ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Eric Sigurdsson skrivet 10 maj 2012 kl. 11:07:58
-
Hej,
Jag har nu varit runt hos varje däckkrängare i kommunen, men ingen kan balansera ett hjul med navdiameter 156. Det är för stort helt enkelt.
Någon föreslog en platta med rätt bultcirkel som man skruvar på hjulet och sedan balanserar, men bulthålen centrerar inte tillräckligt bra för att kunna balansera.
Hur fasen ska jag göra?
Hjulen är Douglas Red (4/156) med Maxxis Spearz däck.
-
har du försökt med en däckverkstad som kränger lastbilhjul kan hända att dom kan klara att balansera det åt dig..
-
Vi bor ju i samma kommun och här har du ju inte varit... 156 är inga problem, men jag hoppas innerligt att navdiametern är mindre än bultcirkeln. :whip:
-
Vi bor ju i samma kommun och här har du ju inte varit... 156 är inga problem, men jag hoppas innerligt att navdiametern är mindre än bultcirkeln. :whip:
Du har helt rätt, tänkte inte riktigt hela vägen där. Är det någon som kan belansera denna typ av fälg hos dig då?
Jag mailade lite ÅF för fälgar och får samma svar från alla. Denna typ av fälg med så pass stor diameter på navhålet balanserar man inte helt enkelt.
Låter fel i mina öron.
-
Det som låter fel i mina öron är att man skall behöva balansera Maxxis...
Jag lade på sådana på Eatv:n och balanserade inget och de var helt vibrationsfria till över 200 iaf.
Maskinen här i byn klarar lätt navhål typ detta, dock har jag aldrig haft anledning att prova men känsligheten är ju inte sämre på denna maskin än på andra så det bör ju funka.
...dock är jag fortfarande lite förvånad över att det ens behövs... men men...
(du får PM med telefonnummer)
-
Det som låter fel i mina öron är att man skall behöva balansera Maxxis...
Jag lade på sådana på Eatv:n och balanserade inget och de var helt vibrationsfria till över 200 iaf.
Maskinen här i byn klarar lätt navhål typ detta, dock har jag aldrig haft anledning att prova men känsligheten är ju inte sämre på denna maskin än på andra så det bör ju funka.
...dock är jag fortfarande lite förvånad över att det ens behövs... men men...
(du får PM med telefonnummer)
Tack ska du ha.
Jag har själv konstaterat att jag har statisk obalans, och jag gissar att felet beror på fälgen, inte däcket. Jag är dock rädd för att fälgen är för orund för att balansera. Isf blir det reklamation.
Men jag vil iaf prova att balansera innan jag orkar med att skicka tillbaka till Tyskland.