ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: sebzan skrivet 1 maj 2012 kl. 11:33:08
-
Hej alla!
Igår införskaffade jag mig en SMC XLE300 från 2010 men jag har några frågor som ni lite mer "experter" kan svara på? :)
Bilder finns här: http://zanders.nu/index.php/bilder/?wppa-album=61&wppa-cover=0&wppa-occur=1 (http://zanders.nu/index.php/bilder/?wppa-album=61&wppa-cover=0&wppa-occur=1)
1. Manual
Jag fick inte någon egentlig bruksanvisning med (bara en liten servicebok med stämplar), är det någon som har en manual i digitalt format blir jag jätteglad om någon kan skicka den till mig. Ni når mig på zeb[snabelA]zanders.nu
2. Tryck i däcken
Det sitter Maxxis vägdäck på, om man bara kör på väg och vill minimera bensinförbrukningen, vad är rimligt däcktryck?
3. Backen
Är det bara jag som har svårt att få i backen på denna modell, så fort jag gör det tenderar motorn att dö - några tips förutom service?
Tackar för allt! :D
-
1. på http://jiabshop.se/sida/-Sprangskisser (http://jiabshop.se/sida/-Sprangskisser) hittar du Servis manual och sprängskisser på motorn.
2. Experimenterar själv med detta och har inte hittat någon "fabriks rekommendation" men 0.5 bar runt om känns stadigare i lite fart.
3. det sitter en dödare på backen så den dör om du inte har fotbromsen nedtryckt när du lägger i back.
-
Tackar tackar för svar om manual och lufttryck.
Backade lite idag och faktum är att den verkar vara ytterst ojämn i hur den fungerar (och då trycker jag ned fotbromsen när jag lägger i den).
Ibland dör motorn så fort jag lagt i backen och börjar släppa upp kopplingen och samtidigt möta med gasen av helt okänd anledning - skulle det varit framåt hade det räckt med att bara släppa upp kopplingen sakta.
Andra gånger måste jag gasa på rätt rejält och då fungerar det hela faktiskt men allt som oftast är det som ovan, att den dör helt enkelt. :(
-
Jag som kör 98% på väg kör på 0,7bar bak och 0,9bar fram iaf, det verkar slita rätt jämt på bakdäcken så har inte prövat med varken mera eller mindre luft. Ska sägas att jag har 10" däck 225/40 bak
-
Tjena,
Återkommer om mina däckstorlekar men ang mitt backproblem, det måste vara någonting som inte är helt rätt där alltså - det går i 1 försök av 4. :(
Är det någon som kan beskriva EXAKT hur de går tillväga för att lägga in backen och börja backa? Jag börjar misstänka att det är någonting som de får kolla på på verkstad snarast.
Hur jag än gör blir det ofta fel, t ex:
1. Starta i Neutral
2. Tryck in fotbromsen
3. Dra handtaget till "R" (nu brukar lampen för backen att blinka hela tiden)
4. Lägg in växel nr 1 (för att backa)
5. När jag börjar möta med gasen samtidigt som jag släpper uppkopplingen försiktigt så dör den.
Detta problem gäller även om jag först lägger i ettans växel, kopplar, trycker ner fotbromsen och drar spaken till backen.
Kan det vara någonting med att lampan blinkar? Alltså att inte backen kommer i läge ordentligt?
De få gångerna det fungerar har jag märkt att jag fått gasa på rätt rejält och det har bara gått när motorn varit varm.
-
Tjena igen,
Jag har följande:
Däck:
Maxxis (Dirt - alltså kanske inte renodlade vägdäck?)
Dimension/tryck fram:
175/70-10" och 0,9 bar
Dimension/tryck bak:
255/60-10" och 0,7 bar
Vi får helt enkelt så hur det sliter och om det är lagom, jag kommer själv att köra 100% väg (pendling) och ingen terräng eller liknande.
Någon som använder sig av andra "inställningar"?
-
Känns det som att du får i backen ordentligt då lampan blinkar? Att den liksom "klickar" till eller att cykeln hoppar till lite? Du sa att det går bra bara du varvar ganska mycket, lyser lampan hela tiden då eller blinkar den även då? Även jag får nog varva lite mera i backen än vad jag gör då jag ska åka iväg framåt men ändå inget tokvarvande :)
-
Jag tror nog det är så att backen inte riktigt kommer i - därav att lampan faktiskt blinkar lite frekvent (och då gör den det hela tiden).
De gånger det ändå fungerat har det känts som om det "klickar" till när man för växelspaken ner i backläget och då har också lampan lyst hela tiden (fast ändå dött vid några tillfällen oxå).
Har en mindre servicetid nästa onsdag hos en meck så då får de kika på det.
-
Skulle bara trilla in och säga att jag provkörde 0.9 fram och 0.7 bak under helgen och plussen är att det blir smidigare i stan. Stel bakaxel gynnas av högre tryck bak, i skarpa kurvor det släpper lite lättare och du kommer runt smidigare 0.9 fram är dock för mycket och det blir lite för skumpigt imo.
på grus är detta för hårt får uppställ bara genom att motorbromsa nu kanske detta är mitt mål i livet bakom ett styre men föredrar att det är på gas på drag.
ska gå ner till 0.7 - 0.7 och prova men jag tror att jag kommer och hamna på 0.5 0.5 igen för min körstil och väg val.