ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Kent skrivet 12 maj 2012 kl. 16:54:10
-
Hej, Köpte en ny "cf 500 ed" i Januari. Tröttnade efter endast 20 mil då det hela tiden var nåt som krånglade, bla. Elstarten, löst sittande belysning, löst sittande plast (skall tydligen vara så enligt ÅF), Rost efter 3 dagar på vissa detaljer, plog som man var tvungen att slå dit med slägga, löst sittande kablar som hängde lite sporadiskt överallt, ja som sagt jag kan fortsätta ett tag till.
Sagt och gjort så bytte jag upp mig till en "Terralander 600". Fick den levererad igår men glädjen blev mycket kort. Styret är snett, eller rättare sagt hjulinställningen? Man måste helatiden svänga höger för att köra rakt.
Sen så ska väl 4-hjulingen motorbromsa om man släpper gasen ända tills den stannar? Det gör inte denna... rullar/släpper på slutet.
Men värst av allt, tittar man på lacken så går den sönder... ja nästan, skulle torka av den med en handduk och den blev repig direkt, Tog fram en ny microfiberduk och ja, inte ens det tål den. Efter en tvätt är den förmodligen grå och inte svart.
Och ja, handduken och den NYA microfiberduken var RENA. Tål inte lite bensin stänk heller för den delen. blir gråa fläckar direkt.
Snälla övertyga mig, finns nog inget annat märke i prisklassen som lockar just nu.
Mvh Kent
-
Tråkigt med allt krångel!
Ang att den drar snett, kolla luften i bakdäcken. Är det olika tryck så blir dom olika stora och den drar snett.
Jag hade fabrikationsfel på mina däck, så ett var större. Så där fick jag ha olika tryck för att den skulle gå rakt.
Går ju att mäta rätt lätt om man lyfter upp den och lägger ett band runt.
För övrigt så kanske en begagnad märkesmaskin kan vara nått.
-
Usch säg inte så nu när väl jag funderar över en CF :tickedoff
-
Usch säg inte så nu när väl jag funderar över en CF :tickedoff
Dom flesta fungerar nog bättre än vad han råkat ut för. Men det är nog i vilket fall väldigt långt ifrån Yamahakvalitet.
Men priset är ju också lite lägre...
-
Sen så ska väl 4-hjulingen motorbromsa om man släpper gasen ända tills den stannar? Det gör inte denna... rullar/släpper på slutet.
Mvh Kent
Jag har precis börjat köra Goes 625 = Terralander 600 med annan plast. Det där med motorbromsen bråkar på min också. När den var inne på första service så sa jag till om det, det var tydligen något som hette override clutch som var fel på min, den byttes och idag har jag äntligen fått köra lite (barn tar tid ;)) för att tyvärr märka att problemet är kvar. Om än bättre än innan rep. Symptomet är: Jag kör försiktigt framåt, typ 20-30 kmh, som man gör på små vägar odyl, och när jag släpper på gasen så ibland greppar inte motorbromsen, man hör ett gnagande ljud från variatorkåpan tills dess att det smäller till och man känner hur det rycker till och då har man motorbroms igen. Är det så på din oxå? Anledningen till min fråga är om det kan vara något generellt på de nya CV-tech variatorerna som sitter på nya maskiner.
MVH
Chrille
-
Jusst det ja, behåll skiten ;)
Lacken borde vara garanti, hjulinställning görs på första servicen om det nu inte bara är att pumpa däck. Kolla så du har lika tryck, det är viktigt.
MVH
Chrille
-
Halloj, Ja lacken är ju en garanti grej absolut. frågan är om man ska häva köpet, byta maskin eller få plasten utbytt? Känns ungefär som att det inte är någon klarlack alls.
Angående styret så är det snett, när hjulen pekar framåt så är styret vridet åt vänster. Gör man som åf inte någon fordonskontroll innan man släpper ifrån sig en maskin? Sen så står det ena hjulet rakt fram och det andra "toe in" (heter det så?) några cm. Kan väl inte va rätt det heller?
