ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 4 maj 2012 kl. 19:49:32
-
Hejsan! Är nyregistrerad på forumet även om jag läst lite innan och så.
Jag har lite undringar i allmänt om Atv/quad, hoppas det är okej att jag ställer lite frågor :)
Jag har vägt fram och tillbaka mellan en vägregistrerad Grizzly eller en Raptor och det lutar väl mest åt en Grizzly just nu.
Jag är inte personen som kör snabbt/hoppar eller har behov att se tuff ut, men jag gillar köra på vintern, sommaren och lite överallt så en Grizzly borde väl vara att föredra?
Sedan det lilla bekymret över vart man kan komma över en vägregistrerad Grizzly?
Begagnad känns lite som en omöjlighet :hmmm:
Jag har hittat två firmor i Stockholm, men det är 10 timmar dit tur och retur.
Finns det ingen i min trakt (västra götaland) som även säljer?
Sen angående service, kommer en Yamaha verkstad (Bike Trollhättan) serva min Dresel Grizzly? eller måste jag vända mig till säljaren för varje service?
Garanti och så är jag inte så noga med, men vill ju kunna serva maskinen alt laga den.
Det kanske är så simpelt att säljaren låter mig behålla garantin så länge jag servar den hos en auktoriserad Yamaha verkstad?
-
700an finns väl som vägreggad om jag inte är ute å cyklar utan att den är dresel ombyggd :hmmm:
-
Det kan nog gå att få tag i Grizzlyn under andra namn än Dresel, ja.
Men inte under namnet Yamaha.
Bike servar säkert, det är ju samma maskin, men kolla med dem först så du vet.
En motfråga, varför just Grizzly?
Can-Am, Arctic cat och Polaris har egna vägreggade maskiner... sen finns ju alla "nya" märken som tex SMC, Dinli, CF-moto, Cectek, Access, mm...
Ingen av de sistnämnda skulle jag rekommendera om man skall arbeta i skogen eftersom transmission inte är låg nog eller för smala passager då plasten inte klarar att bli böjd.
Tydligen finns det ombyggnadssatser för transmissionen numera som gör att arbete funkar bättre, men plastkvalitén är dock oftast tyvärr kass.
Men skall man mest finåka med nån avstickare på nån stig osv så funkar de ju.
-
Den kommer inte jobba i skogen, bara nöjesåka och mysiga små utflykter ;)
Jag gillar Yamaha, tjejens föräldrar har en äldre lite mindre Grizzly och den är jag väldigt förtjust i, sen så har jag alltid gillat Yamaha.
Jag har sneglat lite på Can-am men jag tycker priset är lite i överkant.
-
Jag har själv Yamaha och har haft många många av deras produkter genom åren, så jag förstår dig.
Ring Four by Four på måndag och kolla ifall de har nån återförsäljare närmare dig om nu Södertälje känns avlägset, samt kolla med Bike.
Man skall köpa med hjärtat!
:headbang:
(4x4 kan för övrigt säkert även skicka)
Gällande din sista mening vill jag dock ändå tillägga att en vägreggad tvåcylindrig CanAm 500 med servo kostar ungefär 105 900.
Detta medan en vägreggad encylindrig Grizzly 700 kostar ungefär 105 900 :whip:
Prestandan i dessa är fullt jämförbar.
':)
-
"råkade" titta och klämma lite på en Renegade idag, vad jobbigt allt blev nu :dntknow:
-
Fy, de som är så dyra???
Och med två cylindrar blir det säkert dyrare med service också... mer ventiler som skall justeras och minst dubbelt så många tändstift... fy...
Lade du märke till hur dåliga skärmarna var?
Provkörde du?
Då märkte du kanske att variatorn ylar frenetiskt och att benen nästan tar eld av värmeutvecklingen...
Dessa maskiner är bara till för dem som vill busa och se fräcka ut, så.. :nono:
-
Jag provade en 700 grizzly i dag, en otroligt smidig liten maskin, och vilket "tillslag" i variatorn, d.v.s inget "tillslag" alls. Den bara smög igång mjukt som en smygande panter :djump: :djump: :djump: :djump: ()p
-
Vart helt frälst själv när jag provade kompisens 550 :djump:
Inte lika roligt att åka gås nåmer :lol:
-
Fy, de som är så dyra???
