ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: NF250 skrivet 8 maj 2012 kl. 09:34:55
-
Hejsan
Som ni ser på den bifogade bilden är den oljig där jag tog fotot. Jag förstår att själva kedjan ska vara oljig då jag själv sprayade på en kedjeolja ifrån biltema. Däremot är den oljig där bak som jag inte har rört. Vad är det för något? Är det bakväxeln eller ?
-
Köp avfettning och tvätta den. Kör en sväng och se om det kommer något nytt. Och gör det det försök lokalisera varifrån.
-
Tycker det ser ut som att den svettig och att det är nån form av packningsilicon istället för riktig packning men gör som föregående avfetta o tvätta rent och kör en sväng annars ser det även ut som att det har stänkt från kedjan om du har oljat in den mest troligt så är det nog ifrån kedjan då stänket ligger uppå plåten men tvätta kör lokalisera ()p
-
Stänket på plåten är definitivt ifrån kedjan då jag sprutade på för Kung och Fosterland under gårdagen. :P
Det föregående stänket var dock där innan jag sprutade på kedjesprayen. Jag ska avfetta den och köra, samt lokalisera läckan om den finns.
Återkommer med info inom kort! =)
-
När man har sprayat på kedjan så ska man torka av överflödet, så slipper man klet överallt där det inte ska vara.
-
Tack för tipsen. Nu har jag gjort som ni sa och det verkar som om jag vet ungefär varifrån läckan kommer. Se bifogade bilder.
Är det en farlig läcka? Kan jag fortfarande köra? :(
-
Ser ut som en sån bakaxel där du har backväxeln inbyggd. Så JA det är nog mycket dåligt om den oljan läcker ut och det går torrt. Lossa locket och se varför det läcker. om det är packningen eller kanske en skada. Är det packningen så finns typ packning på tub du kan klabba på. Funkar alldeles utmärkt! ()p
-
Ser ut som en sån bakaxel där du har backväxeln inbyggd. Så JA det är nog mycket dåligt om den oljan läcker ut och det går torrt. Lossa locket och se varför det läcker. om det är packningen eller kanske en skada. Är det packningen så finns typ packning på tub du kan klabba på. Funkar alldeles utmärkt! ()p
Tack för snabbt svar. Tar jag bort dem muttrarna där uppe då?
-
Den metallgrejen som dragkroken ska sitta i är nämligen i väggen. Den är ditsvetstad verkar det som. Den måsta alltså bort först så att jag sedan drar ut dem 4 muttrarna på den silvriga grejjen .? :P
-
Den metallgrejen som dragkroken ska sitta i är nämligen i väggen. Den är ditsvetstad verkar det som. Den måsta alltså bort först så att jag sedan drar ut dem 4 muttrarna på den silvriga grejjen .? :P
Har noll erfarenhet av din maskin. Såg ut något liknande på min SMC 300. Men jag skulle lossat de fyra 10mm bultarna och kollat om jag inte kunnat få bort locket utan ta bort dragkroken. Känns som en jävligt konstig konstruktion om man man måste såga/slipa för att lossa en kåpa?
-
Det ser så ut att det är dom bultarna på toppen som skall lossas hur dragplåten sitter vet jag inte men det ser du när du börjar ta isär och monteringen sker i omvänd ordning lycka till ()p
-
Locket går nog att dra bort då det är 1-2 cm mellan plåten och locket. Men det beror på hur långa skruvarna är. Dock kommer jag ju inte kunna se in då plåten är i vägen.
-
Du måste nog med stor säkerhet ta bort locket då det ser ut som att bulten går en bit ner i axelhuset så det är nog bara att börja riva ()p ()p
-
haha hur fan tar jag bort dragplåten ?
Kan försöka ta bort alla muttrar som håller fast den och försöka banka bort det fastsvetsade... Troligen omöjligt menmen. ;P
-
Såg att 2 till hade samma problem med Fastpower ATV.
I denna tråden:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6386.168 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=6386.168)
Striker:
Har nu sett att min läcker ut lite olja från bakväxeln på vänster sida, antagligen packboxen som inte är helt ok. Någon som har samma problem?
FredrikNEstor:
Inlägg: 1:
Nu har jag fått tillbaka min ATV från ÅF. De bytte skruvarna till locket på bakre transmissionen. De nya skruvarna var längre, och det fanns friska gängor längre ner. De smetade även på "packningskladd", så att det inte ska läcka någon olja.
Var ute o börnade lite i snön idag, kul som fasen, ca 2 dm snö är inga problem Blir nog en tur imorgon också.
Inlägg2:
Min hojj läckte också olja från backväxeln. Att dra åt skruvarna är lite riskabelt, eftersom det lätt blir gängpaj. Bäst är att köpa några längre skruvar, eftersom de som sitter från början inte går ner hela vägen i gängorna. På min maskin kletade ÅF på lite "packningsgegga", så nu läcker det ingen olja alls.
