ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 01:49:33

Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 01:49:33
Funderar på att välja en Linhai 300 4x4 EFC. Har lusläst lite här på forumet men saknar fortfarande erfarenheter från er som handlat av trendimport tidigare...
Jag känner till deras löften om leveranstider men de prylar jag vill ha står på deras lager.
För övrigt känns det konstigt att få en hoj i kartong och samtidigt garanti. Eller får man egentligen garanti? När jag klämmer dom ordentligt på pulsen via telefon angående detta så tar dom ogärna ordet garanti i sin mun utan hänvisar till konsumentköplagen.

Så här står det på deras sida, är det vad som menas med fabriksgaranti?

*********************************************************
5. Reklamationsrätt.

Trendimport följer konsumentköpslagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt.

Reklamationarätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Gäller det t ex handhavande fel eller felinställd vara måste vi via våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Detta gäller även i de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv.

Försäljning av motorfordon till konsumenter regleras av konsumentköpslagen (1990:932).
Denna är tvingande till konsumentens förmån. Enligt den har konsumenten bland annat rätt att reklamera fel som fanns vid köpet under tre års tid. Om reklamationen sker inom sex månader från köpet förutsätts, enligt 20a § konsumentköpslagen, att felet fanns vid köpet om inte säljaren kan bevisa att så inte är fallet, eller att det är ett sådant fel som omöjligen kan ha funnits vid köpet. Konsumenten har då rätt till kostnadsfritt avhjälpande av felet, prisavdrag eller i vissa fall hävning.

I dom fall din produkt har levererats till dig omonterad och ni har frågor kring montering skall ni kontakta oss omedelbart, fel kan uppstå ifall montering sker felaktigt. I vissa fall kan det krävas finjustering av inställningar för att anpassa din produkt till svenskt klimat kontakta oss ifall din produkt inte fungerar enligt specifikation.

*************************************************************

Någon som har kommentarer om detta med hur de ser på deras åtaganden efter köpet? Jag tolkar ovanstående som att de måste "bevisa" att felet är mitt de första 6 månaderna för att slippa ta kostnad, men inte sen

Är det nån annan som har behövt reservdelar av dem under dessa 36 månaderna? Har ni fått dem? Har ni behövt lämna in hojjen? Vad har ni fått för bemötande?

Väldigt tacksam för feedback.
/Snyggve
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: STENE skrivet 12 augusti 2006 kl. 01:57:00
Känns som de inte har något kundfokus utan bara gör vad de behöver. Jag skulle inte lita på att få någon form av hjälp över huvudtaget från dessa. Kolla på detta forum. där tex Fyrhjuing.se, Denada, Min hoj, nonne etc är inne och försöker hjälpa folk som har problem med sin hoj. ÄVEN när de inte äns sålt hojen. Det är kund fokus. Jag har haft lite små strul med min hoj och Fyrhjuling.se (som är min åf) har alltid hjälpt mig på bästa sätt. Aldrig något som helst krångel. Så mitt tipps är prata med en seriös ÅF av 4-hjulingar om du inte är säker på att du kan fixa ett problem själv.
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 02:19:15
Jo, jag har märkt att det finns en viss skepsism över Trendimport från flera och jag känner själv en viss tvekan, men jag har fortfarande inte sett några konkreta exempel angående garantiärenden.
Någon :?:
Titel: SVAR OM TREND IMPORT
Skrivet av: nek skrivet 12 augusti 2006 kl. 11:16:37
hej där ja skulle ej reko trendimport till dig
kolla denna adra och ring då till  han i stället då

http://www.jonesracingcenter.se
0586 55510 ja allt i nummer finns på hemsidan då  fråga honom om trendimport så får du svar då

ring i dag du
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 11:38:33
Jovisst.... men kan du motivera varför jag inte ska hanla från dom?

