ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: eyecreate skrivet 29 april 2012 kl. 18:30:26
-
Hej :)
Är en mycket nöjd ägare av en smc 250 som gör sitt jobb, men såklart bra kan alltid bli bättre :lol: ....så jag funderar lite på åt vilket håll jag ska snegla....tänkte att atv-folket här kanske kan ge sina synpunkter och dela med sig av erfarenheter.
Först och främst motor.
I dagsläget har jag 250 kubik, som egentligen räcker mer än väl, men såklart ger en 400/450 mer vrid och bättre respons.
Körning.
För jobbpendlande och vägbruk duger vilken jäkla hoj som helst gott (nästan iaf om vi räknar bort kinaskräpet som bashan, shineray m.m) ...men jag kommer iaf att spendera några timmar i månaden på "crossbanan", så jag gissar att ett flertal taiwan-märken även går bort.
Växel.
Kanske finns det inga "bra" quad-maskiner med variator-låda? (eller?) Men precis som vid bilkörande har jag insett hur mycket enklare det är med automatisk växellåda, och definitivt på crossbanan eller i grusgropen. Med växlingen borta ur bilden kan man fokusera 100% på körningen.
Vägreggat.
Bakhjulsdrivet.
Jag har tittat på suzuki ltz 400, men de växer inte på träd. (~30k)
Budgetalternativet Hyosung 450 (~25k)
Hur är dessa maskiner?
Tips på andra maskiner att snegla åt?
Budgeten ligger på ovan nämnda, 25-30k.
Tack på förhand! :)
-
Det känns lite som om du tror en hel del.
Har du kört på crossbana?
Har du kört en 400-450...?
En 250 har effekt att förflytta sig, och kanske 2-3 hästar att ha kul med.
En 400 har dels effekt för att förflytta sig med, och sen 15 hästar att ha kul med!
...och en 450 har förflyttningseffekt plus 25 hästar att ha kul med!!!
Tro mig, skillnaden emellan en 250 och en 400-450 är stor, så om du anser att 250 är rätt rapp, behåll den så länge du orkar.
Skall du köra lite i nån grusgrop några gånger per år funkar nog Goes/Smc/Hyosung/Dinli 450-500 mfl men detta underlag dödar chassiet ifall körningen blir frekvent.
Och där har vi nästa skillad, chassiet.
På 250:n finns ett chassie som påminner om en golfbils, även i jämförelse med de ovan nämnda maskinerna.
Jämför du sedan med de japanska så blir det ytterligare en ny dimension.
Så återigen, är du nöjd med 250:n, behåll den så länge du orkar!
Sen detta med automat...
Jag väljer själv automat när det gäller bil.
Även när jag var insnöad på Corvetter så köpte jag alltid automat.
Har kört automat hela mitt liv... typ...
Och även med fyrhjuling.
...och till och med funderat på att byta mc just pga att Honda nu släppt sin 1200 med automat!
MEN, skall man busa, då föredrar jag manuellt alla dagar i veckan.
Visst, det gick att sladda grusväg med Renegaden, men Raptorn och Eatv:n var klart bättre!
Crossbana har jag provat, men fi fan vad jobbigt... så det lade jag ner.
Och visst kan växlandet där säkert upplevas som ett problem, men med större motor minskar växlingsbehovet och dels så vänjer du dig.
För med automat så tillkommer nämligen ett problem.
På en fyrhjuling är flertalet av automaterna av CVT-princip.
Detta är rätt ovanligt bland bilar än så länge (jo, på 70-talet fanns ju remjohan bla) och nu har Audi och Chrysler och nån till CVT, men annars är det glest.
Och i marknivå funkar det riktigt bra, hade gärna tagit den lådan till min Audi, men den finns inte med AWD så blev utan...
MEN, på en fyrhjuling lättar man ibland, särskilt på en crossbana.
Och då kan det bli problem... nä, inte när man lättar... men när man landar.
Då är ibland utväxlingsförhållandet totalfel och efter några landningar kan omfattande reparationer krävas.
-
okej,
så för att sammanfatta det hela, växel är ett måste, vilket jag nog håller med om med tanke på kör-önskemålen. Det är bara att jag inte kört en större maskin med variator, så jag vet inte hur de beter sig.
Och ja, visst är jag "nöjd" med 250 kubik. Men det handlar ju trots allt om att ha kul, det är ju därför man sätter sig på maskinen över huvud taget ()p och då klingar 400/450 kubik mer rätt i min trumhinna, speciellt med tanke på att jag absolut kommer köra maskinen hårt i grustag om jag väl får chansen (i dagsläget avstår jag pga att jag inte vågar påfresta maskinen på det viset)
Rådet med andra ord är en japanare? 350-450.
Japansk kvalitet är snudd på volvo/saab...iaf säger mig erfarenheten det i bilväg efter en sisådär 25-30 bilar genom åren....