Angående variatorn så hörs det inga ljud, utan när man närmar sig krypkörning så slutar motorbromsningen och den fortsätter att rulla.
Måste säga att förtroendet är totalt borta för CF just nu. Men vi får väl se om det vänder. Polarens X8 va ju inte felfri den heller när han fick den. Tankmätare & hastighetsmätare fungerade ej.
ha de gött...
-
Nu ska jag absolut inte dra alla över en kam, men generelt för budget maskins ÅF så kryllar de ju av lyckosökare. Jag tycker det är helt ok att missa nånting men det låter snarare som om din ÅF inte riktigt har koll på hur en atv ska ställas in. (just för hjulinställningen) sen att du anmärkte på lack/plaster kommer du ju inte ifrån, där har du ju bara 1 av många anledningar till att maskinen kostar hälften så mycket.
Men du har ju även rätt i att alla tillverkare har måndags ex.... Tråkigt men sant. Lycka till hur som helst hoppas det löser sig!
-
Britsmar: Du har helt rätt. Självklart så är det flera saker som skiljer en dyrare maskin mot en billigare. Men det roliga i sammanhanget var att jag bytte upp mig mot en dyrare maskin just för att plasten inte var så bra på den billigare. Har ju sett och provkört andra "Terralander 600 / X7" som absolut inte har detta problem.
-
Angående variatorn så hörs det inga ljud, utan när man närmar sig krypkörning så slutar motorbromsningen och den fortsätter att rulla.
sån är min arctic cat också, även den har variator från CVtech, den släpper helt enkelt tagt om remmen när motorn går ner på tomgångsvarv, det ska alltså vara så.
-
Att den släpper motorbromsen beror på kopplingen.
Kopplingen är en slungkoppling och när varvet går ner så slutar den driva.
Det finns en så kallad override clutch som ska haka tag i kopplingen när varvet är lägre än farten men på CF sitter det ingen, iaf inte på dom jag öppnat hittills och det är några st.
Jag har dålig erfarenhet av dessa override clutch, dom håller inte så länge dom borde och går dom sönder så är det risk att du blir stående, så va glad om den inte sitter där.
Motorbroms får du lättast tillbaka om du gasar till lite.
Sen det här med fordonskoll, hur mycket stressade du din ÅF? Av egen erfarenhet så rycker kunderna maskinen upp på släpet medans man skruvar, nästan. Knappt så färgen torkat från fabrik... "vilken tid det tar, beställde ju i förrgår." :)
Mycket av grejerna tar man vid första service, allt upptäcks inte vid lev av olika anledningar. Jag själv fokuserar på att den är säker, kollar så hjulen sitter fast etc. Det är väl det viktigaste ?
Sen hjulvinklarna, den ska ju inte dra snett men så du vet så pekar hjulen utåt om du inte sitter på, det är så på dom. Ser lite sjukt ut om man tror att dom ska vara som på bilen.
Jag tycker ärligt talat inte att du har någon konstig maskin, möjligen lacken. Den blir bra efter första service och är styret omöjligt att köra med tills dess tar du första service lite tidigare!
Med vänlig hälsning, Benny
-
Kan förstå att en del ÅF kan känna av stress vid leveranser av maskiner till kunder.
I mitt fall: 2 telefonsamtal på 2 veckor. Borde man klara av tycker jag.
Håller inte riktigt med att vissa saker kan vänta tills första servicen.
Inte särskilt roligt att hela tiden svänga höger för att maskinen skall gå rakt fram.
Och då pratar vi inte (lite höger). Tycker inte det är godkänt. Jag väntar hellre 2 dagar till.
Har förstått att vinkeln på hjulen ser ut som ett "V", och att det är helt normalt. Men är det verkligen normalt att det ena hjulet är "toe in" och det andra rakt?
