ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Angelica skrivet 8 maj 2012 kl. 21:04:10

Titel: Polaris Outlaw 500
Skrivet av: Angelica skrivet 8 maj 2012 kl. 21:04:10
Någon som vet hur bromsarna ska ta på en Polaris Outlaw 500 vägreggad, fotbromsen respektive handbromsen. Eller finns det någon sida där det står klart och tydligt hur det ska vara?
Titel: SV: Polaris Outlaw 500
Skrivet av: Tripod skrivet 8 maj 2012 kl. 23:44:20
Fotbromsen tar på alla 4 hjulen och handbromsen tar bara bak.  :)
Titel: SV: Polaris Outlaw 500
Skrivet av: predator500 skrivet 12 maj 2012 kl. 09:38:59
Kan man få en oreggad Predator att bromsa både fram och bak med fotbromsen? vad krävs?
Titel: SV: Polaris Outlaw 500
Skrivet av: Tripod skrivet 12 maj 2012 kl. 11:30:42
På min Outlaw satt det original bromsok och skiva bak när jag köpte den. Då tog handbromsen bara fram och fotbromsen bara bak, precis som en 2 hjulig mc. Bromsarna var helt underbara, jag kunde bestämma hur jag ville ha bromskraften fördelad och dom bet som fasen. Gick lätt att nypa handbromsen så han ville lyfta bakhjulen om greppet var nog. Sen blev det dags att besiktiga maskinen och nerverna tillät inget annat än att "vägsatsen" som var ditskruvad i italien plockades fram. Större ok och skiva bak. Bort med dom fina original grejerna bak dit med "vägsatsen" där oket har dubbla anslutningar. En kort slang till fotbromsen och en lååång slang till handbromsen. Från framhjulen går det var sin slang till ett fördelningsblock och från det till handbromsen  en gemensam, den slangen drogs då om till fotbromsen. Till fotbromscylindern behövdes en längre banjo bult för att ansluta båda slangarna till samma anslutning på bromscylindern. Givetvis användes det tätningar där det skulle vara och behövdes sådana. Systemet luftades ordentligt för att få ut all tänkbar luft och sen skulle det provköras. Snacka om att jag blev besviken. Det fina bettet var helt borta eftersom sådana här fordon som dom flesta vill ha mer bromskraft fram då man kör på asfalt men också i många andra fall. Sen finns det tillfällen då man vill kunna skilja på bromsarna av andra skäl också. Så jag skulle inte bygga om som du sa om det inte beror på handikapp eller något sådant. Skulle jag måsta bygga om så skulle jag montera någon typ av bromsvåg så jag kunde justera bromskraften beroende på hur/var jag skulle köra.   :)
Titel: SV: Polaris Outlaw 500
Skrivet av: Magnus Ekman skrivet 8 juni 2012 kl. 19:13:03
Min Polaris Outlaw 500 irs -07 är vägreggad, handbromsen tar bara fram och fotbromsen bara bak. Så är den besiktigad.