Och med två cylindrar blir det säkert dyrare med service också... mer ventiler som skall justeras och minst dubbelt så många tändstift... fy...
Lade du märke till hur dåliga skärmarna var?
Provkörde du?
Då märkte du kanske att variatorn ylar frenetiskt och att benen nästan tar eld av värmeutvecklingen...
Dessa maskiner är bara till för dem som vill busa och se fräcka ut, så.. :nono:
Mjo, det skiljer ju en del i pris mellan Grizzlyn och Renegaden...
Men jag börjar ju närma mig 30 med, Renegaden är ju billigare än en röd sportbil ;D
-
Mjo, det skiljer ju en del i pris mellan Grizzlyn och Renegaden...
Men jag börjar ju närma mig 30 med, Renegaden är ju billigare än en röd sportbil ;D
[/quote]
Aha så det är så jag ska lägga fram det för tanten för att få byta upp mej :D
-
Jag försökte komma med massa "ursäkter" för att Renegaden skulle bli ointressant... men det känns som om TS själv är den som hittar på ännu mer ursäkter för att faktiskt köpa... ':)
Jag körde Renegade i tre år och har sedan dess kört Grizzly och utan att ha mätt så noga så känns det som om Grizzlyn är törstigare.
Om man sen vill ha en Grizzly i CanAm-kostym, jag då heter den ju Outlander. ()p
-
Hm :hmmm:, kanske dags att köpa en dieselmaskin, jag köpte "billig" blå aspen i går till hjulingen i går a 32,60 kronor litern :hmmm: ??? :-\ >:( :(veryangry): :knupple:
-
Aha så det är så jag ska lägga fram det för tanten för att få byta upp mej :D
Det gäller att lägga upp det på rätt sätt :DV
-
Jag försökte komma med massa "ursäkter" för att Renegaden skulle bli ointressant... men det känns som om TS själv är den som hittar på ännu mer ursäkter för att faktiskt köpa... ':)
Jag körde Renegade i tre år och har sedan dess kört Grizzly och utan att ha mätt så noga så känns det som om Grizzlyn är törstigare.
Om man sen vill ha en Grizzly i CanAm-kostym, jag då heter den ju Outlander. ()p
jag kör ju min grizzly och är nöjd med den, testade faktiskt en can am 500 men den kändes inte alls lika smidig o följsam som grizzlyn är..
hur upplever du can am vs grizzly när man e o bökar där det är stenigt o trångt?
i djupa lerhål så är det ju klart att effekt är ett stort plus, men det är mkt körning som annat spelar in på..
jag har då inte testat en hjuling än som känns lika smidig, ska testa nya kawwan till veckan, men det blir nog att man forsätter med yamman, ganska skönt att bara tanka o köra mellan servicarna..
mvh markus
-
Jag hade första årsmodellen av Renegade, dvs -07, och där är tillslaget allt annat än mjukt... rikigt roligt när man skall busa och sånt, men står man illa till och balanserar på stenar eller så, då vill man kunna krypa med kontroll...
Bytet skedde dock inte alls pga att jag var missnöjd med Renegaden utan pga att två stycken helt plötsligt började tjata om att få köpa den, så jag sålde, och menade sen vara utan ATV.
Det funkade så klart inte. :lol:
...och då blev det en snäll Grizzly istället.
-
Har varit och kört Raptor nu :D
På ren göteborska, Herre jävvlar!
För någon som bara åkt på en Big Bear i 70 km/h med dödsångest, var detta en grej utöver det vanliga!
Vill ha!
-
Skall du ha RAPTOR nu???
:lol:
-
De e bra, släpp efter för begäret! ()p ()p ()p
-
Skall du ha RAPTOR nu???
:lol:
Sa jag att jag velar LITE fram och tillbaka? ;D
Raptor ligger bra till just nu speciellt efter denna film
Herråå Production Go Pro hd helmet hero test on Raptor 700 (http://www.youtube.com/watch?v=G0QOFrZZGUs#ws)
Ser ju mysigt ut!
