ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: NF250 skrivet 13 maj 2012 kl. 19:12:59
-
Hejsan
Jag hade velat ha starkare lysen till min ATV:
http://www.newforcemotor.com.tw/nf250.htm (http://www.newforcemotor.com.tw/nf250.htm)
Är det bara att ta glödlampan som sitter i nu och byta den till en starkare lampa eller vad behöver jag tänka på? Duger Biltemas lampor? :)
-
Det är rätt vanligt att man xenonkonverterar strålkastarna, men detta är ju inte lagligt eller omtyckt av snuten, så bor man där det finns mycket sånt kanske man bör överväga andra lösningar.
Är det halvljuset du vill öka, eller helljuset?
Är det helljuset så är ju extraljus en billig och bra lösning.
Kör man i skogen i mörker finns det inget som slår hjälmljus.
Som ersättning för dåligt halvljus i trafik är dock utbudet mindre tyvärr.
-
Det är rätt vanligt att man xenonkonverterar strålkastarna, men detta är ju inte lagligt eller omtyckt av snuten, så bor man där det finns mycket sånt kanske man bör överväga andra lösningar.
Är det halvljuset du vill öka, eller helljuset?
Är det helljuset så är ju extraljus en billig och bra lösning.
Kör man i skogen i mörker finns det inget som slår hjälmljus.
Som ersättning för dåligt halvljus i trafik är dock utbudet mindre tyvärr.
Jag tänkte öka alltihop. :) Kan jag alltså montera på extraljus som blir helljus? Xenon då?
Ska köra på hjälmljus när jag är i skogen. :)
-
Klart du kan...
Det finns inga lagar eller regler för hur mycket eller hur många lampor som tänds framåt vid helljus, så bara bygg du.
Xenon ger generellt mest ljus per ljuspunkt (alltså per lampa) medan LED ger mest ljus per watt... och en liten fyrhjuling har inte så mycket effekt i generatorn, så man bör hushålla lite med strömmingen.
Därför är ofta LED att rekommendera, dessutom är de mer stötsäkra... men skall man ha max ljus så är xenon svårslaget.
-
Klart du kan...
Det finns inga lagar eller regler för hur mycket eller hur många lampor som tänds framåt vid helljus, så bara bygg du.
Xenon ger generellt mest ljus per ljuspunkt (alltså per lampa) medan LED ger mest ljus per watt... och en liten fyrhjuling har inte så mycket effekt i generatorn, så man bör hushålla lite med strömmingen.
Därför är ofta LED att rekommendera, dessutom är de mer stötsäkra... men skall man ha max ljus så är xenon svårslaget.
Då kör jag på LED då jag inte vill få batteristop. Tyvärr har den ingen kicker som på en mc. Endast elstart. :P
Tänkte köpa med mig lite ifrån Kina. Kan köpa med extra och recensera dem.
-
xenon får du ha i alla hel ljus... de är halv ljus dom de är lagar på
-
Mm... men eftersom flertalet fyrhjulingar, bla hans, har en kombinerad strålkastare för hel- och halvljus så kan man alltså inte konvertera den lagligt då där endast sitter en glödlampa och då blir ju halvljuset också xenon.
Åker man tex Renegade är det dock fritt fram.
Och gällande helljus finns det som sagt inga hinder.
-
Är det inte en gräns på 55 W/lampa även för helljus?
-
Watt-gräns kan finnas ur laglig synpunkt, dock har jag aldrig någonsin hört talas om att någon ens kollat wattantal i extraljus.
...eller i andra lampor.
En vanlig H4 ligger ju för övrigt på 60w på helljuset, men det är möjligt att 55 är max för extraljus...
Jag menade dock i huvudsak gällande xenon och dess användande, där är det fritt för helljuset.
Vilket det knappast är för halvljuset.
Och kör man med xenon på halvljuset utan väl fungerande nivåreglering på fordonet (vilket ju nästan är omöjligt på en atv som gungar så pass vid minsta nudd av gas/broms tex) så plockar polisen in en rätt omgående och besiktningen skall man inte bara prata om...