Förhoppningsvis har jag samma problem. Den har trots allt bara gåt 44 mil.
Köpte fan nyss den hoppas att det inte är något allvarligt.
-
ta isär det tycker jag du känner ganska fort om det är gängpaj då sitter inte skruvarna så hårt om det är det eller så sitter dom utav helvete då är gängen skuren men det tar du när du kommer så långt, man ska inte ta ut bekymren i onödan skruva av dragplattan sen tar du loss locket på bakaxel tvättar rent för olja torkar sedan med en torr trasa/papper sedan tar du packning på tub och stryker på en lagom sträng monterar ihop allt och provkör läcker det inte problemet löst och du kan gasa och ha kul på din nya maskin ()p
-
ta isär det tycker jag du känner ganska fort om det är gängpaj då sitter inte skruvarna så hårt om det är det eller så sitter dom utav helvete då är gängen skuren men det tar du när du kommer så långt, man ska inte ta ut bekymren i onödan skruva av dragplattan sen tar du loss locket på bakaxel tvättar rent för olja torkar sedan med en torr trasa/papper sedan tar du packning på tub och stryker på en lagom sträng monterar ihop allt och provkör läcker det inte problemet löst och du kan gasa och ha kul på din nya maskin ()p
Tack så jättemycket! =)
Nu regnar det starkt här i hyllinge så jag får nog göra det senare ikväll eller under morgondagen. Återkommer med bilder när locket är av. =)
-
intressant på hur det går för dig lägg upp bilder och underrätta hur det går ()p
-
intressant på hur det går för dig lägg upp bilder och underrätta hur det går ()p
Absolut! Ska jag göra. Jag måste säga att fyrhjulingen har förändrat mitt liv. Jag har otroligt roligt med den när jag kör! =)
Tack än en gång för hjälpen! Återkommer inom kort med en update! =)
-
Kunde inte hålla tassarna borta så jag satte en parasoll över den och började mecka.
Fick av dragplåten, nu ska locket av!!! =)
-
Såhär såg det ut därinne:
Har en bild på skruvarna också, ni ser att ena är lite dålig.
-
Du behöver ner ett lager till för att komma åt läckan ser det ut som. Bra jobbat annars, ()p
-
Tack för berömmet!
Hur kommer jag ner ett lager till?
Edit: Ska försöka ta av det nedre lagret. :)
Köpte nya skruvar på bauhaus ifall ifall. ;P
Tyvärr hade varken Bauhaus eller Jula packning på tub. Får dra till någon bilbutik vid väla under morgondagen.
-
Jag lossa den skruven som sitter på vänster sida men då kände jag att den typ var spänd av massa grejer så jag skruvade ner den igen då jag var rädd att jag inte skulle kunna sätta den på plats igen. ;P Vågar inte... ;)
Men den måste alltså av?
-
()p sen tar du och släpper på vajrarna i framkant (justeringen) märk upp vart dom står gör du lätt med ett varv eller två med en tejpbit, sen lossnar du dom med att böja vajrarna till dom kommer ur spåret vid hjulet dra sedan ur vajrarna ur huset sen ser det ut som att du måste lossna på bulten som håller armen i huset framför vajerhjulet inte säker men det ser så ut när du har gjort detta tänker jag du kan lyfta upp den delen som vajerhjulet sitter i, men har du tur så kanske detta går att lyfta utan att behöva ta isär detta men jag tror att du måste det, då kommer du åt läckan, detta fixar du vettu ()p
-
Försökte få loss den men det verkar inte gå. Vajern sitter för hårt. Det är ingen som bor i hyllinge eller i närheten som orkar ta en titt? =)=)=) O0
Edit:
Vart kommer den här oljan ifrån? Vill nämligen fylla på vid behov så jag kan köra den. Det är väll inte samma som motoroljan som går in i motorn?
Har bifogat en bild på ett hål man kan fylla på med någon vätska. Är det kanske den?
Edit2: Det känns även som att det nedre lagret sitter fast med något sorts lim. Är rädd för att jag inte kan sätta tillbaka den lika fint och hårt om jag gör det själv.