(De senaste 3 åren har jag hållt mig till samma bil, en toyota (!) celica -94 som rullat 20k, 3k i min ägo. Det enda jag gjort är bytt olja och bromsbelägg. blanka papper varje år och går som en klocka)
Och ja, jag kommer behålla 250n så länge jag orkar :)
-
Snälla, jämför inte japanska fyrhjulingar med tex SAAB... :whip:
Som du säger så handlar det om att ha KUL, så ta du och sota ur den där 250:n ordentligt näst du kommer till din grop.
Saker skall användas, det är DÅ de ger valuta för pengarna.
:headbang:
-
Ja, det är ju bra att köra mer och även testa andra maskiner innan man ger sig på att byta. Det är ju sällan man byter maskin med vinst, så då är det ju kul att byta till rätt på en gång istället för att mellanlanda på något annat.
Plus att det kanske är lättare att öppna plånboken (eller låna) mer om man verkligen är säker på att man vill ha tex en Raptor 700. Eller kanske en 4wd maskin!
Helt rätt att det ska vara kul att åka!
Men ha helst med dig någon kompis när du ska köra lite värre på bana eller i grusgrop, väldigt lätt att välta eller göra något annat dumt när man blir för optimistisk. Och ligga fastklämd själv i ett grustag är nog inte så skoj. Eller gå hem för att man kört sönder maskinen...
-
Efter dagens grusbus och asfaltsmiskande har jag övertygat mig själv om att behålla maskineriet :)
Förutom att jag var den enda i skaran som slirande runt på både bana och grusvägar med vägdäck på, så är jag helnöjd med maskinen! :headbang: (=crossdäck fortsättningsvis)
Visst, känslan av en raptor 700 mellan benen kittlar säkert ännu lite mer, men brännhålet i plånboken tillåter att göra slut på fem sådana här maskiner innan det svidit klart.
Att det knirrar och knarar lite i kåporna kan jag leva med, de tre likadana maskiner jag såg idag led av samma "problem". Konstruktionsmässigt och motormässigt kan jag inte säga att vare sig en yamaha eller suzuki ger ett gedignare eller mer kvalitativt intryck. Och forumets smc-tråd instämmer om man ser till historiken.
Så,
case closed :) for now ;)
-
skulle sikta på en kfx700 kanske inte räcker med 30 men men
-
Det känns lite som om du tror en hel del.
Har du kört på crossbana?
Har du kört en 400-450...?
En 250 har effekt att förflytta sig, och kanske 2-3 hästar att ha kul med.
En 400 har dels effekt för att förflytta sig med, och sen 15 hästar att ha kul med!
...och en 450 har förflyttningseffekt plus 25 hästar att ha kul med!!!
Tro mig, skillnaden emellan en 250 och en 400-450 är stor, så om du anser att 250 är rätt rapp, behåll den så länge du orkar.
Skall du köra lite i nån grusgrop några gånger per år funkar nog Goes/Smc/Hyosung/Dinli 450-500 mfl men detta underlag dödar chassiet ifall körningen blir frekvent.
Och där har vi nästa skillad, chassiet.
På 250:n finns ett chassie som påminner om en golfbils, även i jämförelse med de ovan nämnda maskinerna.
Jämför du sedan med de japanska så blir det ytterligare en ny dimension.
Så återigen, är du nöjd med 250:n, behåll den så länge du orkar!
Sen detta med automat...
Jag väljer själv automat när det gäller bil.
Även när jag var insnöad på Corvetter så köpte jag alltid automat.
Har kört automat hela mitt liv... typ...
Och även med fyrhjuling.
...och till och med funderat på att byta mc just pga att Honda nu släppt sin 1200 med automat!
MEN, skall man busa, då föredrar jag manuellt alla dagar i veckan.
Visst, det gick att sladda grusväg med Renegaden, men Raptorn och Eatv:n var klart bättre!
Crossbana har jag provat, men fi fan vad jobbigt... så det lade jag ner.
Och visst kan växlandet där säkert upplevas som ett problem, men med större motor minskar växlingsbehovet och dels så vänjer du dig.
För med automat så tillkommer nämligen ett problem.
På en fyrhjuling är flertalet av automaterna av CVT-princip.
Detta är rätt ovanligt bland bilar än så länge (jo, på 70-talet fanns ju remjohan bla) och nu har Audi och Chrysler och nån till CVT, men annars är det glest.
Och i marknivå funkar det riktigt bra, hade gärna tagit den lådan till min Audi, men den finns inte med AWD så blev utan...
MEN, på en fyrhjuling lättar man ibland, särskilt på en crossbana.
Och då kan det bli problem... nä, inte när man lättar... men när man landar.
Då är ibland utväxlingsförhållandet totalfel och efter några landningar kan omfattande reparationer krävas.
Mitsubishi har ju CVT i sina modeller nu 2012 iaf.
http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/about_us/technology/environment/e/cvt.html (http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/about_us/technology/environment/e/cvt.html)
-
Som sagt...
...och nån till...
()p