-
Kanske inte det mest ultimata fordonet för den typen av körning, men skall man köra just fyrhjuling så är ju Raptorn en av de bättre där...
Dock lite HD-varning... vibrationerna är påtagliga och när farten blivit tresiffrig så avtar prestandan.
Men som sagt, för en fyrhjuling så ligger de rätt bra till! ()p
-
Sa jag att jag velar LITE fram och tillbaka? ;D
Raptor ligger bra till just nu speciellt efter denna film
Herråå Production Go Pro hd helmet hero test on Raptor 700 (http://www.youtube.com/watch?v=G0QOFrZZGUs#ws)
Ser ju mysigt ut!
Hm, den föraren käkar snart BLÅLERA :lol: :lol:
-
Han missade det viktigaste med en raptor, jag har nog aldrig kört så långt utan att framhjulen har varit i luften ett antal ggr. Bakhjulsåka är livet och det är raptorn som gjord för. :headbang:
-
Hur "jobbigt" är det att ta bort strypningarna på en Grizzly?
Klarar man det själv eller måste man kapa och svetsa?
-
Han missade det viktigaste med en raptor, jag har nog aldrig kört så långt utan att framhjulen har varit i luften ett antal ggr. Bakhjulsåka är livet och det är raptorn som gjord för. :headbang:
Det går fint med en Renegade också! ()p
Krävs bara att man antingen har ballar av stål och/eller är halvt hjärndöd....
Tyvärr har jag liten ba**e och har fullt fungerande hjärna :-\
-
ja det tvivlar jag inte på att det gör. ballen växer med tiden ska du se ()p
-
Va man inte har i huvet har man i tummen ()p
Citat ifrån en gammal bakhjulsåkare i hemstaden : Nej inte fan lägger man upp den under 200 för man vill ju fan inte vakna upp!"
Bakhjulsåka på raptorn? Tycker mer den är gjord för o åka brett jag ;) tycker hydro den är skakig? Ja men köp en gubbräser o börja spela bingolotto då (bmw va de va? >_<). Själv tycker ja de ska va lite obekvämt, då somnar man inte på morgonen på väg till jobbet :0)
-
Maskinen som sådan är inte skakig, motorn är dock minst sagt vibrationsfull, vilket kan vara störande om man skall köra lite längre.
Har även haft mc med samma motor fast då självklart med avsevärd högre utväxling än på en Raptor, så vibrationerna var inte lika påtagliga, men efter ett tjugotal mil så kändes det i kroppen.
Dessutom har alltid en stånka en snävare gräns för effektuttag än tex en twin.
Det korta chassiet gör den stegringsvänlig för de som gillar det... för oss som gillar ax gör det korta chassiet den onödigt lyftbenägen... så det är en smaksak.
()p
-
Lyftbenägen? Nu väger ja inte ett gram över 75 kilo o inte lättar väl hjulen om ja inte lutar mig avsevärt mycket bakåt och slänger upp luggen över hjälmkepan. Konstig uppfattning, ja jo du kanske har rätt mina dämpare rör ju sig 2 cm över döläget.
Nej nu vet ja du hade lagt 30.000 på trimdelar? Istället för 1000:- på styrdämpare/raisers med gummifattning och släta vägdäck. Då fattar jag ':) klart att det vibrerar den har ju en motor.
-
Än en gång övergår inläggen till rent trams, om du inte vill inse att ett kort chassie som Raptorn har är mer stegringsbenägen än ett långt så är det din sak... men håll med om att det då är väldigt märkligt att svingförlängning är vanligt bland dem som ofta kör dragracing med dem.
Lika tramsigt är försvarandet av stånkan som tydligen inte vibrerar...
Visst, inte som de betydligt vassare motorerna från KTM tex, de går HÅRT.
...men Raptorns stånk vibrerar, oavsett om du vill erkänna det eller ej.
Detsamma gäller effekten...
TDM:s lilla smidiga parallelltwin levererar väl 90 häst original, jämför det med Raptorns 45.
Lägg 30 på trim och du kommer upp till 65, med turbo 85... hrm.