-
det du har tagit bild på nu är bromsoket och den skruven som är på toppen på oket är avluftningskruv dvs får du luft eller skall byta bromsvätska så öppnar du den när du pumpar på bromsen om du inte har avluftningsverktyg vätskebehållaren till detta har du på styret vid bromshantaget. tyvärr så ligger koppom såpass långt undan (värmland) så jag kan tyvärr inte komma hade du bott inom gränsen arvika-eda-årjäng så kunde jag ha kommit och hjälpt dig vettu. men försök o vrid hjulet så att du får lös vajern istället annars det borde ju gå tycker jag
-
det du har tagit bild på nu är bromsoket och den skruven som är på toppen på oket är avluftningskruv dvs får du luft eller skall byta bromsvätska så öppnar du den när du pumpar på bromsen om du inte har avluftningsverktyg vätskebehållaren till detta har du på styret vid bromshantaget. tyvärr så ligger koppom såpass långt undan (värmland) så jag kan tyvärr inte komma hade du bott inom gränsen arvika-eda-årjäng så kunde jag ha kommit och hjälpt dig vettu. men försök o vrid hjulet så att du får lös vajern istället annars det borde ju gå tycker jag
Sjukt snällt av dig Rally Nizze! Världen behöver fler av dig!!! =)
Ska starta en tråd och se ifall det finns någon i närheten som kan hjälpa till då jag har erfarenhet av att göra liknande grejjer på min mc (för 4 år sedan) och när jag kopplade ihop alltihop gick det inte. När det till slut gick hade jag massa "extra delar" :P hahahaha
Tack för den utförliga förklaringen av bromsoket och avluftningsskruven.
-
hehe snällt sagt men det är bara att fråga vettu frågar man inte så får man heller inte veta. hoppas du får tag på nån som hjälper dig vettu för det finns gott om hjälpsamma personer här på forumet ()p
-
Ser ut att vara en enkel konstruktion det bör inte vara så mycket jobb att lossa hela axeln för att på ett seriöst sätt lösa problemet
-
Ser ut att vara en enkel konstruktion det bör inte vara så mycket jobb att lossa hela axeln för att på ett seriöst sätt lösa problemet
Jag vågar dock inte göra det, är rädd att jag inte kan sätta tillbaka det. Vill gärna att en kunnig person gör det istället, eller iaf sitter bredvid mig och tittar.
Vill åka! :(
-
Jag skickade en bild på problemet till tillverkaren och fick följande svar:
Dear snille:
It is small issue, just change oring between cover and body, oring is too old.
BR
-
Okej, jag ska troligen ge mig på det under morgondagen.
Tänkte köra på Easy Gasket packning, hört gott om den efter en google sökning där några använt det på sina ktm.
1. När dem 6 skruvarna är borta på toppen och när jag dragit bort det första lagret och lossat den ena muttern där inne. Hur kommer jag då ner ett lager till? Hamrar på den tills den lossnar?
Googlade lite och fann att Easy Gasket är en bra packning. Någon här som har använt det? Hur gör jag när jag tar packning. Tar jag bort den gamla och rengör med typ avfettning? Hur tjock paddning sätter jag på sedan och hur hårt ska skruvarna klämmas?
-
Det står nog på förpackningen till tuben hur den ska användas.
Vissa packningsklister blir ju riktigt elaka, så att det knappt går att få isär igen om den skulle behövas.
Jag hade nog hellre försökt göra en ny packning, finns ju papper att köpa. Och man använder ena halvan att lägga papperet och gnuggar emot. Då får du linjer att klippa eller skära efter.
Att få loss den, du bör då inte använda för mycket våld med hammare, vore synd om du slog sönder den. Kanske inte är så starkt.
Använd plasthammare/gummiklubba eller en träbit att knacka med.
Men tipsades du inte om att det var en o-ring som läckte? Det är ju en gummiring, sån kanske du kan hitta ny på något ställe. Är det en vanlig rund så finns det säkert firmor som har nått som passar.
-
Tack för svar!
Ja alltså jag har inte en aning om hur det ser ut där inne men jag antar att en o-ring är en rund ring av gummi. Kommer lägga upp bild när jag har öppnat den.
Hittade följande guide:
http://www.garagego.se/forum/guider/veteran/154824/Goer-egen-packning/ (http://www.garagego.se/forum/guider/veteran/154824/Goer-egen-packning/)
Vet inte om den hjälper här.
Jag förstår nämligen inte vad papper har med saken att göra.
Jag förstod det såhär. Jag öppnar det andra lagret och tar bort den gamla smeten, sätter på ny och stänger igen.
-
Om det är en vanlig packning så finns det ju packningspapper att köpa. Lite olika tjocklekar och egenskaper beroende på vart dom ska användas.
Men är det en gummiring tycker jag du ska försöka hitta en ny istället för att kladda med klister. Hittar man en som är för stor så kanske man kan klippa av den och använda klister kring skarven bara, borde täta bra ändå och man kan få isär eländet igen.
Packningsklister alltså.
-
Så om det är en vanlig packning så ska jag använda packningspapper i lätt storlek.
Om det är en gummiring så ska jag försöka hitta en ny, alternativt en som är för stor för att sedan täta runt skarven.
