ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Robbo skrivet 16 april 2012 kl. 09:31:14
-
Tjena!
Grabbens 50cc suzuki börjar kännas lite trött och funderar nu på om man ska borra den och i med ny kolv...
Men det drar ihop rätt mycket pengar.
kolv nästan 1000 spänn!
packningar 500kr
+ borrning ca500kr
= 2000kr
Då är ju frågan om man skulle sätta i en 50-125cc 4 takt med lämplig effekt i stället.
Börjar ju finnas mycket billiga "kina" motorer.
Samt att man kan få back och lysen vilket är bra att ha.
Ca pris för komplett "kina" motor är väl mellan 2-5 lappar....
Hmm vad skulle ni gjort?
-
Hur gammal är grabben?
Storleken på resten av hjulingen kanske och är på väg att bli för liten?
Jag hade nog sålt och köpt större. Och du drar nog ner värdet på sukan om du hänger dit en kinasnurra.
-
Hur gammal är grabben?
Storleken på resten av hjulingen kanske och är på väg att bli för liten?
Jag hade nog sålt och köpt större. Och du drar nog ner värdet på sukan om du hänger dit en kinasnurra.
Ja grabben är 5 år men har en lilla syster på 3 och kommer väl säkert nå mer också hehehe
Värdet på den kan bara höjas som den är nu i alla fall.
Hittat denna motor:
Lifan Motor 49cc, Back-Semiaut
Lifan 49cc
3 vxl semiautomat,halvaut
3 hk, 12 v-lysspole
14-420 kedjedrev
Kick och elstart
Backväxel
OBS INGÅR: Förgasare, insugsrör
CDI,Voltreg,Tändspole,relä
kick,vxl-spak
Elshema
pris 2900kr....
-
Går kanske att hitta billigare delar till din på ebay?
Det folk hyllar suzukin för är ju driftsäkerheten, det ordet hör man ju inte så ofta kring Lifan.
Men lyse får du....
En annan sak att tänka på är utväxlingen, många med liknande motorer tycker ju att dom går alldeles för fort och saknar lite kraft i låg hastighet.
Tror många motorer är byggda för moped eller fiddy.
-
Ja ebay kan ju vara ett alternativ.
Hehe sant att det är så om driftsäkerheten om suzukin.
Dock har den nu blivigt väldigt trött och svag.
Sen vet man ju inte vad som kommer fram när man börjar riva motorn, kan ju tex behövas renovera veven.
Angående utvx. på tex lifan så alla jag sett så har dem haft otrolig bottenvrid och råstark...
Det är ju drev på dem så går ju att växla dem som man vill
hmm
-
Har sett att dom med Loncinmotor(tro det var dom) brukar kunna använda framdrev från Honda mopeder. Kanske är lika på Lifan.
För det kanske är mest fram det är intressant, kanske inte finns så stor plats att dreva bak. Samt att det är dyrare drev och kräver ny kedja, sen biter det ju bättre fram.
Men, jag hade nog tänkt så här:
Fixa i ordning Suzukin, för en sådan i normalstandard lär väl duga bra åt grabben i 1-2 år till.
Sen är det dags för dottern att ta över, och grabben är mogen för att kliva upp på en lite större maskin. Och då känns det ju tryggt med en bra och trygg 50cc för tjejen att åka på.
-
Jo det passar säkerligen från flera olika modeller till lifan.
Nja dottern kör den ju redan nu men dem tappar suget när den inte orkar köra där det blir lite uppför och lite mer motstånd....
Hmm ja jag ska se lite vad man hittar för delar till suzukin....
-
har du gjort kompressionsprov eller kollat hur något ser ut? Så det inte är något enklare fel.
Fast det är väl dragstart på dom där, då kanske man känner redan där om det är trötta grejer.
Men man lär väl ändå ta av cylindern och kolla hur illa det är, om det nu är där felet sitter.
-
Hoho vilka priser på andra sidan!
Ja det är ju bara chansa och beställa en ny kolv och packningsatts....
Ja man känner att det inte är riktigt det där kompet som det ska vara.....
Bara riva och mäta kolv,cylinder kolla efter andra fel...
-
På en tvåtaktare som börjar bli trött är ju borrning och kolvbyte inte den vanligaste åtgärden, inte på en motor med så lågt effektuttag iallafall. Prova att bara byta ringarna! Räcker ofta väldigt långt.
-
Mycket bättre priser?
Det är ju skönt med tvåtakt, mer lättskruvat och färre grejer som kan jävlas. ()p
Lycka till!
-
Ja problemet är väl att jag inte vet hur många timmar denna kolv gått så det är väl lika bra att borra och i med ny kolv med ringar....
Ruskigt mycket bättre priser ca 1/3 av priset jämfört mot sverige med frakt!
-
Tvivlar extremt starkt på att det är mer effekt i en kinesisk 50cc 4takt än 2taktarn som sitter i nu. I fyrtakts moppar sitter det exakt en sån motor i och dessa går sämre än en orginal 2takts moppe. Kan tilläggas att en 4taktare knappt går att skrämma upp mer än orginal, medans 2taktarna är väldigt lätta att få te å gå mycket bättre än orginal. Så bättre att trimma motorn som sitter i nu än å byta till en 4 taktare.