ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: eyecreate skrivet 14 april 2012 kl. 21:18:11
-
Hej
Med atv-köp i tankarna funderar jag lite på vad som händer efter 4-års gränsen. Är en taiwan-maskin rökt vid en besiktning, eller vad tror ni?
Någon som rullat in i besiktningshallen med en taiwan som rullat 4 år?
-
En taiwan? Är inte det Kymco och liknande? Håller utan vidare längre än 4 år. En lågpris kines kan däremot bli problem sägs det.
-
Hej
Med atv-köp i tankarna funderar jag lite på vad som händer efter 4-års gränsen. Är en taiwan-maskin rökt vid en besiktning, eller vad tror ni?
Någon som rullat in i besiktningshallen med en taiwan som rullat 4 år?
Kymco vid besiktningstillfället 3000mil ua!
När jag köpte en Taivan maskin var " en kommande besiktning om 4 år"
inget jag ens funderade på!
Men är man osäker så finns som tur flera andra fabrikat. / lycka till med köpet av ATV
mvh svenne
-
Min SYM quadlander är en 2005:a och alltså besiktigad 2 gånger med rena papper. Senast i höstas.
-
Jag besiktigade min SMC 2010 utan anmärkning... Bara lampor och bromsar är ok ska det inte vara nåt problem.
-
Jag besiktigade min SMC 2010 utan anmärkning... Bara lampor och bromsar är ok ska det inte vara nåt problem.
När jag besiktigade i höstas kollade de lite mer noggrant än så. Han lade mycket tid på både framvagn och bakvagn och letade efter glapp i leder och lager. En rätt lång provkörning verkar också var obligatoriskt :)
-
När jag besiktigade i höstas kollade de lite mer noggrant än så. Han lade mycket tid på både framvagn och bakvagn och letade efter glapp i leder och lager. En rätt lång provkörning verkar också var obligatoriskt :)
...som oftast avslutas med ett avslöjande flin!
-
glöm inte varningstriangel som man tydligen skall ha med
-
Besiktade i Tisdags förra veckan i ösregnet.
Kollade lysen, blinkers. Kollade galpp i 2 sek på hjulen.
Glöm ej Varningstriangel, det var tydligen viktigt tyckte de. Fick gå ut och hämta det i bilen för att få rent papper.
Han provkörde inte ens då det regnade ute.
Jag frågade om han inte skulle provköra också, då svarade han bara
"ser det ut att vara väder för att provköra nu"
Jaja, kändes onödigt att byta ljuddämpare, ta bort dragkrok m.m Det var inget han la ner tid på precis.
-
När jag besiktat har de kollat:
Varningstrianel
Alla lampor hela dvs blinkers, fram och bak
Ljusbild och höjd fram (fick en 2a senast pga för högt lyse)
Slitage kedja/bakdrev
Glapp i framvagn dvs styrleder/lager
Bromsar
Testkörning
-
Det känns som smekmånaden för besiktning av fyrhjuling börjar ta slut, allteftersom det blir allt vanligare. Jag kommer inte våga köra in med dragkrok till sommarn iaf. Slitage på kjedja/drev hade jag inte ens tänkt att de brydde sig om, men egentligen är det väl en komplett MC-besiktning de ska göra. Kanske dags att bli nervös? :-\
-
Jag blir inte särskilt nervös. Jag tycker det är rätt bra om de hittar något fel som jag missat bara det är ett RIKTIGT fel och inte något byråkrat-trams-fel.
-
Jag var in två gånger i sommras med våran can-am 400, ingen gång startade de maskinen.
-
Jag blir inte särskilt nervös. Jag tycker det är rätt bra om de hittar något fel som jag missat bara det är ett RIKTIGT fel och inte något byråkrat-trams-fel.
Exakt!
Och har man inte koll på tex drivpaketet själv så är det ju jättebra om de påpekar saken.