1. Sedan tar jag packningsklister på det hela?
2. Gummiringen måste ha samma dimension? Kan den vara lite tjockare eller lite tunnare?
3. Ska jag använda packningsklister om jag kör på första alternativet med packningsark? Brer jag på det som en macka, fast dubbelsidigt? ;P
Edit:
4. Vad är det för olja som läcker och hur fyller jag på?
-
Så om det är en vanlig packning så ska jag använda packningspapper i lätt storlek.
Om det är en gummiring så ska jag försöka hitta en ny, alternativt en som är för stor för att sedan täta runt skarven.
1. Sedan tar jag packningsklister på det hela?
2. Gummiringen måste ha samma dimension? Kan den vara lite tjockare eller lite tunnare?
3. Ska jag använda packningsklister om jag kör på första alternativet med packningsark? Brer jag på det som en macka, fast dubbelsidigt? ;P
1: Nej, bara där ändarna på ringen möts(och 1-2cm åt varje håll), så det inte läcker ut där.
2: Den kan nog få vara väldigt lite tjockare, men är den tunnare så tätar den nog inte riktigt. Men det är säkert ingen specialdimension där så du borde hitta nått.
3: Tycker inte du ska behöva klister då, kanske om det ser ut att vara någon skada i godset på tätningsytan.
Var skruvarna för korta, du köpte andra(längre)? Du kan ju känna efter så det känns bra hela vägen dom går i. Egentligen ska man ju också kolla hållfasthetsklassen på skruvar, står på skallen. Vanliga skruvar har ju oftast 8.8, medans starkare skruvar har högre siffror. Det är för att dom ska tåla olika påfrestningar.
Så om dina originalskruvar inte är för korta så kan du säkert använda dom igen. Det ser du ju på hur många varv som du kan dra åt dom.
-
Tack för dina grymma svar. Förlåt att jag bombarderar dig med frågor!
1. Det här är alltså någonting som jag kan göra själv fastän jag har noll erfarenhet?
2. Av de gamla skruvarna är 2 st längre än dem andra. Det står heller ingenting på dem. Har tyvärr glömt var de längre ska sitta då de kan sitta på flera ställen.
Men längst ner på höger sida finns en metallsak som skruven går in i. Den här metallgrejen finns inte i dem andra hålen. Se bilden.
Ska se var jag kan få tag på exakt likadana skruvar.
-
Tycker det ser ut som en styrning så kåpan hamnar rätt och inte så belastningen blir på skruvarna i sidled. Sitter det inte en sån i locket också som ska sitta diagonalt mot den du har? Ser ut att vara plats för en sån där också.
Vart dom länge skruvarna ska sitta märker du sen när kåpan är på plats, då släpper du ner skruvarna i hålen. Gängländen bör ju vara lika på alla, så om någon skruv sitter på fel ställe så är den högre eller lägre än dom andra. Då får du ju skifta skruvar mellan dom.
På frågan om du kan göra det själv, tja... Det är ju svårt att säga, det är ju alltid en risk med att ge sig in i nått. Man vet ju inte riktigt hur det ser ut under.
Har du någon verkstad i närheten så kan du ju kolla om dom kan kika på den åt dig, borde ju gå rätt fort och inte bli så hemskt dyrt.
Men ska du skruva själv så ta det lugnt, håll ordning på delarna och märk upp saker och ta kort.
Lyckas du hitta en sprängskiss så är det ju ingen nackdel. Bra hjälp ibland.
-
Tack för en bra beskrivning.
Jag vet inte om en sådan sak sitter på locket också. Tyvärr finns det inget garage i hyllinge, ska kolla lite runtom hyllinge också. Har nämligen inget släp eller dragkrok på bilen så jag måste kunna köra fyrhjulingen dit.:)
-
Jag tänkte vänta på manualen som kommer till mig om någon vecka.
Tills dess kan jag bara fylla på olja så att det inte blir torrt där inne.
Frågan är vad är det för olja och hur fyller jag på den?
-
Passa på att fråga tillverkaren om det när du ändå etablerat kontakt med dem.
-
Sen brukar det väl inte finnas sprängskisser med i manualer?
-
Hejsan
Har frågat tillverkaren.
Väntar på svar angående oljan.
Sedan fick jag dessa två filer:
-
Väldigt trevligt med snabba svar från dom! ()p
Du kan ju testa att knacka på den delen du vill ha bort utan att ta lös den där skruven du var på förut. Den kanske bara håller i något på undersidan av locket och följer med upp.
Har du tur så är det bara att knacka loss och lyfta och byta packningen.
Ang olja, borde ju finnas en avtappningsplugg och en påfyllningsplugg. Ibland finns det ju en nivåplugg också, så man tar ur den också och fyller tills det rinner ut från den.
Men i många fall så används påfyllningen även som nivåvisare.
Oljan kan säkert vara någon vanlig olja som används i fram och bakväxlar till andra maskiner. Du kan ju kolla rekommendationer till några andra.