Jag vet att det finns massor av bra och trevliga återförsäljare runt om i vårt land. En del av dem figurerar även här på forumet, med all respekt för er så vill jag komma i kontakt med de som tidigare verkligen köpt grejor från Trendimport.
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: AtvRacer skrivet 12 augusti 2006 kl. 11:58:37
jo jag köpte en 150 cc atvracer därifrån i höstas, den gick bra i början men började krångla sen. Men trendimport stod för allt som gick sönder. tändsytemet, sen låssnade bakskärmen så den smälte så skicka dem en ny sen fick jag nya lysen för den ena var repig :D dom stod för garantin och så men deras maskin var inte av bästa kvalitet :roll:
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Hanen skrivet 12 augusti 2006 kl. 12:06:47
En bekant har köpt sin Linhai av Trendimport, inga problem där ännu så länge. Den kom visserligen i låda, men de va gjort på en timma att plocka ihop den. Han har blivit trevligt bemött från början till slut. Så jag skulle nog inte dra mej för att handla där.
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Elin skrivet 12 augusti 2006 kl. 12:45:30
Min farbror har köpt en vespa därifrån och han är då helnöjd, även om det kanske är ett uddamärke (qinqu). Farsan min har en likadan och dom går fint å så, bara för att det är nå ovanligt märke eller så så behöver det inte gå sönder :)...Men reklamation och sånt vet jag inget om just där men :)!...
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Arnryd skrivet 12 augusti 2006 kl. 19:30:58
Min åf, (som för övrigt finns i Söderköping, 20 mil från Stockholm) får ibland samtal från missnöjda kunder som köpt av trendimport. De har tex trasiga hastighetsmätare (tidigare barnsjukdom på maskinen), men efter 4-5 månader fortfarande inte fått det åtgärdat av Trendimport.
De vill ha garantirep av dem, då de tröttnat på T-i.
Återförsäljaren vill inte ens ta i dessa kunders "paralellimporterade" maskiner med tång.

Det kostar 5000:-mer med en maskin köpt av en mc -handlare som monterar Din maskin åt dig och lever på sitt rykte som seviceverkstad,
och som därför säkert ger Dig bättre service och trygghet.
Det, anser jag i alla fall vara ett tryggare alternativ.

Men, att köpa en billig kina-quad för lek för sissodär 15 tusen i paket kan väl vara ok. Men inte för 50. Då ska den vara monterad och ha fulla garantier.
-Tycker jag.
(troligtvis hjärntvättad av min Åf, men glad ändå.)

Arnryd
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Snyggve skrivet 13 augusti 2006 kl. 10:02:56
Citera
Min åf, (som för övrigt finns i Söderköping, 20 mil från Stockholm) får ibland samtal från missnöjda kunder som köpt av trendimport. De har tex trasiga hastighetsmätare (tidigare barnsjukdom på maskinen), men efter 4-5 månader fortfarande inte fått det åtgärdat av Trendimport.
De vill ha garantirep av dem, då de tröttnat på T-i.
Återförsäljaren vill inte ens ta i dessa kunders "paralellimporterade" maskiner med tång.


Trendimport ligger i mitt fall (och säkert i många andras fall) mellan 7000 -12000 under de andra Linhai ÅF med de prylar jag önskar. De ger efter lite övertalning t.o.m än bättre priser än vad deras kampanjer säger. De sitter förmodligen dessutom på dubbla stolar och agerar både ÅF och "nån slags generalagent". Sånt här retar gallfeber på "vanliga" ÅF runt om i landet, speciellt på de som inte kan följa med i priserna. Vad jag menar är att det förmodligen finns andra saker än garantiproblem som gör att din ÅF uttrycker sig som ovan. Jag köper inte ditt/hans resonemang fullt ut. Det finns en annan sanning bakom också.

Så frågan återstår, vad ska jag som kund göra, skita i vad som är rätt och fel och ändå handla av TI där jag i jämförelse får superpris och uppenbarligen nån form av garanti på cykeln. Iallafall enligt vissa inlägg ovan som tyder på att de trots allt skickar ut delar då det är fabrikationsfel.


