ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: SamQuick skrivet 15 april 2012 kl. 19:36:50
-
Tjosan hoppsan.
Har som sagt lite funderingar över min Raptor -07.
Vi kan ju börja med mitt avgassystem - någon som kan tala om för mig vilket Yoshimura detta är?
(och nej, jag kör inte med så slitna bakdäck ;D)
(http://forumbilder.se/images/4c5201273119Pea25.jpg) (http://forumbilder.se)
Har sökt men hittar det inte. Anledningen till att jag söker är för att det lever om något så
in i ... *valfri svordom* .. och jag skulle behöva en quiet core för att få ned ljudnivån lite. Men hur funkar det, blir det som en strypning så man tappar effekt också?
Sen har vi det här med tändstiftet, jag kör med original från Yamaha och upplever att det inte pallar trycket. 2st stift på kort tid har jag fått byta ut. Det som händer är att quaden börjar smälla och ha sig en hel del och tillslut går den inte att starta, byter jag stift så går den fint igen. Jag antar att det påverkar en hel del när man bytt ut till Dynatek-boxen, och att man kanske behöver ett bättre stift. Vad rekommenderar ni?
Sist men inte minst så har jag en Dobeck TFI, jag har läst trådar om hur den ska ställas in och läst manualen. Jag har upplevt att quaden går rätt ryckigt/blöddrigt (inte direkt blödder, svårt att beskriva). Den går bra på låga och höga varvtal men inte däremellan. Jag har uppfattat det som att den får för mycket bensin och att den behövde ställas ner, men när jag tittade på stiftet så är det snarare som att den får för lite bensin. Jag ställde då upp bränsleboxen men då kändes det nästan som att den gick sämre - så nu funderar jag lite över hur jag ska justera den.
"Klockorna" på Dobecken är för tillfället inställda på 5 - 8 - 5 - 8, och med den inställningen går den väl okej , men den är fortfarande lite ryckig och stiftet ser ganska ljust ut. Problemet är bara att när jag ställer upp den lite till, så rycker den bara mer. Ni andra som kör dobeck och trimmat, vad har ni för inställningar?
Hoppas någon orkar läsa detta då det blev rätt långt, men det kändes bättre att göra såhär än att starta 3 trådar.
Tack på förhand
/Sam
-
angående att du vill tysta ner den lite så kan du göra ett eget väldigt lätt , ta bara ett nät av något metal slag och sätt in i ljuddämparen, far min gjorde sådant på sin raptor 700 och går betydligt tystare. ;)
-
På 1 svarar: Jag vet inte...
På 2 svarar jag: Köp Iridiumstift!
På 3 svarar jag: Kan bara rekomendera dig att antingen köpa Powercommander 5 med autotune eller ta maskinen till någon med "Dynobänk" som kan ställa in den riktigt till dig...
-
Ja det verkar nästan som att man får göra något hemmabygge när det gäller ljudnivån - hittar ju inte ens vilket avgas jag har! :-\
Aha, jag misstänkte nästan att det är iridium som gäller, har du någon aning om vilken beteckning det är på det stiftet till Raptorn? (lär väl inte heta samma som original)
Båda dom förslagen är sånt jag redan funderat över, jag ska kolla upp vart det kan finnas någon Dynobänk att testa i. Men det borde ju inte vara helt omöjligt att ställa in Dobecken själv, och är den verkligen SÅ mycket sämre än PC5:an? Jag vet några som kör PC5 med autotune på skoter och dom har upplevt att den inte ställer in rätt (vilket har lett till att dom fått mappa om själv flera gånger) Men det kanske är annorlunda på quad.
Men om det finns någon som kör med Dobeck så vore det guld värt om du/ni skrev era inställningar. Jag vet att jag inte bara kan köra copy/paste och hoppas att det ska fungera, men man kan ju få en hint om ungefär hur den ska vara.
-
Stiften heter NGK Iridium CR8EIX, jag beställde från england o fick jävligt bra pris (typ så här) ;)
http://viewitem.eim.ebay.se/Yamaha-700cc-Raptor-Quad-ngk-IRIDIUM-IX-spark-plug-4218/330527357658/item (http://viewitem.eim.ebay.se/Yamaha-700cc-Raptor-Quad-ngk-IRIDIUM-IX-spark-plug-4218/330527357658/item)
-
Tackar tackar! :)
-
Håller med, nåt hemmabygge blir nog enklast.. Nåt sorts nät bara eller ett kryss i ljuddämparen..
Sen angående bränslebox så rekommenderar jag PC3, enkel att mappa om och installera!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40982.msg370935#msg370935 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40982.msg370935#msg370935)
-
Tack för tipset!
