ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: woord skrivet 13 augusti 2006 kl. 00:40:19
-
Tjenare..
Jag funderar på att eventuellt dreva om min smc 250, då jag kommer att åka mycket landsväg framöver.
Ett 36 drev har jag kunnat läst mig fram till att jag vill ha, men hur svårt är det att byta? :?:
Vad måste jag köpa för att byta ? Hubb, drev o.s.v
Kan ni rekommendera något ställe där man kan beställa dessa grejor?
-
36drev är precis lagom enligt min mening i ditt fall, det är ganska lätt att byta, svårast kan vara att lossa de stora muttrarna på bakaxeln...
Har du maskin utan back måste du byta hub med! Finns att köpa på flertalet ställen... tex. http://www.smcatv.se/
-
Jag har ingen back på min så då slipper jag att byta hubb mao??
Måste man korta ner kedjan?
Hur mycket ger det? Mitt mål är att kunna ligga i 80-85 Km/h utan att maskinen varvar som en tok..
Lyckades för övrigt rulla med den i dag så nu står en vänsterbackspegel på inköpslistan också.. :evil:
-
Vad är det förresten för dimension på dem stora bultarna på bakaxeln?
Jag måste köpa verktyg för att lossa dem, har inget sånt hemma.. :cry:
Nån som vet? :?
-
Du måste byta hub även utan back :!:
Du får korta kedjan 2 länk.
Målsättningen 80-85 utan tokvarv blir nog inga problem.
Tror muttrarna är 50mm om jag inte minns fel, Biltema
har lämpliga fasta nycklar. :idea:
-
Tack för all info SMC-Marieholm :D
-
tänk bara på att hastighetsmätaren visar fel efteråt. jag blev skitförvånad först eftersom den inte gick fortare...enligt mätaren
-
Hur mycket fel visade din mätare?
Finns det inget bra sätt att korrigera mätaren?
-
Du kan tricksa med att byta profil på däcken, men det enda du behöver veta är att vid 76 km/h enligt GPS visar min CBW 250 70 km/h. Så håll igen lite på 30 och 50 -sträckor, så ska du nog klara dig undan böter.
-
om du byter profil på däcken så mätaren visar rätt igen så har du ju "drevat" tillbaka ändringen.
Jag bytte till 32 drev och original är 40 så den visar 80% av originalhastighet. dvs 80km/h vid 100 , 40 vid 50 osv.
Med 36 drev blir det 90%.
-
Jag hade tänkt byta på min cbw 250 med back. Har köpt ett 36T drev + medföljande hubb. Va nere nyss å kollade lite, lossade 4 bultar som satt igenom drevet så då va de loss. Sen lossade jag dom 4 bultarna som sitter i den stora grejen på den sidan mot däcket, och då kom de lite olja. Är de så att man måste lossa dom 2 jätte muttrarna på högersidan vid bromsskivan eller för att man ska kunna byta? Trodde de skulle räcka med att plocka bort vänster bakhjul, lossa 4 muttrar som sitter i den yttre hubben och sen bort med dom 4 bultarna på drevet och sen bara dit med de nya, eller är jag helt ute å cyklar? I påsen fick jag ett drev + en liten hubb + nån ser ut som en liten rörstump med samma ytterdimension som hubben har där axeln ska gå igenom + 4 skruvar. Jag sitter å funderar på om jag ens fått rätt.......
Vart lite grötigt men hoppas ni förstår :)
Hör kommer en bild på dom grejerna jag har, förstår bara inte riktigt i vilken ordning detta ska monteras......
(http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/drev-npe.jpg)
-
Du kan bara använda det drevet till maskin UTAN back :!: :!:
Skall du ha 36 drev får du tillverka ett eget som jag gjorde...
Till back kan du bara ha 40 eller 38 drev...
-
Aha! Alltid lär man sig nåt nytt. Trodde att 36T passade även på back-utrustade.
-
Irriterande :!: :!: :(
Nu blir jag tvungen att vänta med drevningen, har lyckats åka in på 2 st akuttider hos tandläkaren a´576:- / ggn , men det är inte slut där..
Den 11 sept ska jag tillbaka och börja rotfylla minst en tand och för detta plågsamma djurförsök så ska dem skinna mig på ca 3000:-
Hatar tandvärk :twisted: :evil:
-
Nån som har svar på min fråga vore snällt :D
-
De har ju svarat? Du har fått delar till en maskin utan back.
-
Vafan då, nu blir man sne, får ringa direkt å höra med ÅF.......Dom skall ha beställt till min maskin :twisted:
EDIT: Har nu fått reda på svaret, finns endast 38kuggars till cbw med back, sen pratade jag med denada och han sa att man kunde gå med originaldrevet till nån butik och fråga om dom hade mindre med samma bultmönster som originalet.....Aja får sätta på 38:an och testa iallafall, kan ju inte bli sämre. Men måste man knäcka nån länk när man går ner 2 kugg?