-
Hejsan
Jajamen. Skitskönt med en sprängskiss. Ska till följande verkstad på måndag:
http://gulasidorna.eniro.se/f/bresmans-bil-skadeservice-ab:4534471?search_word=bresman&geo_area=%C3%A5storp (http://gulasidorna.eniro.se/f/bresmans-bil-skadeservice-ab:4534471?search_word=bresman&geo_area=%C3%A5storp)
Frågade även var man fyller på oljan. Dock glömde jag fråga vilken.
-
Hittade denna info i en annan tråd:
Striker
ATV Entusiast
Stad/land: Skövde
Antal inlägg: 93
Fastpower, Infotråd (bytt namn)
« Svar #61 skrivet: 2 februari 2007 kl. 11:33:27 »
Citera
Nu har jag monterat ihop min Utility, har några frågor.
1. Fick 4st M8-bultar över i en påse, någon mer som fått det, eller vad kan dom vara till?
2. Hur kollar/fyller man olja i bakväxeln? Det står i instr.boken att man ska lossa locket till bakväxeln och fylla men där ligger ju bara några wire'ar till fram- och back-reglaget.
Anmäl till moderator Loggat
astpower 250XT Utility
Larsa
ATV Entusiast
Stad/land: Borgsjö, Medelpad
Antal inlägg: 186
Fastpower, Infotråd (bytt namn)
« Svar #62 skrivet: 2 februari 2007 kl. 11:59:39 »
Citera
Bultar över ? Så kul, Nja.. om allt sitter på plats och sitter fast så är dom nog helt enkelt över..
Oljan i bakaxeln... Du lyfter nästa "lock" också. dvs. det som vajrarna sitter i, under det "locket" har du växelföraren. Se bara till att dreven ligger rätt när du lägger tillbaka locket, dvs. växelföraren i skåran på drevet.
OBS! Var rädd om packningen under nästa lock. Den är bra att ha hel
-
Då är det nog bara att testa lyfta det då! ()p
-
Då är det nog bara att testa lyfta det då! ()p
Kung är du som hjälper så mycket och snabbt! En eloge till dig!
Ska köpa 85w140 eller 90w140 olja imorgon och testa. Är det något mer jag behöver veta om oljan?
När jag köpt det imorgon ska jag försöka öppna luckan. :)
-
Vart har du hittat att den oljan är lämplig för dig?
Är inte direkt insatt alls i oljor, tyckte bara det verkade vara en udda olja.
Det är ju inte så avancerade saker där inne, bara backväxeln. Bakaxeln går ju rätt igenom.
Men det ska då vara en olja som sköter sig även i kyla så det inte krånglar på vintern.
-
I manualen stod det att man ska hälla i 150-160cc "CPS Multi-Prupose Gear Lubricant 85w140.
90w140 borde också go kan jag tänka mig.
Men jag måste alltså tömma hela oljan för att veta hur mycket jag ska hälla i? Vill ju inte att det blir för mycket heller.
-
det skulle jag ha gjort iaf, alltid skönt o veta att det är frisk olja i sakerna.
står det 85w140 så går det ju med 90w140 e väl bara när det e svinkallt detta kan ha en ytterst lite påverkan!?
-
Jag får inte upp nästa lock. Måste det guldiga gå bort innan jag lyfter det?
Vajern går in i det guldiga huset och bakom de två silvriga plupparna. Så jag kan alltså inte dra ur vajern ifrån guldhuset. Någon som vet hur jag gör?
-
Tror inte du behöver ta bort det.
Försök hitta något att slå på underifrån, på det som ska bort alltså.
-
Tack för svar. Det gjorde susen!! Slog med en gummihammare underifrån! :)
Såhär ser det ut där inne. Nu ser man troligen inte att det finns olja där inne men jag ser att dessa rundagrejer rullar i olja om du förstår vad jag menar. Nu tänker jag byta ut oljan. :)
Ni ser packningen, bör jag köpa packningsklister?
-
Köp packningspapper och gör en ny. Rita av och klipp ut, försiktigt.
Sen när du drar åt, se till att allt gått ihop rätt. Sen drar du korsvis så det blir jämnt åtdraget. Och ingen hårt förrän alla är emot och dragits en del.
Sen ska nog det inte dras superhårt ändå.
Man korsdrar för att det inte ska bli skevt.
Gör rent innan och kolla efter skador. är det hack får man slipa ner och kanske ha lite klister just där.
-
Har köpt följande:
1. Castrol 75w140 olja. Borde funka tycker jag?
2. Pappersark för att ersätta den gamla packningen
3. Aviation Form A Gasket 3 Tätningsmedel
Detta räcker väll?
-
Tömmer oljan nu. det fanns en mutter under så jag drog ut den för att tömma. Den ligger dock lite speciellt så jag tror inte all olja kommer rinna ut. Ska fylla 150-160cc i den. Frågan är hur mycket olja som är kvar när jag har tömt den?
