaks till orginalfjädern i primären men behålla vikterna och sekundär fjädern från kitet och det verkar ha blivit rätt bra. Tillslaget återgick till normala 17-1800 varv och den känns helt ok att smyga med!

Skönt det löste sig! Men kontakta försäljaren och fråga om det ska vara så eller om du fått fel?