Och ja, jag har haft trimmad Raptor, turboraptor och asfaltshjul...
Men nej, Raptorn är INTE en supermaskin på vägen.
Den är trevlig, helt klart, men nån superracer är det inte.
I 120 börjar man helst inte på omkörningar och marscha 150 är aldrig aktuellt.
150 kan vilken Kia eller Daewoo som helst marscha. ()p
Ett längre chassie, flercylindrig motor och mer effekt, DÅ får du en bra gatquad.
Sen att Raptorn är förhållandevis vettig är en annan sak, det jag vill är att påvisa att även den har brister och att den INTE är så extremhårig som vissa ägare vill få den till.
När motorn sitter i en mc (som ju rullar lättare och väger mindre) så klassas den mc:n nästan som moped, märkligt att två hjul extra då får den till en monster man absolut INTE får säga något illa om alls. ':)
Och ja BMW är gubbiga, men kan trösta dig med att till och med deras lilla scooter lämnar en Raptor efter sig på landsvägen. :whip:
-
Än en gång övergår inläggen till rent trams, om du inte vill inse att ett kort chassie som Raptorn har är mer stegringsbenägen än ett långt så är det din sak... men håll med om att det då är väldigt märkligt att svingförlängning är vanligt bland dem som ofta kör dragracing med dem.
Lika tramsigt är försvarandet av stånkan som tydligen inte vibrerar...
Visst, inte som de betydligt vassare motorerna från KTM tex, de går HÅRT.
...men Raptorns stånk vibrerar, oavsett om du vill erkänna det eller ej.
Detsamma gäller effekten...
TDM:s lilla smidiga parallelltwin levererar väl 90 häst original, jämför det med Raptorns 45.
Lägg 30 på trim och du kommer upp till 65, med turbo 85... hrm.
Och ja, jag har haft trimmad Raptor, turboraptor och asfaltshjul...
Men nej, Raptorn är INTE en supermaskin på vägen.
Den är trevlig, helt klart, men nån superracer är det inte.
I 120 börjar man helst inte på omkörningar och marscha 150 är aldrig aktuellt.
150 kan vilken Kia eller Daewoo som helst marscha. ()p
Ett längre chassie, flercylindrig motor och mer effekt, DÅ får du en bra gatquad.
Sen att Raptorn är förhållandevis vettig är en annan sak, det jag vill är att påvisa att även den har brister och att den INTE är så extremhårig som vissa ägare vill få den till.
När motorn sitter i en mc (som ju rullar lättare och väger mindre) så klassas den mc:n nästan som moped, märkligt att två hjul extra då får den till en monster man absolut INTE får säga något illa om alls. ':)
Och ja BMW är gubbiga, men kan trösta dig med att till och med deras lilla scooter lämnar en Raptor efter sig på landsvägen. :whip:
kan inget annat än att hålla med dig raptorn är en bra maskin men det finns många brister som yamaha skulle tittat på för länge sedan tycker jag.
Att den är resvänlig ser ju inte jag som ett problem direkt då man styr det med tummen.
Men att där är så lite hästar är ju nästan skamligt och utväxlingen är ju nästan ännu skamligare.
2005 när 700 kom så va den WOOOOW men nu är det 2012 och den ser likadan ut fortfarande så nån wooow är det inte längre enligt mig
-
Trams? Näh tycker ja väl inte jag la fram ett argument, va nån som verkade ta lite illa upp :-\ hur som helst är jag partisk, de är nog alla som pratar om sina fordon. Inget jag förnekar, men du missar min poäng mitt bland ditt vredesutbrott. Svingförlängning... Ja då sitter man ju inte på en raptor längre då sitter man på ett garage projekt med just 30.000 kr trim och dubbelt så mycket effekt. Sen sitta o leta fel me dom förutsättningar blir ju lite vridet. När jag pratar om raptor menar jag en raptor o inget vråltrimmat hemmabygge utan vare sig tanke för säkerhet eller komfort. Min raptor är stock och då alltså inte äns tänkt o köras på asfalt i de utförandet, lägger man bara pengar på dom aspekterna före man börjar kräma ut effekt så har man en alldeles ypperlig maskin som kan jämföras med vilken caferacer som helst. Och återigen klart att den vibrerar men läser man dina uttalanden om "vibrationerna" så låter de så sterilt som att den är helt okörbar. Jag står på andra sidan och "försvarar" de faktum att _jag_ inte tycker den vibrerar mer än nått annat med samma förutsättningar.
