ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: markusb skrivet 14 april 2012 kl. 16:46:40
-
På tomgång har jag nyligen fått ett ljud som påminner om en lös skruv som kastas runt i motorn. Det hänger med strax över tomgång men efter lite mer gas så försvinner det ljudet. Låter precis som innanför motorn där kamkedjan ligger.
Har läst att just kamkedjan kan ge detta ljud när spännaren och/eller kedjan är dålig.
Slet av ventilkåpan och kikade ner med ficklampan. Ca 1-1.5mm nerslitna spår i kedjesträckaren. Plasten på sträckaren är svart men i spåret är den gul-brun. Är det ett tecken på för djupt sliten?
Trycker jag på kedjan mellan kamdreven så är det kanska bra motstånd i den och inget glapp vad jag kan känna.
Pillade ur sträckaren, lät den spännas och sedan stoppade jag dit den igen. Då har jag ca 5mm kvar till den bottnar mot packningen. Alltså jag måste spänna den i det lilla hålet för att kunna montera den.
Sträckaren har en bit kvar att jobba så jag fundera på om felet (ljudet) ens kommer från sträckare/kamkedja eller om det kan vara nåt annat?
Ni som kan detta, bekräfta gärna om jag tänker rätt i ovanstående.
Alltså om felet ligger här eller någon annan stans.
Vill inte behöva riva/byta i onödan.
Just det, på kamkedjans länkar står det DID. Är det originalkedjan eller har den blivit bytt? Ventilerna på insugsidan byttes vid 300 mil på den vet jag.
Ska jag kolla något annat när jag ändå har lite grejjer avplockat?
Ska kolla ventilspelet om en stund..
-
Det var likadant på min, oljud från kedjan men kändes som att den var bra spänd men bytte iaf och ljudet försvann helt o hållet, min var dessutom lite seg startad
-
Okej, ja det kanske är den rackaren ändå.
Om det är originalkedjan så har den passerat 1200 mil så då är det väl dax.
Ska samla ihop ekonomin och beställa kedja samt spännare och lite packningar.
Ingen som vet nåt billigt ställe att handla på? Tyskland eller nåt sånt?
-
Oj då har den hållt väldigt bra, bytta min vid ca dryga 500 mil och jag gav Ca 800:- men kommer du på vad d e för kedja så lär man kanske kunna hitta billigare, finns nog med all säkerhet andra märken och typ cross/mc med samma kedja
-
Kanske tickar pågrund av fel ventilspel?
-
Kollade ventilspelet och det ligger inom gränsen på alla fyra.
Får bli kedjebyte innan det rappar över och har sig.
-
Med tiden så nöterkedja in sig i guiderna och blir sliten och då räcker inte sträckaren till.
Så, gissar att det räcker att byta kedja ev även någon kedjeguide (mycket billigare än att byta sträckare)
När jag kontrollerade min motor som gått ca 1200 mil utan att byta kedja så kände man att spänsten på kedjan saknades, då börjar det klappra från motorn.
Det är ju en vanlig slitdel som ska bytas med tiden och det är ju körstil och hur noga man är med maskinens service och underhåll som avgör hur lång hållbarhet man får på kedjan.
Finns ju äldre trådar i ämnet om man söker
-
Kan man köpa kedjeguiden löst? På ATVhuset ser jag bara komplett sträckare, eller det kanske e den du menar?
Spämnnaren är del 17 antar jag (kan inte namnen på allt) och den är det inga fel på. Har testat den och den går till maxläget utan problem.
http://www.atvhuset.se/reservdelar/dinli-450/motor-05-07/intake-and-exhaust/303 (http://www.atvhuset.se/reservdelar/dinli-450/motor-05-07/intake-and-exhaust/303)
Del nummer 16 är det som har fått spår i sig.
14 och 15 ser bra ut.
Letade lite igår och det är samma grejjer till polaris, alltså går det fynda utomlands! ()p
-
Ja det är delarna 14,15 och 16 jag menar och den som slits hårdast är ju 16
Frågan är ju om det verkligen är billigare utomlands än hos en billig dinli åf?
-
Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt glidskena och kedja.
Under tusingen inkl frakt från ebay! Gött ;)
Hoppas man slipper momsa nu bara...
Snart blir det åka igen.
-
Gött mos! Idag kom delarna, tullfritt. I helgen blir det montera och gasa som en gris igen! Alltid extremt körsugen när moppen är nerriven.
-
Är det lätt att hitta prylarna på ebay? Jag står även jag inför ett kedjebyte.
-
Jupp, det är samma motor som polaris 500.
Slog på artikelnummer och fick fram delarna.
Kedjan heter 308 80 17 (283-37001-03)
http://global.ebay.com/06---07-POLARIS-OUTLAW-500-NEW-OEM-TIMING-CAM-CHAIN/400294134952/item (http://global.ebay.com/06---07-POLARIS-OUTLAW-500-NEW-OEM-TIMING-CAM-CHAIN/400294134952/item)
Glidskenan heter 3089600 (283-37303-01)
http://global.ebay.com/NEW-PURE-POLARIS-ASM-LEVER-3089600-283-37303-01/250795678520/item (http://global.ebay.com/NEW-PURE-POLARIS-ASM-LEVER-3089600-283-37303-01/250795678520/item)
(Jag tog den sista i denna annonsen)
Nummerna inom parantes är samma reservdelsnummer som dinli har.
Dom utan parantes antar jag är polaris egna nummer på dessa delar. Sök på båda så hittar du mycket.
Sök på global.ebay.com (skriv detta en gång och du hamnar på "svenska" ebay, skriv igen och du hamnar på globala ebay med fler träffar)
Andra bra sökord är "polaris outlaw timing chain" och "polaris outlaw chain guide"
"polaris predator chain guide" och "polaris predator timing chain"
Kolla så artikelnumret stämmer bara!