Pratade med åf idag och tydligen så är svarta & röda maskiner endast färgade i plasten? Alltså inte lackade? Skulle ta kort på plasten som skulle skickas in till
ATV-Sweden. Får väl se vart det leder. Byta plast eller lämna tillbaka maskinen är mina enda alternativ just nu.
Vad har ni för erfarenhet på Trech angående svarta plaster?
(alltså inte skärmkanterna) utan tanken, huven etc. Är de verkligen så känsliga?
Efter några månader av tankningar och avtorkningar osv borde ju maskinen bli riktigt ful.
mvh Kent
-
Lämna tillbaka den om du inte känner dig nöjd!
Ska ju inte behöva in på service för att kunna använda den när man just hämtat ut den.
-
Alltså är den okörbar så ska det ju fixas direkt, har varit med om just samma på en ED att styret va snett, det fixade jag på ca 5 minuter.
Jag har inte utrustning för framvagnsinställning så hur exakt den blev får visa sig men den kändes helt ok.
Som ett V är rätt, men det hänger ju även på hur styret hamnar, du kan ju få en helt korrekt maskin att visa ett hjul rakt och det andra utåt men i så fall ska ju styret vara lite svängt. I ditt fall verkar det ju vara helt galet.
Svart plast är genomfärgad plast, normalt sätt.
Så färgen som sådan är ju okänslig, det är i så fall plasten man kan säga är känslig men det kommer du inte ifrån.
Plast repas ju lätt och är oftast snyggast som ny, Och detta är ju en terrängmaskin så... Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig men det är nog fel fordon att ha superfinish på, jag har kanske missförstått felet på plasten/färgen?
Hur tänkte du använda maskinen? Köra endast på landsväg eller ta Skogsturer mm?
Jag personligen anser att en ATV är ett fordon som kommer bli repigt och mer eller mindre nergånget med tanke på hur dom enligt mig ska användas :)
Du skulle kanske valt Camo färg, väldigt tacksam färg!
Sist vill jag bara säga att jag förstår din reaktion, helt klart. Så kände jag med, första två veckorna eller nåt sen hade jag vant mig vid att min fina svarta hjuling var repig!
Benny
-
Min raptor höll glansen 2 tvättar, nu får man kisa lite för o se finishen :p den har genomfärgad blå och svart plast.
Du kommer uppskatta att den är färgad första gången du drar en sten eller stubbe över nån kåpa då den kommer förbli samma färg genom hela repan, syns ju då mindre än om de varit lackat och plasten haft nån annan grundfärg. Nu finns det faktist medel och metoder för o få tillbaka glans i plast men dom kostar en slant och du kommer förmodligen bli gladare av o köpa en ny plast i framtiden och "rusta" upp atv:n istället.
Eller har jag missuppfattat det hela o du faktist hade lackade plaster? Då är de ju en annan femma...
-
Har bestämt mig idag, behåller maskinen och inväntar svar från ATV-Sweden. Övrigt får fixas till första servicen. Plasten var ju förvisso billig har jag sett. Maskinen kommer användas som en "brukis" i skog men också som nöjesmaskin.
Självklart blir en atv repig och en del prylar blir slitna/trasiga med tiden.
Men det var ju inte riktigt min poäng med tråden.
Hävdar fortfarande att man skall kunna spola av och torka sin atv med handduk efter en tur i skogen utan att det skall se ut som man polerat med sandpapper.
På min maskin blir inte reporna svarta utan ljusgråa.
Visste inte att det fanns "Camo" finns det nån bild på det någonstans?
Jaja, tack för inputs iaf. Skall ta mig en tur ikväll... hoppas den tål luft :)
MVH Kent
-
i början när jag köpte maskinen ny så var jag noga med repor och tvätt, men sen när jag fått första sprickan och slått runt en gång så insåg jag att det är ju för f-n en terrängmaskin, den kommer inte bli vacker ändå, och jag vill ju inte ställa ut den i vardagsrummet, så jag koncentrerar mig på att hålla det maskinella i bra skick och se över drivlinan och sköta oljebyten och underhåll överambitiost istället.