Och nej jag är inte mentalt utmanad jag förstår principen med ett längre/kortare chassi, men du missar min poäng med att det är tillräckligt långt för hojjens ändamål. (allt är ju relaivt till förare/vikt/grepp och hemlängtan!) du måste lära dig o läsa lite mellan raderna hydro o inte anta att alla försöker trycka ner varandra hela tiden.
Puss o kram // ronny
-
Ser man till att sänka sin Raptor så är det fan nästan svårt att få upp den på bakslangarna, kanske inte på ettan men......
-
I original räcker chassielängden ja, men inte effekten.
Jo, i skogen, på stigar, på banor mm... men skall man upp på vägen är den trött, så enkelt är det.
Och om man då faktiskt skulle ha en motor som ger en 100-150 häst (vilket ju vore mer lagom på väg) då ÄR chassiet alldeles för kort.
...om man vill använda hästarna.
Kör man sen nån mil så noteras kanske inte vibrationerna så väl, men kör 50, pausa och kör 50 till... då är du trött på kvällen.
Jag körde över 80 mil en dag med min asfaltsquad, inga problem alls... inga vibrationer och inga problem att marscha 150.
Om du sen anser mina inlägg vara vredesutbrott, då har du inte sett mycket av världen!
:lol:
-
(http://i.imgur.com/xOtaF.gif)
-
(http://i.imgur.com/xOtaF.gif)
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
Me and my Yamaha Raptor shit on traffic rules (http://www.youtube.com/watch?v=mXhxak1zesQ#)
Sjukt sugen!
-
vilken rolig kille, han har monterat rullgas men inte plockat bort tumgasen haha
sen har han samma tvångstanke som jag att sitta och trycka på blinkersknappen hela tiden så att den inte är i blink läge haha
-
Inte säkert att han är så rolig den där killen... han kanske bara monterat en dual gasser från Moose Racing... vem vet... :whip:
(http://www.chrome-addiction.com/prodimages/moose-racing_0632-0257.jpg)
-
haha där ser man, vad har man en sådan till om jag får fråga?
-
Vissa gillar tumgas, andra rulle.... och vissa velar.
Denna är för kategori tre.
-
Vissa gillar tumgas, andra rulle.... och vissa velar.
Denna är för kategori tre.
haha ja då får man va bra velig om man inte kan bestämma sig för en sådan enkel sak.
-
haha ja då får man va bra velig om man inte kan bestämma sig för en sådan enkel sak.
Jag kommer nog skaffa en sådan där mojäng, så man kan välja.
Det lär ju vara skönare att köra "långt" med rulle än tumgas
-
Jag kommer nog skaffa en sådan där mojäng, så man kan välja.
Det lär ju vara skönare att köra "långt" med rulle än tumgas
ja det har du ju faktiskt väldigt rätt i,
-
Vissa gillar tumgas, andra rulle.... och vissa velar.
Denna är för kategori tre.
Själv har jag kommit på ett "botemedel" mot att inte ha servo i blockterräng.Normalt och Dumt! sitter man och håller emot och bryter sig fram. Jag är efter 24 timmars körning i dylik terräng fullt övertygad om att "botemedlet" är att låtsas vara ett packat ryskt fyllo och avslappnat låta sig fara fram och åter i hjulingens "självvalda" spår. ()p
-
Funkar det med Handvärmare/värmehandtag på en raptor?
orkar den driva det?
-
Funkar det med Handvärmare/värmehandtag på en raptor?
orkar den driva det?
vågar ej svara på att den verkligen klarar det men jag tror där e folk här som har det.
-
Jag hade på min och och måste nog säga att det var det bästa tillbehöret jag monterade ()p
-
Jag hade på min och och måste nog säga att det var det bästa tillbehöret jag monterade ()p
Okej, vet du om det är 40 watt för hela enheten eller per handtag?