ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: eyecreate skrivet 22 april 2012 kl. 18:51:07
-
Hej
På 5ans växel, oftast när jag drar iväg från start, är det som att den "släpper" en halvsekund ett par tre gånger. Liksom rycker.
Först tänkte jag att det kanske är skit i bensinfiltret eller i förgasaren som gör det, men eftersom det alltid skett på 5an tänker jag att det har med drivningen att göra.
Någon som har någon idé vad det kan bero på?
5ans drev i växellådan som är slitet? kopplingen? kedjan?
Svårt att förklara hur problemet upplevs, men kastar ut en long-shot här :) någon kanske har varit med om något liknande.
-
Prova att byta olja motor/växellåda.
känner igen problemet.
-
Känner igen problemet från min bil när kopplingen var slut.
På låg växel märker man inte så mycket av det, men om du växlar upp så kan det släppa.
Du kan testa det med att ta upp hojen i hastighet och håll in koplingen så att motorn varvar. Släpp kopplingen men inte för snabbt, men snabbare än normalt, då märker du om den vill slira. Nu är det ju inte samma sak som en bilkoppling då det kan vara en våtkopling du har. Så det kanske inte kan jämföras. Det kanske räcker med ett oljebyte som den i förra meddelandet skriver.
-
Jag tror att det beror på 5ans växel/drev. Kanske att det är lite slitet.... är inte helt insatt i hur en mc-växellåda funkar rent tekniskt, men nåt åt det hållet.
Om jag bara ser till att vara noga med foten och trycka i 5an ordentligt så sker det aldrig, det är när jag bara viftar till lite med tån som den inte går i riktigt ()p ska byta växellådsolja imorgon för säkerhets skull, vet ej när den är bytt senast. motoroljan är nyligen bytt.
-
Jag tror att det beror på 5ans växel/drev. Kanske att det är lite slitet.... är inte helt insatt i hur en mc-växellåda funkar rent tekniskt, men nåt åt det hållet.
Om jag bara ser till att vara noga med foten och trycka i 5an ordentligt så sker det aldrig, det är när jag bara viftar till lite med tån som den inte går i riktigt ()p ska byta växellådsolja imorgon för säkerhets skull, vet ej när den är bytt senast. motoroljan är nyligen bytt.
Jag hade en smc300 som förstahoj, den gick 80 mil från ny till 2an rasade. Men den va askänslig att verkligen trycka i växlen rejält! Ltzan la nästan i växlarna själv ;)
-
Noob'en här undrar om någon vänlig själ kan hjälpa till och förklara vart oljepluggen för växellådsoljan sitter på en smc 250?
Samt vilken flaska jag ska köpa & fylla nytt med? ;D (biltema föredras)
()p
edit: googlade mig till att växellådan simmar runt i samma olja som motorn, så inget byte kan eller behövs göras ()p
-
Okej, efter en stunds googlande är det ganska enkelt att gissa sig till var problemet grundar sig.
Med största sannolikhet har 5ans drev i växellådan tappat en "tand".
Frågan är hur svårt det är att komma åt växellådan? Har ingen lust att klyva motorn bara för (än så länge) lite missljud och att det "släpper" ibland.
Sprängskiss
http://www.smcatv.com/images/e-250-s.pdf (http://www.smcatv.com/images/e-250-s.pdf)
-
Okej jag hade fel :)
Upptäckte att kedjan var slak och hängde som en gammal tvättlina. Spännde den och vips var både missljud och ryck borta.
Man lär sig alltid något nytt :D
Blir en ny kedja till helgen också, då den som sitter på förmodligen gjort sitt.
-
...förmodligen...
Vet du hur du testar om en kedja är slut?
Lösningen på problemet här i tråden kan ju ge en hint om att kedjekunskapen kanske inte är så stor... :whip:
Är kedjan slut, så kolla även dreven, främst framdrevet.
En dålig kedja käkar drev och ett dåligt drev käkar kedja.
-
Tänk på att det alltid är mest ekonomiskt att byta drev i samma veva, annars om dreven e dåliga så sliter du onormalt mycket på kedjan och samma på andra hållet alltså! :tickedoff
(åtminstone vad jag fått berättat för mig hela livet så nu fick jag kasta de på dig också! ;0) ) det brukar ju inte va jäääätte dyrt med drev.
-
2 minuter efter :banghead:
-
()p
-
hydro,
helt korrekt. Kedjekunskaperna är högst begränsade :) upplys mig gärna om hur jag kollar kedjans kvalitet.
Jag har ägt många mopeder och bilar genom åren, som blivit smekta av både hylsnycklar, svets och hammare ;) men jag har aldrig råkat ut för en dålig kedja :)
Jag grundade mitt antagande på att jag efter spänningen körde ett par mil och därefter fick spänna ytterligare. Om den är kass har jag egentligen ingen aning om ;D
Britsmar,
jag ska kolla drevet fram och se hur det ser ut när jag lossar sidokåpan imorgon. (hur ser jag om det är på gränsen till ett byte?)
mvh
-
Jag hatar att meka och skruva och därmed även allt vad kedjor heter, för de är ofta orsak till kladd och mek.
...så även mina kunskaper i ämnet är rätt begränsade.
Drevens skick avgörs genom att studera tänderna.
De skall inte vara spetsiga och absolut inte böjda...
Hålen emellan tänderna skall alltså inte vara "breddade/urgröpta" så att tandspetsen blivit smal, utan mer eller mindre runda.