Allra helst så vill jag ju slippa byta ut min Dobeck, eftersom den ska ju gå att ställa in. Får bara fortsätta försöka antar jag, är det omöjligt så får jag väl titta på en PC3/PC5 framöver.
-
Värt att tänka på är att för fet blandning är minst lika skadlig för motorn som för mager blandning, det kan bli väldigt dyrt vilket som :rtfm:
-
Vet inte om jag är helt ute och reser nu men jag ser att du har bigbore och om jag har fattat det rätt så är det som så att din box tror ju att den är på vad e det nu? 679cc eller nått men i själva verket så är den större och det kan kanske leda till problem vid mappning.
På bilar är det så att PCMen (datorn) måste veta exakt vad som sitter monterat och hur det fungerar för att sedan kunna styra motorn på rätt sätt.
-
Till powercommander finns mappar anpassade för bigbore med olika trim. ()p
-
Till powercommander finns mappar anpassade för bigbore med olika trim. ()p
ja men han kör ju inte med powcommandern, så jag vet inte om den han har är anpassad för det
-
Det är en bränslebox som man skruvar in blandningen med små rattar och vet man inte vart man är så kan det gå illa :rtfm:
-
Ja alltså jag vet ju vilka klockor som styr vad på Dobecken, och den gick ju inte dåligt förra säsongen - så av någon konstig anledning verkar det vara under vinterförvaringen som det strulat till sig (hur nu det kommer sig)
Jag har iallafall köpt ett Iridiumstift nu, jag ska försöka ställa in lite till. Enligt stiftet som jag har nu är det NÄSTAN bra - men lite mer ska den upp tror jag. Ryckigheten har minskat också nu när jag ställt upp den lite till.
Det är en bränslebox som man skruvar in blandningen med små rattar och vet man inte vart man är så kan det gå illa :rtfm:
-
hmm de e många fordon som kan gå lite halvtaskigt första tanken efter vinterförvarning.
Har hoj åkar kompisar som nämnt det nu när de gjort säsångsstarten.
k-sprit kan hjälpa
-
Ska förtydliga lite!
Pc5:an är både lätt att montera och att mappa, En dator är hela saken!
Låter kanske svårt men det är bara att gå in i programmet och bocka för eller av några kolumner( står i Instruktionen), Ut och kör 30-60min, Koppla in på datorn och godkänd, Allt detta om du har autotune givetvis!
Tänk på att varje motor inte är lik den andra så att autotune gör en egen mapp just till din motor är bara en fördel än att ta en ifrån T.ex usa där det är både varierande väder och bränsle i mot sverige ;)
Det är så mycket lättare att svara när man har sakerna själv, Folk vet så mycket fast personen inte har provat själv ;)
Ang att motorer går dåligt efter vinterförvar kan bero på att bränslet har blivit så mycket sämre, Man tappar oktanhalten i soppan mycket fortare på nyare bränsle!
-
Jag kan ju bara säga det att jag fått Raptorn att gå som ett skott igen nu (Har fortfarande kvar Dobeck TFI:n)
Bytte till Iridium-stift och pillrade med soppainställningarna, nu ser stiftet väldigt fint ut och maskinen går som en monster! :)
Problemet är bara att den även fortfarande LÅTER som ett monster.
Hur dämpar man ljudet effektivt? Om man skulle fästa något nät t.e.x, hur går man tillväga och vilket material ska jag använda?
Mvh S
-
Jag kan ju bara säga det att jag fått Raptorn att gå som ett skott igen nu (Har fortfarande kvar Dobeck TFI:n)
Bytte till Iridium-stift och pillrade med soppainställningarna, nu ser stiftet väldigt fint ut och maskinen går som en monster! :)
Problemet är bara att den även fortfarande LÅTER som ett monster.
Hur dämpar man ljudet effektivt? Om man skulle fästa något nät t.e.x, hur går man tillväga och vilket material ska jag använda?
Mvh S
lättaste sättet är att du får mitt original avgas så får jag ditt ()p
-
Haha :headbang:
-
Tss! ;) Jag har ett original liggandes så den gubben gick inte!
Men jag tycker inte att den går vidare bra med original-avgas + big bore.
Det känns som en rejäl "flaskhals" i effekten när man slänger på det. Och det känns av någon anledning
värre än om man kör en normal Raptor med org. avgas.
Ingen som kan ge mig ett bra svar på hur man dämpar ljudet? :(
-
En till ljuddämpare ()p
-
Jag har tagit grov ståltråd och kryssat i början av ljuddämparen. Sen tog jag galler från en gammal högtalare och satte precis vid utblåset och packade sen om den. Blev super skönt ljud. Lagom tyst på låga varv och lite mer när man gasar.
-
Det lät som en bra idé!
Du har inga bilder på hur detta är gjort?
Upplever du att du tappar någon effekt? (nog för att det finns gott om effekt ändå men x)