ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Kaka skrivet 3 maj 2012 kl. 20:52:38
-
Min kedja börja bli slak, har spänt den så mycket det går men jag tycker att den verkar ut tänjd. Har ni samma problem med denna modell.
Eller är det normalt ? Vilken kedja skall man ha och kan man ta någon med färre länkar isådant fall ? Kanske korta av den ??? :-\
-
Är kedjan kass, byt.
Kolla även dreven.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=41679.msg374130#msg374130 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=41679.msg374130#msg374130)
En kass kedja kan brista och orsaka stor skada, om man har otur...
Ny kedjor finns i mc-handeln och Biltema mm.
-
Har också kortat min orginal kedja på min RE, tog bort ca:1,5 länk så vart det perfekt :) Köpte ett 520 kedjelås med O ringar.
I övrigt var inte något slitet så det är väl kanske möjligt att dom gjort så här från fabriken?
Hur långt har din rullat?
-
Är det bra kvalite på biltemas kedja eller man våga kanske inte köpa där? Kan man ha kedjeslås? Det sitter ju inte det orginal!
-
Hur skall du få ihop kedjan utan lås?
Lås bör du nog ha.
Däremot finns det två typer, dels clips och dels de som skall nitas.
De med clips måste monteras åt rätt håll, och då funkar de.
Vissa vägrar ändå, och visst kan de dela sig... men nitas en kedja fel så kan även det bli obra.
Men skall man nita bör man alltså veta vad man sysslar med, eller ha tur, eller använda nitverktyg (men även då bör man veta grunderna).
Och skjutmått så klart.
Jag hatar ju kedjor generellt, men om man nu tvunget skall ha sådan så visst funkar Biltemas...
Jag har aldrig provat den på mc, men på Raptorn hade jag en sådan några år (tills den blev såld).
För övrigt finns det ju X-ringskedjor också.
Många letar trim och en kvart hästkraft hit och en kvarting dit, borrar hål i luftburken och massa... men hur många trimmar med hjälp av kedjan?
En X-ringskedja rullar normalt sett lättare än en o-ringskedja, effektförlusten blir alltså lägre.
Utan tätningar så blir motståndet självklart extra lågt, men då hamnar underhållet på en annan nivå.
-
Ok. Tack vara jag gå i dessa tankar med att byta kedja det är för att jag vill dreva om min smc wildcat racing edition. Lånade ett 15 drev fram men det gick inte att få ditt pga orginal kedjan var för kort. Måste Dreva om så jäkla högt varvtal när man ligger i 100kmh. Finns det några andra alternativ? Den har bara rullat 60mil.
-
Ok. Tack vara jag gå i dessa tankar med att byta kedja det är för att jag vill dreva om min smc wildcat racing edition. Lånade ett 15 drev fram men det gick inte att få ditt pga orginal kedjan var för kort. Måste Dreva om så jäkla högt varvtal när man ligger i 100kmh. Finns det några andra alternativ? Den har bara rullat 60mil.
Jag har 15T fram och 32T bak och fick precis som du säger byta kedjan. Jag köpte Biltemas X-ringkedja och den fungerar skitbra. Den är tillverkad av en känd svensk kedjetillverkare, så det är bra grejer...
-
Hur stor skillnad gör det på ax och topp fart Eric??
-
Nu blir jag lite nyfiken!
Jag visste inte att vi hade någon kedjetillverkare alls i Sverige, än mindre att den var känd.
Vilken är det?
För att öka utväxlingen kan man för övrigt även byta bakhjul mot sådana av större diameter.
...vilket iofs drar med sig vissa andra nackdelar, men det går.
-
Är det orginal 32t bak på dessa? Eller behöver man byta bakdrev också. Gör det stor skillnad på varvtal? Så du har inte monterat en oringskedja? Kan du länka till den kedja som du köpte till din? Biltema xringskedja
-
Skillnad mellan oringskedja och xringskedja? Vilken bör man välja?
-
För övrigt finns det ju X-ringskedjor också.
Många letar trim och en kvart hästkraft hit och en kvarting dit, borrar hål i luftburken och massa... men hur många trimmar med hjälp av kedjan?
En X-ringskedja rullar normalt sett lättare än en o-ringskedja, effektförlusten blir alltså lägre.
Utan tätningar så blir motståndet självklart extra lågt, men då hamnar underhållet på en annan nivå.
Är du säker på att du spänt kedjan max? Att du inte har dragit förbi "toppen" på huset, den slackar ju av igen om man går förbi den.
Jag kortade min kedja vid ca:3000km så på 60 mil tycker ja inte kedjan borde ha blivit utnött direkt! Lämnar du in till verkstad så borde det inte ta dem mera än 15min för att korta den åt dig heller tycker jag..
Jo det sitter 32T bak på dessa, står på drevet om du läser på det!
-
Skillnad mellan oringskedja och xringskedja? Vilken bör man välja?
En X-ringkredja är "dubbeltätad" och har därmed oftast längre livslängd och den böjer sig lite lättare i varje enskild led vilket gör att den rullar lättare och alltså ger mindre effektförlust.
Vad man bör välja är upp till var och en.
Jag körde som sagt med Biltemas o-ringmodell på min Raptor och det dög.
Här är en lånad bild på ringarna i genomskärning.
Det svarta är gummiringar och det bruna är smörjklet.
(http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=124722&stc=1&thumb=1&d=1166197085)
-
Ok då ska jag nog åka o köpa mig en ny kedja på biltema. Men längden räcker till på den kedja biltema har har inte kollat hur många länkar det är på orginal kedjan. Jag förstår att man antagligen få korta ner den kedja man köper. Vad köper man ett framdrev billigast 15t?
-
Drivpaket, men även kedjor/drev separat går säkert att köpa från er återförsäljare för SMC... de kanske är billigare än Biltema tex.