Framdrevet slits generellt snabbare än bak.
De enda gånger bakdreven går åt fortare är när man envisas med aluminiumdrev och sen massa i sand, typ crossåka...
Kedjans kondition kontrolleras genom att greppa den BAKOM bakdrevet och lyfta ut den från drevet, alltså dra...
Någon enstaka millimeter är godkänt, men passerar man fyra-sex millimeter så bör man nog fundera på ett byte av drivpaketet.
...eller del därav.
Man kan även kontrollera kedjelänksförlängningen, men om man inte vet vad kedjan hade för originallängd och maxlängd innan byte, så ger ju inte den kontrollen något alls.
Sen gäller väl det kanske mest lite mer motorstarka ekipage...
-
Lite svårt o förklara om du inte håller i ett nytt brevid o jämför men om "tänderna" är mer spetsiga än själva basen av tanden, eller rättare sagt om dom är ordentligt spetsiga, kedjan ska för övrigt sitta ganska tajt både i "vaggan" (imellan "tänderna") och i sidled. Ska inte glappa nått nämvärt. Kanske lite luddig förklaring men nån annan kanske har bättre ord än mig? Hur som helst mår nog både atv:n och du själv bättre av o veta att det är bytt och i skick. Sura spengar är det väl alltid men relativt billigt än o dra av kedjan mitt på e4:an nånstans o bli ståendes.
-
Haha Britsmar du är alltid 2-3 minuter efter :-*
-
Ja... Verkar vara mitt problem, men som tur är gäller det inte när vi ställde upp på landsvägen! Då var de ju nästan +2 minuter : ^-^
-
+2 minuter... på landsvägen...?
Inte mot mig då va?
Jag var och snurrade i Jönköping igår med BMW:n... hade gärna gasat ur den mot en Raptor på landsväg... :whip:
-
Det är lite internskämt :) Vi hetsar på varandra. Britsmar drar mig 60-110 lätt. Men är låååångt efter 0-60 ':)
Men få tillägga, min är "trimmad" och hans är inte ens helt avstrypt... :cry:
0-100 får du nog kämpa med BMW:n men sen kommer du snabbt ifatt när vi nått toppfart :)
-
;D bmw, ja dom e så söta i backspeglarna :DV
-
Och vi ska ju inte ens tala om Eyecreates Smc som släpper på 5ans växel! På torr asfalt dessutom! Då snackar vi power :o
-
Den hojjen e galen, för att inte nämna föraren... :hmmm: han måste ha tejpat fast gasen :D
-
Backspeglarna?
Ser du nåt i dem när motorn är igång?
...mest skak, skramel och vibrationer... ungefär som en HD, inte mycket som blir över för att förflytta pjäsen!
Kämpa med BMW:n på 0-100?
Nu är man ju inte lika snabb i växlingarna som de som gör testerna, men enligt papperena skall den klara 0-100 på 3,9 sekunder... och man växlar inte SÅ mycket i detta intervall.
En Renegade ligger väl på typ 5,5 för 0-100 va...?
Och en Raptor bör ligga där nånstans också, så........ :whip:
-
Inte för o gå för långt in på ämnet då de verkar va en liten öm tå.... :lol: men "testerna" är antingen i en bänk eller på strip med klister i backen. Ut o starta pansarvagnen o dra en repa på kvarteret o klocka själv, du kommer inte i närheten av dom siffrorna. (du får nog bjuda på lite gummi först innan du försöker) :nono: nu ska jag somna gott o drömma om alla bmw nissar som försöker hålla sig på vägen i mina damm moln bakom mig :0)
-
Inte öm tå alls!
...men roligt att avsluta en lyckad deklarationskväll med lite tjafs!
:lol:
BMW:n är för övrigt på två hjul.............
När jag kör bil håller jag mig till Audi.
-
Syftade på ursprungslandet... Hur som helst det finns allt för många variablar för o jämföra :/ än mindre ursäkterna eller bortförklaringarna :p deklarering? Ingen återbäring innan midsommar för dig då? Eller kanske jag som fått datumen om bakfoten.
-
Deklarationen inlämnades 23:56... när pengarna kommer skiter jag i, huvudsaken är ATT de kommer.
Gällande datumen så har de förlängt tiden till den tredje, så de som trodde att jag var ute i sista sekunden trodde alltså FEL. :headbang:
-
Är lite min pappa är starkare än din pappa varning här nu... Nu lämnar vi denna tråden och återgår till ämnet om någon har nåt mer att tillägga.
-
Bmw vs Raptor.... Underhållande läsning, när ska ni träffas och göra upp? :lol:
-
Men jisses!
Blev ni så stötta i Jönköpingstrakten???
Ämnet i tråden ju för länge sedan löst, så om det svamlas lite om annat därefter borde ha minimal betydelse...
Så när det antyddes att Britsmar alltid kom några minuter efter mig så fortsatte jag ju lite på det ämnet... men tydligen gick detta inte att skoja om.
För alla vet ju att en Raptor alltid alltid alltid är oslagbar. :djump:
-
Inte ett dugg faktiskt. Jag försökte bara få upp konversationen från sandlådenivå och kritisera varandra till att bete sig som de vuxna män ni är.
Tycker detta är roligt till en gräns att hugga på varandra. Men det får hållas inom någorlunda ramar innan det spårar ut.
För övrigt får du gärna följa med och smiska grus nästa gång med 4 hjul.