Tömningsksruven ligger lite längre upp så bottneoljan går ej ur.
-
På samma gång du har bort locket kan du torka bort det sista med en trasa eller nåt. Då får du ju även bort metallspån och smuts om det finns.
-
På samma gång du har bort locket kan du torka bort det sista med en trasa eller nåt. Då får du ju även bort metallspån och smuts om det finns.
Ta bort den sista oljan menar du? Ska jag ta en trasa och torka där inne i lådan? :P
-
JAg tog bort den sista oljan genom att suga upp den med tidningspapper. Tog ett tag men sedan var den nästan tom. Fyllde på me 1.45 deciliter då den hade lite kvar i sig. Man skulle fylla med 1.5-1.6dl.
-
Hur går det med att göra packning?
Är du inomhus? Tycker se mig ett parkettgolv... :)
Den där fjädrande armens fäste ser ju ut att ha spruckit lite(syns på bilden underifrån), så dra inte den för hårt.
Är den mest till för att få "hack" till fram och back?
Blir nog bra det där! ()p
Ser tätningsytorna bra ut tycker jag du inte ska behöva klister.
-
Hur går det med att göra packning?
Är du inomhus? Tycker se mig ett parkettgolv... :)
Den där fjädrande armens fäste ser ju ut att ha spruckit lite(syns på bilden underifrån), så dra inte den för hårt.
Är den mest till för att få "hack" till fram och back?
Blir nog bra det där! ()p
Ser tätningsytorna bra ut tycker jag du inte ska behöva klister.
Hejsan
Gjorde packningen och lade på den och klistrade på båda sidor. Nu är den tät hoppas jag! :)
-
Var så ivrig så jag glömde svara på frågorna. :P
Jag är inomhus. Tog in den på altanen. :) haha Därför det är parkettgolv. :P Det regnade kraftigt ute men jag ville mecka så det ena ledde till det andra. :)
Vad syftar du på när du med fjädrande hatten? :)
AFF hoppas jag får köra snart. Han på mekonomen sa att jag kunde köra direkt men det känns lite riskabelt.
-
Jag menar den där armen du tog bort inne i det "locket" du tog bort sist.
Jag gissade att dens uppgift var att ge olika lägen på spaken för fram och back. Så man inte har den mittemellan alltså.
Daska ihop allt, ta en fika och lägg en kabel. Sen ger du dig ut och åker! :headbang:
-
Jag menar den där armen du tog bort inne i det "locket" du tog bort sist.
Jag gissade att dens uppgift var att ge olika lägen på spaken för fram och back. Så man inte har den mittemellan alltså.
Daska ihop allt, ta en fika och lägg en kabel. Sen ger du dig ut och åker! :headbang:
HAHA! Ska jag göra. Hur lång fika måste jag ta innan jag kör den en sväng? ;P
-
Helvete.
Nu fungerar inte bakväxeln när jag sätter mig på den. :-\
-
Eller det gick när den var på. Ska låta den torka någon timme. Återkommer inom kort med update.
Tack än en gång för all er hjälp. :)
-
Träffade du rätt med växelföraren?
Saxat från den text du la in från ett gammalt inlägg: "Oljan i bakaxeln... Du lyfter nästa "lock" också. dvs. det som vajrarna sitter i, under det "locket" har du växelföraren. Se bara till att dreven ligger rätt när du lägger tillbaka locket, dvs. växelföraren i skåran på drevet."
Förstod inte vad du menade med backen heller, "gick när den var på"?
Tycker inte du ska vänta i onödan, är det så du behöver ta isär igen så är det väl bra om klistret inte hinner stelna helt. Men det har det nog redan gjort.
Gick det bra att få till packningen? Brukar kunna vara lite trixigt med hålen. Man kan ha en hålpipa att slå ut med.
-
Hejsan
Packningen gick att få på. När jag satt på atv:n gick det inte att växla. Men när Fyrhjulingen var på så kunde jag sätta i växlarna och då jag både kan köra fram och bak betyder det väll att jag har gjort rätt?
Eller måste jag öppna igen?
-
Kanske är lite justering med vajrarna? Kolla att dom sitter i riktigt, höljet i hållaren alltså.
Men du menar alltså att det går när du står bredvid men inte när den är på?
-
Det stämmer. Testade nyss att rulla den någon cm när jag växlar och då gick det!
Om motorn är på och jag sitter på den har det inte heller varit problem att växla. Så som jag har förstått det behöver den slås in i rätt växel och behöver röra sig lite.
Men alltså om den går att köra fram och tillbaka så måste jag väll ha lagt tillbaka bottenlocket rätt? För jag kollade lite snabbt så att det röret hamnar i gången när jag lade på locket som det stod i den saxade texten.