Citera
En bekant har köpt sin Linhai av Trendimport, inga problem där ännu så länge. Den kom visserligen i låda, men de va gjort på en timma att plocka ihop den. Han har blivit trevligt bemött från början till slut. Så jag skulle nog inte dra mej för att handla där.


Jo, de flesta säljare smörar på och bjuder till extra tills dess att pengatransaktionen gjorts. Otrevligt bemötande säljer inte. Men frågan är: hur bemöts du när den går sönder och du tycker det är ett fabrikationsfel?? Så slutet har du sannolikt inte kommit till än.


Tack för era kommentarer
Jag ser gärna att fler delar med sig av sina erfarenheter med Trendimport här...

/S
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: rockin_TOM skrivet 14 augusti 2006 kl. 21:30:54
både jag o min bror har handlat atv av trendimport o jag hade lite småstrul i början men d fixade dom på nolltid ! O ett stort + i kanten för att dom alltid e trevliga o intresserade av att hjälpa till! Vilket många av mina polare inte har erfarenhet av o dom har handlat av så kallade bra återförsäljare!!! Nä bort me smutskastningen
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: rockin_TOM skrivet 14 augusti 2006 kl. 21:37:59
både jag o min bror har handlat atv av trendimport o jag hade lite småstrul i början men d fixade dom på nolltid ! O ett stort + i kanten för att dom alltid e trevliga o intresserade av att hjälpa till! Vilket många av mina polare inte har erfarenhet av o dom har handlat av så kallade bra återförsäljare!!! Nä bort me smutskastningen
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: zacka skrivet 14 augusti 2006 kl. 22:25:37
Enda jag har att säga om trendimport är att de verka svara på sina mail med frågor om hojar osv... inte många ÅF gör sånt :)

sen att de ligger 5 min ifrån mitt hem
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: Moco skrivet 14 augusti 2006 kl. 22:32:34
Jag köpte en Loncin Hunter där.
Fick den i tid.
De informerade inte om hur det funkade med regskylt, inregistrering och sånt. Det fick jag skriva och fråga om några gånger innnan jag blev klar över hur det funkade. Borde funnits bättre info.
De påstod efter att jag frågat att den var ostrypt. Dock säger andra att den var strypt i avgassystemet.
Inget fel på trendimport med det känns mycket bättre att handla nära där man bor så att man lätt kan få hjälp med service, garanti etc.
Dessutom är det rätt trist att få sin atv halvt demonterad i en låda.
Jag köpte min SMC 300a i butik och det ångrar jag inte.
Titel: Trendimport? Erfarenheter, garanti, support
Skrivet av: STENE skrivet 14 augusti 2006 kl. 23:57:32
Jag försökte att beställa en hunter där men efter ett flertal framflyttningar av leverans datumet (och varje gång var det jag som fick ringa och fråga vart min maskin var.. De hörde ALDRIG av sig) så orkade jag inte vänta längre och gick till fyrhjuling.se. Där fick jag maskinen i utsatt tid utan några problem. Därför är jag skeptisk till just trend import. Men 7-12.000 kronor skämtar man inte bort.. Så jag säger som jag gjorde tidigare. kan man skruva själv och det inte gör så mycket om maskinen kommer någon/några månader senare än man blivit lovad så är trend helt klart ett alternativ.
Titel: tredimport
Skrivet av: fagersta skrivet 6 oktober 2006 kl. 00:13:43
hej hade en linhai 300 4+4 från trendimport .fick fel på bromsarna dom låste sig när man körde med maskinen. ringde trendinport flera gånger . dom skickade maskinen på verkstad 3 gånger för samma fel . till slut bytte dom ut maskinen mot en ny .så man kan lita på att trendinport står för sina garantier :) rekomenderas från mig++++++++++++++