ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Domenic skrivet 4 maj 2012 kl. 09:51:06
-
Hej alla glada. Satt och kollade lite på bilder på andras raptorer. Min är breddad både fram och bak och har inte den där snygga symmetrin som många här inne har där fram och bakhjul är i linje. Är det någon fördel/nackdel med bredare fram än bak eller vad är grejen?
Sen till min andra fråga. Är det jobbigt att ta bort breddningen. Ser att det är en tillsatts man sätter i ramen så den är ju inte så svår men hur blir det med toe in/toe ut. Är det jobbigt att ställa in?
-
Den vanligaste breddningen man använder för framvagnen är spacers eller spacerbultar och dessa är simpla att demontera.
En del vänder fälgarna, där det är möjligt, för att på så vis bredda... även detta är enkelt att vända åter.
Sen finns det även fästen för a-armarna som flyttar isär a-armarna och på så vis breddar maskinen, detta är lite ovanligare men även här är det ju bara att demontera om man vill vara utan.
Tredje alternativet är ju att a-armarna blivit utbytta, och så länge man inte har andra kan man ju inte demontera de som sitter på.
Toe-in är enkelt att fixa, bara skruva på styrstagen... dock bör inget av detta påverkat den vinkeln.
Breddning fram brukar stabilistera bättre än bak, men vill du ha hjulen i linje så är det ju bara att banta ned bredden fram lite....
ELLER bredda mer bak! :headbang:
-
Breddningen jag har på min är en distans på A-armsfästet. Där är två alternativ för breddning på distansen som man fäster A-armen i.
Får testa demontera den i helgen men som jag tänker borde vinkeln på hjulen (toe in/ut) bli ändrad då styrarmen är längre ut skruvad nu än vid normal bredd.
Tack för de väl formulerat svar. Detta forumet är ju guld för en nybliven fyrhjulare som jag.
-
Med den typen av breddning är självklart styrstagen längre, ja... det missade jag ju, så så bra var det svaret... hrm.
Är det originalstagen så är det bara att skruva in dem tills hjulen står rakt.
Men blir du helt utan breddning då?
Eller den kanske är sänkt?
...då blir den ju lite bredare och stabilare pga det... men generellt är quads rätt vingliga i original, så lite breddning om man kör mestadels vägar är inte fel.
-
Är inte "camber" (vet inte svenska namnet) vinkeln du menar ? Alltså om du tittar på hjulingen uppifrån och ändrar toe-in/out så kommer däckets främre del att flyttas höger eller vänster, men om du ändrar "camber"-vinkeln så kommer överdelen av däcket att flyttas in mot eller ut från hjulingen, det är camber-vinkel.
Breddningen jag har på min är en distans på A-armsfästet. Där är två alternativ för breddning på distansen som man fäster A-armen i.
Får testa demontera den i helgen men som jag tänker borde vinkeln på hjulen (toe in/ut) bli ändrad då styrarmen är längre ut skruvad nu än vid normal bredd.
Tack för de väl formulerat svar. Detta forumet är ju guld för en nybliven fyrhjulare som jag.
-
Cambervinkeln borde inte ändras så någon när man breddar (bara en tanke) Toe in/ut bli förändring.
Jag vet inte vilka stag som sitter där. Förhoppningsvis är det original.
Det jag vill komma ifrån är den där fula looken med bredare hjul fram. Har den breddad bak så mer breddning vill jag nog inte slänga på då påfrestningen på lager blir avsevärt mycket högre.
Jag kan flytta in A armarna till mellanläget på breddningen så blir det en kompromiss. Snyggare och ändå stabilare än original. ()p
-
hmm försökte lägga in en bild här på hojen framifrån där man ser klart och tydligt men lyckas inte. :-S Känner mig allmänt blond just nu. :-S
-
han har bergis en sänkningssats på eller andra fjädrar!
-
Jag känner att det kan vara denna typen av breddning som sitter på maskinen:
(man flyttar alltså isär fästena för original-a-armarna)
(http://i32.photobucket.com/albums/d30/kylegentz/IMG_0314.jpg)
(http://www.diamondjcustoms.com/images/Wid_700R_3.jpg)
Sista bilden är tagen från http://www.diamondjcustoms.com/widening.htm (http://www.diamondjcustoms.com/widening.htm) som grejar med bla dessa prylar...
-
Japp det är exakt en sådan.
Ang sänkningssats så vet jag inte. Hur ser man det ?
-
Detta är iofs ingen 700, men principen är densamma, man flyttar alltså ut dämparna med hjälp av en distans:
(http://www.atvdack.se/233-237-thickbox/komplett-sankningssats-yamaha-raptor-350-660-700cc.jpg)
-
eller så kör man med sänkningsfjädrar :)
-
Okey. Får kolla om jag har dessa fästena på min.
Kan meddela att det var sjukt kallt att köra 8,6 mil till jobbet i morse med nollgradigt på termometern.
Blev en del svordomar när jag kom fram. Fick i panik ta hojen då bilen gick sönder igår.
-
Ta och hälsa på tjejerna på Claessons i Bromölla och säg att du skall ha ett vettigt allvädersställ så fixar de saken! :headbang:
...sen slipper du frysa på sådana smårundor i vårvädret.
-
JA nu blir det nog ett tag innan jag kör 4hjuling igen.
På vägen hem igår så kändes det som om bakaxeln satt löst. Stannade och kollade. Inget konstigt där. Fortsatte köra och samma fenomen. Svängde in på en annan väg för att se så det inte var någon skumt spår i vägen. Men nej samma sak där. Bestämde mig för att stanna och låta min plast far hämta mig med släp. När jag väl skulle köra in den i garaget så lät det som om något låg emot både fram och bak på hojen. Någon annan som varit med om samma fenomen?
-
Tyvärr omöjligt att gissa på dessa premisser...
Så gå ut i garaget och kontrollera lite nogrannare tack.
Lyft upp bakänden och ställ den på en jeepdunk eller nåt så hjulen är i luften och känn på axeln så den är stum i svingen, känn även på hjulen så de är fast på axeln (hjulhubbarna kan ju lossna) och sen kollar du lufttrycket runtom.
Kolla även så svingen är stum i sidled i förhållande till ramen i övrigt.
Detta med att något ligger emot både fram och bak lär ju inte vara så svårt att kolla, så gör det.