ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 1 maj 2012 kl. 16:03:37
-
Hallå i vårvärmen
Jag lyckades i dag sätta en liten pinne på ett framdäck.
Däcket verkar hålla tätt än så länge, men visst är det säkrast att laga ? Pinnen var ca 4-5mm grov och satt mitt i mönstret intill en klack. Det var svårt att se om det var hål igenom. Då jag drog ut pinnen "försvann" hållet och gummit gick ihop.
- ska man laga ?
- om man lagar, vad är bäst, laga själv alt lämna in?
Kanske dumma frågor men jag har ingen erfarenhet av punka tidigare :-X
// martin
-
Denna punka du talar om... finns den?
Håller däcket tätt så är det ju bra - onödigt att laga något som funkar.
Tappar det luft så kan du trycka i en "reservhjul på burk", gärna då en riktig, tex CRC eller liknande.
...eller kan du köpa tex en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/) och laga själv.
Samma princip som här ovan finns hos alla gummiverkstäder och de fixar saken på nån minut, utan att ens ta av hjulet från maskin...
Valet är ditt!
MEN, som sagt, kolla först om du faktiskt har punka. ()p
-
He he Hydro ... Precis som du anar så är det ju inte rktig punka, däcket håller trycket än så länge. Tänkte bara att det var bäst att laga för framtiden :-X
Har faktiskt satsen fr Biltema i packväskan, alltid med ()p
På samma tur lyckades jag att pressa in en pinne mellan däck och fälg (bak), trots det höll däcket tätt ()p måste säga att jag är riktigt nöjd med dessa däck. Kör mkt på risiga hyggen, men detta var första tillbudet :)
-
Jag har reparationssatsen från biltema. Funkar perfekt. Har dock bara lagat hål då jag kunnat pumpa med kompressor sen så jag vet inte hur dom små tuberna att pumpa med fungerar. Har lagat hål efter spik och mindre föremål men även ett bakdäck på en grizzly som punkterades av en M10x125 bult! :)
-
Tripod, är det svårt att laga ? Har inte läst instruktionen så noga ärligt talat. Tänkte att det var svårt att få torrt och rent vid en lagning i fält ? Har alltid med mig en liten 12v kompressor i packväskan också ()p
-
så rent behöver det inte va, men gärna torrt.
för att undvika pinnar som penetrerar däcken, kör med lågt tryck, ca .25-.3bar
-
Ok, kör dock redan med .35 som allround tryck för både grus och skog ()p ska testa att sänka lite till ()p
-
Finns bättre lagningslappar med vulmassa som penslas på innan å efter, sen finns det typ som masken här ovan med en lagningslapp i ändan. Man drar igenom masken innifrån tills lappen lägger sig fint på insidan av däcket med vulkmassa å sen klipper man av det som sticker ut på utsidan.
Allt detta borde finns hos din lokala däckgubbe
-
Tripod, är det svårt att laga ? Har inte läst instruktionen så noga ärligt talat. Tänkte att det var svårt att få torrt och rent vid en lagning i fält ? Har alltid med mig en liten 12v kompressor i packväskan också ()p
Nä det var enkelt, man "rengör" hålet med det spiralformade verktyget som man också ska sätta lite solution på. Sedan tar du den bruna gummisträngen, trär den genom verktyget med "nålsögat" så den är i mitten. Jag brukar smeta liiite solution på gummisträngen också om det är ett väldigt litet hål. Sedan trycker du försiktigt alltihop igenom hålet till bara ungefär 12mm återstår av gummisträngen, då vrider 1/4 varv och drar sakta ut verktyget. Förhoppningsvis blir det en liten bulle på insida och TÄTT!
-
Nä det var enkelt, man "rengör" hålet med det spiralformade verktyget som man också ska sätta lite solution på. Sedan tar du den bruna gummisträngen, trär den genom verktyget med "nålsögat" så den är i mitten. Jag brukar smeta liiite solution på gummisträngen också om det är ett väldigt litet hål. Sedan trycker du försiktigt alltihop igenom hålet till bara ungefär 12mm återstår av gummisträngen, då vrider 1/4 varv och drar sakta ut verktyget. Förhoppningsvis blir det en liten bulle på insida och TÄTT!
Hm, jag "matade" ett däck med hela jävla "masksatsen" min "gummigubbe" sa att man skulle dra ut verktyget SNABBT :dntknow: angående pinnar och bark mellan däck och fälg verkar detta inte ha någon betydelse, mina hjul ser ibland ut att ha fått HELSKÄGG av både pinnar ris och bark :hmmm:lite pyspunka har jag ibland men det försvinner efter ett tag.Själv har jag en sjuliters 200 bar luftflaska med reducering med ut i skogen och en Fultema luftpåfyllare, det finns flaskor på 2-3 liter som man har gott om plats att ha med på hjulingen.Flaskor kan man hitta i paintboll eller dykvärden. ()p
-
Jag har dragit sakta men det kanske fungerar med snabbt också. Det är ju bara att testa! ()p
-
Jag har dragit sakta men det kanske fungerar med snabbt också. Det är ju bara att testa! ()p
:lol: Ett jävla kladdande var det i vart fall, däcket var "hungrigt som en fågelunge" det "slök" alla utom den sista masken :lol: :lol:
-
Masken åker ju ner dubbelvikt i hålet iom. att man trär in vertyget i mitten på masken å sen trycker man ju ner verktyget i hålet som vid detta laget blivit dubbelvikt försvinner till hälften, sedan bryckar jag rycka ut verktyget fort. Ju mer luft det är i däcket destu enklare är det ()p