ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Picpic skrivet 14 maj 2012 kl. 14:20:15

Titel: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: Picpic skrivet 14 maj 2012 kl. 14:20:15
Hej

När brukar ni koppla in fyrhjulsdriften på era Polaris? Finns det egentligen någon anledning att inte ha den inkopplad?

För om förstått det hela rätt så funkar fyrhjulsdriften på Polaris på det viset att den även när man har den inkopplad så driver maskinen bara på bakhjulen tills något av bakhjulen börjar slira och då kopplas fyrhjulsdriften in och framhjulen driver. När bakhjulen sedan får fäste igen kopplas fyrhjulsdriften ur och bara bakhjulen fortsätter att driva.

Så vad finns det egentligen för mening med att inte ha fyrhjulsdriften inkopplad?
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: Hydro skrivet 14 maj 2012 kl. 14:57:08
Om man tex vill ligga på sladd utmed grusvägar så är ju ren bakhjulsdrift mer lättkört med måttlig effekt...
 :djump:

...men snurrar bakhjulen "onödigt mycket" så lägger den i awd iaf... och då frestas tänderna på dreven.
Om detta är generellt på alla Polaris vet jag inte, men har två bekanta som råkat ut för detta.
Dels är det lite otrevligt när framhjulen helt plötsligt driver vid bredsladd, och dels är det lite dyrt är kuggarna trillar loss.
 
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: Picpic skrivet 14 maj 2012 kl. 18:29:35
Aha! Hur är det förresten med diffspärren, är den alltid på om fyrhjulsdriften är på?
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: Jockegubben skrivet 14 maj 2012 kl. 18:51:02
Diffspärren fram kopplas in så fort det ena framhjulet börjar spinna.
Bak är det alltid diffat.

Jag brukar köra 2wd på väg och 4wd i terrängen, det sliter mindre på allt från däck till drivlina när man kör 2wd istället för 4wd.

Min polaris lägger inte i 4wd p.g.a för mycket bakhjulsspinn utan jag måste lägga i den manuellt genom att trycka på knappen.
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: Tripod skrivet 14 maj 2012 kl. 18:53:42
Nog har jag då sladdat i vinter med 2 wd utan att framhjulen börjat driva. Tycker ändå det är trevligare att åka AWD på vintern då maskinen uppträder mer balanserat. Har dock också läst att det hänt Polarisägare råkat ut det fenomenet. Ingen som kan förklara detta?
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: xantiac5 skrivet 14 maj 2012 kl. 21:33:40
Min Worker 1999 har gått 850 mil nu, mycket ved och älgdragning, men även mycket nöjesåkning.
Kör alltid 2WD då det inte behövs annat, även i skogen.
Har ännu inte haft ett problem med kuggare eller annat.
Men man ska komma ihåg att inte lägga in ATW vid hjulspinn, helst stanna då sedan sköter ju allt sig själv.
(de ä bara å åk.) :sunny:
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: polaris 800 skrivet 14 maj 2012 kl. 22:44:45
det som kan hända om man ligger för länge på fullt hjulspinn i 2wd läget är att den kan hoppa i utav den kraftiga rotations kraften som blir i fram-diffen, eftersom du har full snurr på kardanen in i diffen. men har bara varit med om det på dom tidiga 800:orna 05 och 06. 07 kom den bättre korgen till rullarna i diffen. och det är till 99% av fallen som det är korgen som ryker den är av plast. har bytt ett par stycken på 05:or.satte till slut i en av aluminium sen har det funkat.har aldrig hört talas om några kuggar som rykt. framhjulsdriften styrs av bakhjulen så om bakhjulet börjar spinna så hoppar framhjulsdriften i blixtsnabbt och går ur så fort fram och bakhjulen har samma hastighet.
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: polaris 800 skrivet 14 maj 2012 kl. 22:59:50
har faktiskt lyckat döda en diff på min 850:i. men det var mitt egna fel, kom upp ur ett sur hål på bakhjulen med fullt snurr på framhjulen och slog ner i backen  där den fick grepp. då small ett lager i diffen.. men fick en ny diff på garantin.. :headbang:
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: Tripod skrivet 15 maj 2012 kl. 07:52:45
Men om nu Polaris har en diffkorg i plast och den i alu löser många problem, att dom inte monterar alu från fabrik? Såg att den kostade 1995:- på gooffroad vilket inte är allt för mycket pengar.  :hmmm:
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: polaris 800 skrivet 15 maj 2012 kl. 21:17:42
skulle tro att det är meningen att den ska gå sönder innan man tex pajjar en drivknut som är betydligt dyrare. men vet ej. så kör man som det är tänkt med maskinen alltså på 4wd vid lek så håller det för det mesta. men allt går att pajja har jag märkt ':) eftersom jag själv lyckades misshandla sönder en diff.
Titel: SV: Fyrhjulsdriften på Polaris
Skrivet av: anersimyra skrivet 18 maj 2012 kl. 19:32:43
Min Worker 1999 har gått 850 mil nu, mycket ved och älgdragning, men även mycket nöjesåkning.
Kör alltid 2WD då det inte behövs annat, även i skogen.
Har ännu inte haft ett problem med kuggare eller annat.
Men man ska komma ihåg att inte lägga in ATW vid hjulspinn, helst stanna då sedan sköter ju allt sig själv.
(de ä bara å åk.) :sunny:
Jo ;D ;D Jag drog omkring en vagn med 800 kilo grus och grusade en brandgata i dag med branta backar och riktigt eländig stenig terräng, och det tog några vändor innan jag upptäckte att jag kört på 2 WD.Men det gick ju hur bra som helst. ()p