-
Ja, låter som den borde hamnat rätt i spåret.
Känns det som lägena går i riktigt så ska det väl vara ok att köra.
-
Ja, låter som den borde hamnat rätt i spåret.
Känns det som lägena går i riktigt så ska det väl vara ok att köra.
Ja det gör det. Jag gissar på att jag borde justera kablarna lite. :)
-
Pilla på det, och sen ut och kör och ha kul! :headbang:
-
Pilla på det, och sen ut och kör och ha kul! :headbang:
Will do. Tack PV för hjälpen! =)
-
Will do. Tack PV för hjälpen! =)
Varsågod!
Roligt att det verkade gått bra, att skruva lite är ju ibland nödvändigt.
Går det inte sönder så är det tillbehör eller trim som ska dit. Och att lämna in allt på verkstad är ju inte så roligt, varken tidsmässigt eller pengamässigt. Helst inte när man kör en billigare maskin.
-
Precis så jag känner. Vill alltså inte lämna in någonting på verkstaden hela tiden. Blir väldigt dyrt för en masking osm kostade 9k.
Men nu är den vägreggad och besiktigad tills 2014 05 05.
Så jävla gott. Ska fixa resten nu. :)
Idag kör jag dock bara. :)
-
de värmen ens hjärta när man läser detta. hade du varit en kvinna pv544 så hade jag lätt dejtat dig men nu skedar inte ja med samma kön. men de är dig de ska finnas fler av inne på forumet.
-
de värmen ens hjärta när man läser detta. hade du varit en kvinna pv544 så hade jag lätt dejtat dig men nu skedar inte ja med samma kön. men de är dig de ska finnas fler av inne på forumet.
Verkligen. Han har lett mig igenom varje steg. Vore inte alls möjligt utan PV. Cred till PV. :)
-
Fick nyss min nya manual till hojjen och då insåg jag en sak. Den gamla manualen var dålig så jag trodde att det stod att man skulle ha 150-160cc i bakväxeln. Så jag hällde i 1.45dl då det redan var lite olja kvar i den efter tömning.
Jag har alltså i 150-170cc i bakväxeln nu, när jag enligt manualen ska ha 0.8-0.9dl.
Borde jag öppna den och tömma lite?
-
Du har alltså dubbla mängden i.. ja, gör om gör rätt...
-
Fixar det direkt då. :)
Tack!
-
Jag tog ut muttern under den och lade ett decilitermått under den. Tömde 0.5-0.55dl. Så den borde ligga på 85-100cc nu. :) Det borde vara rätt optimalt. (med marginal)
Tack för hjälpen.
-
100cl är ju EN liter.... Hur mycket olja har du i maskinen egentligen? Och vad står det i manualen.
-
Verkligen. Han har lett mig igenom varje steg. Vore inte alls möjligt utan PV. Cred till PV. :)
Haha, är glad att jag inte behöver dejta dig mitto! ;)
Jag tycker forum är en av de bästa/nyttigaste sakerna med nätet. Man har ju fått mycket hjälp själv på olika ställen, så det är roligt att kunna ge tillbaks lite.
Många gånger (och även denna) så krävs det ju bara lite hjälp för att man ska våga skruva lite själv. Och det är ju roligt att kunna fixa saker själv.
-
Haha, är glad att jag inte behöver dejta dig mitto!
jaha duger ja inte åt herrn...... :headbang:
-
Haha, är glad att jag inte behöver dejta dig mitto! ;)
Jag tycker forum är en av de bästa/nyttigaste sakerna med nätet. Man har ju fått mycket hjälp själv på olika ställen, så det är roligt att kunna ge tillbaks lite.
Många gånger (och även denna) så krävs det ju bara lite hjälp för att man ska våga skruva lite själv. Och det är ju roligt att kunna fixa saker själv.
Jag räknade med lite marginal eftersom att jag aldrig kunde ta ut 100% av oljan.
Ojj. Jag menade 100cc. Alltså 1 dl.
-
Jag räknade med lite marginal eftersom att jag aldrig kunde ta ut 100% av oljan.
Ojj. Jag menade 100cc. Alltså 1 dl.
Nädu, nu är du där igen! ;)
-
Gjorde exakt såhär.
Tömde oljan. Lite var kvar som jag tog ut med tidningspapper. Allt gick ju inte ut så det var lite kvar, men inte så mycket.
Sedan fyllde jag på med 1,5dl.
Fick sedan en manual där man såg allting tydligt, den andra var skadad och den hade visat fel. Där stod det att jag ska ha 80-90cc, alltså 0,8-0,9dl.
Jag hade nu alltså 1.5dl+ det lilla som eventuellt var kvar. Så uppskattningsvis hade jag lite över 1.5dl i. Nästan dubbelt så mycket.
