ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: hama007 skrivet 13 maj 2012 kl. 23:27:26

Titel: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: hama007 skrivet 13 maj 2012 kl. 23:27:26
Hej,
Vad är rimligt? Köpte en ny Arctic Cat 700 LTD 2011 som levererades mitten av juli förra året. Från november började det smälla om motorn som om det var vatten i tanken. Innan dess gick den sämre på slutet. Den har inte gått mer än typ 40 timmar. De sa att det var ett fel som justeras vid service och byggde på att batteriet hade för låg effekt för att få till det med bränsleinsprutningen. Sedan november har den inte funkat. Tjatat på säljaren om att det måste fixas. Försökt lyda deras råd om att det ska bara vara att ladda batteriet och köra... Inte kunnat få hjälp med felet. ATVn står ute på en ö i skärgården där den skulle ha använts under vintern för att forsla hem ved från andra öar. Och nu under våren skulle ATVn använts för röjningsjobb, frakter och transporter (har mycket material som transporteras till olika byggen). Detta har medfört att jag behövt engagera snälla grannar som hjälpt till och i vissa fall även tagit betalt vilket är rimligt. Nu för ca 5 veckor sedan gick den så varm när jag försökte få den att funka så att kåpor, sladdvindor, aluminiumskydd för avgasslang mm smälte. Nu har de haft maskinen i över 4 veckor och delar är restade och kan ej lämna besked. En "sak" för att ställa servo som tydligen kan ha del i problemet finns det tydligen bara en av i Sverige och skickas mellan de auktoriserade verkstäderna och är kö på över två veckor att få. Att ha köpt en rejäl maskin med släp mm till för över 130 kkr, är det rimligt att inte kunna använda den 6 månader under det första året och inget slutdatum på hur och när den är åter. Är det inte då rimligt att de får ta tillbaka den och skämmas. Vad tycker ni som har erfarenhet gällande ATV och support. Det är väl även så att köplagen kliver in och hjälper köparen väl? Maskinen är köpt i företag av företag ny. Tacksam för lite kloka inspel.
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: Oskar P skrivet 13 maj 2012 kl. 23:34:57
det där låter helt oacceptabelt men tyvärr inte helt ovanligt med ruttna/slappa återförsäljare i denna lukrativa branch.
dock skulle jag, om jag vore dig, aldrig köpt en maskin med elektronik eller servo eller andra känsliga system om målet är att använda den till det du tänkt, samt att den måste vara pålitlig, du skulle valt en dieselmodell istället, inget fartmonster men enkel och pålitlig som en rysk stridsvagn sålänge man inte "brötkör" för drivknutar och bussningar tar stryk då.
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 maj 2012 kl. 09:20:21
HELT ORIMLIGT! jag hade krävt en lånemaskin under tiden eller en stor del av pengarna tillbaka, såhär får det inte gå till. ring och va på dom minst en gång om dagen. ge absolut inte upp.
man kan ju undra också vad det är för verkstad dom ligger inne med som påstår att batteriet har för lite kraft så inte det orkar att driva insprutningen? generatorn som laddar batteriet ska orka driva allt på hojen om batteriet är kass. ( kanske inte winch och massa extrautrustning, men tändning, insprut och ljuse ska den orka driva med ett urladdat batt)

min honda kan jag ladda ur batteriet helt och sen dra igång den och den går igång hur lätt som helst.
hur som helst det är bara till att koppla bort snällheten och koppla på bestämdheten och ge dom vad dom tål. blir så förbannad när jag läser sånt här.
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: floran skrivet 14 maj 2012 kl. 11:14:20
Du är åt he---te för snäll:
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: Framnäsmannen skrivet 14 maj 2012 kl. 20:58:50
Min första reaktion var att ge dig rådet att kontakta din konsumentvägledare och få hjälp. Men så skriver du "Maskinen är köpt i företag av företag ny", innebär det att du köpt den som företagare? I så fall gäller inte konsumentköplagen och du får nog hoppas på att du får hjälp av leverantörens garanti.
Men var inte för mesig, utan ställ krav och var besvärlig kund! :whip:
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: Alltjänst skrivet 15 maj 2012 kl. 10:03:37
Har du något namn på ÅF så att inte fler går dit och blir lurade.
Man brukar ju säga att man får vad man betalar för men i ditt fall är det ju en märkesmaskin så du måste ha fått ett måndags exemplar. Vad säger generalagenten? Dom flesta stora märkena brukar vara måna om sina företags kunder.
 
Tyvärr står ju vi företagare rätt maktlösa eftersom att vi inte räknas som konsumenter (Konsumentköplagen gäller ej oss) därför är det viktigare med en bra ÅF än vad det är för märke. Jag tror inte att min ÅF skulle tveka en sekund på att förse mej med en lånemaskin om något större hände med min maskin.     
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 maj 2012 kl. 20:34:20
Har du något namn på ÅF så att inte fler går dit och blir lurade.
Man brukar ju säga att man får vad man betalar för men i ditt fall är det ju en märkesmaskin så du måste ha fått ett måndags exemplar. Vad säger generalagenten? Dom flesta stora märkena brukar vara måna om sina företags kunder.
 
Tyvärr står ju vi företagare rätt maktlösa eftersom att vi inte räknas som konsumenter (Konsumentköplagen gäller ej oss) därför är det viktigare med en bra ÅF än vad det är för märke. Jag tror inte att min ÅF skulle tveka en sekund på att förse mej med en lånemaskin om något större hände med min maskin.   
Visst gäller väl konsumentköplagen även företag? Själv har jag hävt köp med hänvisning till den.Garantitider kan dock vara kortare, men en vara som är behäftad med ett tillverkningsfel ska ju bytas mot en ny oavsett om man är företagare eller ej. :dntknow:
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: fenix skrivet 16 maj 2012 kl. 20:48:08
Visst gäller väl konsumentköplagen även företag? Själv har jag hävt köp med hänvisning till den.Garantitider kan dock vara kortare, men en vara som är behäftad med ett tillverkningsfel ska ju bytas mot en ny oavsett om man är företagare eller ej. :dntknow:
Konsumentköplagen gäller inte vid handel mellan företag utan där gäller köplagen.
Titel: SV: Häva köp / felaktig leverans / dålig kvalitet Arctic Cat
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 maj 2012 kl. 20:52:42
Konsumentköplagen gäller inte vid handel mellan företag utan där gäller köplagen.
Jo jag såg det nyss, den gäller inte,BOLAG, DÖDSBO, och FÖRENINGAR. Men vänta nu :dntknow:BOLAG??.Om man är ENSKILD näringsidkare köper man ju personligen en vara eller tjänst. :dntknow: ()p