ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: Viljan1 skrivet 15 maj 2012 kl. 21:28:26
-
Så, då har suget efter vind i håret (läs ansiktet, man använder ju hjälm) blivit för stort.
Jag är en komplett novis på quad och ber er därför att ha översikt med min okunskap.
Jo, jag har klurat lite på vad jag ska köpa, först var jag sugen på en smc500 wildcat men insåg att det är bättre att köpa något billigare först, även för att det ska gå hem lite lättare hos frugan.
Jag har hittat en adly 300xs med 24mil på mätare för 24k, en 09:a. Är det ett rimligt pris för en sådan? Vad är det för fördelar och nackdelar med en 300xs?
Om jag köper den vill jag ganska omgående sänka och bredda den, finns det delar till detta att köpa, och isf var?
Tack!
-
Många gör ju egna sänkningar, finns nog en del bilder i olika trådar. Breddning går ju med spacers om man inte vill kosta på nya bredare armar. Men det finns nog säkert inte ens till just den maskinen du pratade om.
Priset är nog rätt ok, är ju trots allt knappt körd. Kan ju vara en fara med det också, kan ju finnas konstruktions/monteringsfel som inte upptäckts än och som borde gått på garantin. Men den lär väl vara slut nu.
Många som börjar med mindre maskiner blir ju ändå sugna på större rätt snabbt(är rätt stor skillnad på prestanda om man går upp till 4-500cc maskinerna). Så att börja med att lägga pengar på sänkning och breddning tycker jag känns dumt. Bättre att åka ett tag och känna om man verkligen vill ha kvar maskinen, då kan det vara värt att kosta på lite. Oftast hänger det med nya hjul i den vevan.
Hade jag varit dig så hade jag nog slagit till på en Dinli 450 (eller någon liknande) med rätt utrustning från början. Dinli är ju rätt vanliga och går ju att hitta för 15-20k och uppåt.
-
Tack för ett rent ut sagt förbannat bra svar ()p ! Det är inte på alla forum man får sådan svar, det är ju ganska vanligt att man blir dumförklarad.
Jag är ju fullt medveten om att jag antagligen blir sugen på en större maskin, men om jag mot all förmodan tycker att det är tråkigt att köra så känns ju 24k mer lättsmällt än 50k.
Sänka borde ju vara ganska lätt, men att bara dra dit spacers för att bredda borde ju tugga hjullager ganska mycket.
Hmm, jag ska klura vidare, men en billig maskin känns ju vettigt att börja med. Då är det ju enkelt att byta upp sig :hmmm:
-
Kul att du uppskattade svaret!
Jo, det känns ju bättre att börja med en billigare hoj. Men kostnaden för den beror ju på vad man får den dagen man säljer.
Fördelen med en 300 är att dom är mer lättkörda och snålare på bensin.
min första maskin var en kymco 300cc, det var en fin maskin! Dock blev jag sugen på mer effekt och 4wd.
Försök att provköra några olika, och kolla om intressanta tillbehör finns.