Jag öppnade muttern där nere och tömde ungefär 0.5dl, så att jag uppskattningsvis ska ha 1dl där i. Alltså 100cc.
Det ska nog inte vara så farligt att ha 10cc mer i den. Hellre lite mer än för mycket tänkte jag. :P
-
Nädu, nu är du där igen! ;)
hehe Tack! :)
;) :lol:
-
100cl är ju EN liter.... Hur mycket olja har du i maskinen egentligen? Och vad står det i manualen.
Tror du försöker förvilla oss lite nu va? :hmmm:
100cc är en deciliter och 100 cl är en liter, men centiliter har väl egentligen aldrig nämnts va?
Så det känns som om skåningen har koll.
()p
-
Tror du försöker förvilla oss lite nu va? :hmmm:
100cc är en deciliter och 100 cl är en liter, men centiliter har väl egentligen aldrig nämnts va?
Så det känns som om skåningen har koll.
()p
Körde till Biltema för att fixa lite grejjer och på vägen hem fann jag att jag hela tiden tog omvägar. Kollade varken kartan eller gps:en. Körde helt enkelt dit jag ville. Körde förbi Hasslarp, Ausås och efter 2 timmar fann jag en skylt mot hyllinge som jag struntade i för att köra till hasslarp igen och sedan till hyllinge.
Fan vad rolig den är!!! Behöver nu bara handledsvärmare och termosbyxor. :P
-
Tror du försöker förvilla oss lite nu va? :hmmm:
100cc är en deciliter och 100 cl är en liter, men centiliter har väl egentligen aldrig nämnts va?
Så det känns som om skåningen har koll.
()p
Ooops.... :dntknow:
Jaja... Just nu var det väl bra att jag hade fel! Så inte han åkte med alldeles för lite olja.
Men är det inte en väldigt liten oljemängd?
Körde till Biltema för att fixa lite grejjer och på vägen hem fann jag att jag hela tiden tog omvägar. Kollade varken kartan eller gps:en. Körde helt enkelt dit jag ville. Körde förbi Hasslarp, Ausås och efter 2 timmar fann jag en skylt mot hyllinge som jag struntade i för att köra till hasslarp igen och sedan till hyllinge.
Fan vad rolig den är!!! Behöver nu bara handledsvärmare och termosbyxor. :P
Ja, det är fint att susa fram lite hur som helst om man inte har någon tid att passa. Och din maskin är väl rätt bränslesnål också kan jag tänka mig? Men ska man ut på större turer kan ju en liten reservdunk med sig också.
Har du några skydd förresten? Ryggskydd är ju väldigt bra att ha, plus att det värmer lite också.
En vindruta kan också vara skönt, men ser lite gubbigt ut. Handtagsvärme är kalas!
-
Har inga skydd i dagsläget. Tänkte köpa handledsvärme imorgon förmiddag på Biltema i Berga när jag ändå ska förbi Killbergs för att göra ett jobbärende. :)
Vindruta funderar jag på. Min kollega kommer hem ifrån Kina med lite Väskor till atv:n som även kommer passa bra, då jag tänkte ha en bensindunk i den. :)
Den drar faktiskt inte alls mycket, har tyvärr inte mätt men åkte en hel del för 30kr idag. :)
Jag tycker också att det är en väldigt liten mängd olja. Kan det stämma?
Har bifogat två bilder ifrån manualen. Båda är på ämnet "transmission oil". Men det är bara den ena bilden som jag känner igen på min ATV. Den gula bilden känner jag alltså inte igen på min atv.
-
Fan vad rolig den är!!! Behöver nu bara handledsvärmare och termosbyxor. :P
Kör nerom Bröderna Nilssons MC (nu kanske det heter Hondacenter iofs) ute på Väla, det ligger där intill Subaru, mittemot BurgerKing, typ...
De har riktiga grejer.
Termobyxor är skit, blåser rakt igenom och saknar all form av skydd.
De säljer fina ställ för typ 2000; vind- och vattentäta.
De har även handskar och allt övrigt du kan tänkas behöva.
Även ryggskydd osv...
Även YamahaCenter ute på Berga (söder om E4:an) har bra grejer, och även där finns klart prisvärda saker.
Man behöver inte köpa Rukkaställ för 15 000:- om man inte tvunget vill.
Även Biltema och Jula har alla dessa saker, men personligan anser jag inte prisskillnaden vara tillräcklig för att jag skall lockas av deras grejer... plus att de ju har betydligt färre storlekar.
Nu är det ju förhållandevis varmt ute, så fryser du nu får du helt enkelt vänja dig, och bli härdad! :whip:
Jag körde 15 mil igår, mätaren visade 12 grader, och visst var det svalt för årstiden, men det störde inte nämnvärt.
Och Pv, du vet att jag aldrig mekar, så huruvida det är mycket eller lite olja har jag självklart ingen aning om.