-
Tror inte det. (knäcka länk alltså)
Jag tog bort 2länkar (4rullar) när jag gick till 32 drev.
-
Mellan 40 och 38 räcker det att spänna kedjan....om den är i god kondition och inte för utspänd redan :!:
Jag gjorde såhär för att köra med 36 drev med back, tog det "felaktiga" drev som beskrivits innan, skar ur centrumet och borrade och skar till det så det var samma inv. som 38 drev, sedan fick jag slipa ner original hubben lite där kedjan löpte annars gick det i :!:
Krävde dock en hel del arbete samt verktyg, inget man gör framför TV´n direkt :!: :D
-
Mellan 40 och 38 räcker det att spänna kedjan....om den är i god kondition och inte för utspänd redan :!:
Jag gjorde såhär för att köra med 36 drev med back, tog det "felaktiga" drev som beskrivits innan, skar ur centrumet och borrade och skar till det så det var samma inv. som 38 drev, sedan fick jag slipa ner original hubben lite där kedjan löpte annars gick det i :!:
Krävde dock en hel del arbete samt verktyg, inget man gör framför TV´n direkt :!: :D
Vad ni kan! 8O
-
Mellan 40 och 38 räcker det att spänna kedjan....om den är i god kondition och inte för utspänd redan :!:
Jag gjorde såhär för att köra med 36 drev med back, tog det "felaktiga" drev som beskrivits innan, skar ur centrumet och borrade och skar till det så det var samma inv. som 38 drev, sedan fick jag slipa ner original hubben lite där kedjan löpte annars gick det i :!:
Krävde dock en hel del arbete samt verktyg, inget man gör framför TV´n direkt :!: :D
Borde inte det funka på 300:an oxå...? Få på ett 36 drev alltså, med lite mekande.
Vore jävligt gött i så fall... :D
-
Är precis samma till 300:an, men jag har 38 på min och den orkar ju inte dra ut sista växeln med det ens så jag behöver bättre avgassystem först innan jag börjar tänka på att dreva mer.
-
Vafan då, nu blir man sne, får ringa direkt å höra med ÅF.......Dom skall ha beställt till min maskin
Löste det sig?
Har det gått bra dreva om...?
-
Vafan då, nu blir man sne, får ringa direkt å höra med ÅF.......Dom skall ha beställt till min maskin
Löste det sig?
Har det gått bra dreva om...?
Tyvärr så passade ju inte 36T på en cbw med back, så va till butiken idag och hämtade ett 38 som ska passa direkt på. Nu regnar de ute, men ska försöka montera de snarast....
-
Vet du om det krävs en 50mm nyckel för att dela på bak axeln?
-
Varför ska du dela på den? Detta drev passar org hubb så inga modifikationer ska behövas hoppas jag :D
-
Med lite uppfinningsrikedom och lite pyssel kan ni få på nästan vilket drev som helst på era cbw med back eller cbw300.
Jag har cbw med back, och jag har för tillfället 29 kuggar på min nu, och den går som en dröm, kan blåsa upp den i 80 på 4:an,utan tokvarv, och ändå ha en växel kvar :wink: :roll: :wink: .
-
Med lite uppfinningsrikedom och lite pyssel kan ni få på nästan vilket drev som helst på era cbw med back eller cbw300.
Jag har cbw med back, och jag har för tillfället 29 kuggar på min nu, och den går som en dröm, kan blåsa upp den i 80 på 4:an,utan tokvarv, och ändå ha en växel kvar :wink: :roll: :wink: .
Hur har du löst det? Du kan inte beskriva det eller kanske lägga in lite bilder??
-
Med lite uppfinningsrikedom och lite pyssel kan ni få på nästan vilket drev som helst på era cbw med back eller cbw300.
Jag har cbw med back, och jag har för tillfället 29 kuggar på min nu, och den går som en dröm, kan blåsa upp den i 80 på 4:an,utan tokvarv, och ändå ha en växel kvar .
Turbo Bor du i Västerås också, har du lite att göra nån dag kan du få komma över och hjälpa mig :lol:
-
Woord, du har pm :wink:
-
Woord skrev:
Turbo Bor du i Västerås också, har du lite att göra nån dag kan du få komma över och hjälpa mig :lol:[/quote]
Woord. Varför inte då höra av dig, t.ex. mejla mig :roll: .
-
Woord skrev:
Turbo Bor du i Västerås också, har du lite att göra nån dag kan du få komma över och hjälpa mig :lol:
Woord. Varför inte då höra av dig, t.ex. mejla mig :roll: .[/quote]
Mailat dig Turbo bättre sent än aldrig :lol: :oops:
-
Vad bra ni e på att quota... :roll:
-
hehe ja det ser ju ut som riktiga proffs varit i farten 8)
-
Passar 36 drev på en 40 eller 32 hub??