ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Dave skrivet 11 augusti 2006 kl. 10:01:25

Titel: inkörning
Skrivet av: Dave skrivet 11 augusti 2006 kl. 10:01:25
Hej. idag åker jag o köper mig en smc 300cc. har ni förslag om hur jag ska köra in den o hur länge man bör göra det innan man gasar o leker lite?
Titel: inkörning
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 11 augusti 2006 kl. 10:13:19
sök på forumet de finns mängder med trådar om just inkörning
Titel: okaj
Skrivet av: Dave skrivet 11 augusti 2006 kl. 10:34:31
Citat från: "Jonas Bergh"
sök på forumet de finns mängder med trådar om just inkörning




okej tack för hjälpen
Titel: inkörning
Skrivet av: BigBadGrizzly skrivet 11 augusti 2006 kl. 10:47:15
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 12:31:56
Citat från: "BigBadGrizzly"
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


Intressant

Det enda som gör mig tveksam är att de hela tiden talar om "moderna motorer". Vad jag förstår på min ÅF är CBW 300ans motor 25 år gammal.

Då kanske inte inkörning för "moderna motorer" är riktigt rätt?

Warm the engine up completely:
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.

Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!

The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !

Be Safe On The Street !
Watch your speed ! When you're not used to the handling of a new vehicle, you should accelerate only on the straightaways, then slow down extra early for the turns. Remember that both hard acceleration and hard engine braking (deceleration) are equally important during the break in process.
Titel: inkörning
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 11 augusti 2006 kl. 13:05:02
det är 250 motorn som är av gammal design, inte 300:an :!:
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 13:25:46
Citat från: "SMC-Marieholm"
det är 250 motorn som är av gammal design, inte 300:an :!:


Då kvarstår mitt bryderi:
Ska jag lita på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm och gasa/motorbromsa kraftigt för att sätta ringar eller ska jag följa SMC:s rekomendationer och ta det lugnt de första 30 timmarna?
Titel: inkörning
Skrivet av: Z skrivet 11 augusti 2006 kl. 14:04:01
Som sagt innan angående inkörning frågar du 10 olika personer får du 10 olika svar!
Man har själv letat svar på sådant här :)
Jag själv kom fram till att ta det hyffsat lugnt täta olje byten så e de bra sedan :)
Titel: inkörning
Skrivet av: STENE skrivet 11 augusti 2006 kl. 14:16:05
Moco:

Jag tror det handlar mer om morderna material än design på motorn. Jänkmotorer typ cheva's small block uppfanns strax efter hjulet men de använder moderna masterial i kolvringar,kolvar och cylinder foder samt att dagens tillverkining av dem har finare toleranser = inslitningen (vilket inkörning handlar om) kan/bör ske på ett annat sätt än förr.

Men de e typ som Z sa: Det  finns nog lika många teorier på detta som det finns fordon. Själv gjorde jag någon mellan variant av BBG's länk och ta-det-lungt rekomendationen.
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 14:18:06
Citat från: "Z"
Som sagt innan angående inkörning frågar du 10 olika personer får du 10 olika svar!
Man har själv letat svar på sådant här :)
Jag själv kom fram till att ta det hyffsat lugnt täta olje byten så e de bra sedan :)


Blir så j-vla trött på sån här skit. Varför finns det så många olika åsikter?
Det är en mekanisk motor vi snackar om, hur konstigt kan det vara att komma fram till vad som är bra och vad som är dåligt för en sådan?

Hade någon frågat mig något inom ett område jag kan skulle jag förklarat vad som ska göras och varför. Det kan ingen göra på detta område. Förmodligen är motorkunniga personer puckon som inte begriper utan gissar och spekulerar.

Jag är j-vligt förbannad på vägverket också. Nu kan jag inte köra med min fyrhjuling för jag måste ha ett s-tans bevis om påställning med mig, vilket skickas ut dagar efter påställningen. Hade jag själv ställt på maskinen på nätet hade jag fått det med epost, skrivit ut och haft med mig. Nu skulle ÅF tvunget kryssa i rutan påställning på regbevis del 2 som skickades in och det innebär att jag inte kan få det via email, bara med fax, vem f-n har en fax hemma idag i det papperslösa samhället?

Hata omständiga VV.se som inte bara kan maila ut skiten till mig. Hata envis ÅF som tvunget ska kryssa påställningsrutan. Hata motorfolket som inte kan berätta hur man kör in en ny motor. Hata hela skiten -godnatt!  :evil:
Titel: inkörning
Skrivet av: Tintin skrivet 11 augusti 2006 kl. 14:24:48
Citat från: "Moco"
Citat från: "Z"
Som sagt innan angående inkörning frågar du 10 olika personer får du 10 olika svar!
Man har själv letat svar på sådant här :)
Jag själv kom fram till att ta det hyffsat lugnt täta olje byten så e de bra sedan :)


Blir så j-vla trött på sån här skit. Varför finns det så många olika åsikter?
Det är en mekanisk motor vi snackar om, hur konstigt kan det vara att komma fram till vad som är bra och vad som är dåligt för en sådan?

Hade någon frågat mig något inom ett område jag kan skulle jag förklarat vad som ska göras och varför. Det kan ingen göra på detta område. Förmodligen är motorkunniga personer puckon som inte begriper utan gissar och spekulerar.



Vad är det för områden du kan då? Skulle vara kul att fråga lite!  :wink:  

(På off-topic då förståss  :lol:  :lol:  :lol: )
Titel: inkörning
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 11 augusti 2006 kl. 14:26:41
Moco: OT men gå till närmaste bibbla och be om deras fax nr, sen får vv skicka de dit

hur svårt kan de vara ?
Titel: inkörning
Skrivet av: STENE skrivet 11 augusti 2006 kl. 14:26:52
hahahaha... Moco:

Kanske det är dax att lägga 4-hjulingen på hyllan över helgen och ta en bira istället för att lugna ned sig.


Och du har helt rätt.. Det finns många teorier om detta med inköring.. Eller igentligen det mesta som har med motorer att göra. Även på hög nivå. Tror inte äns att de olika F1 stallen kör inte sina motorer på samma sätt. De har nog alla en egen "grej" när det skall göras.
Titel: inkörning
Skrivet av: Z skrivet 11 augusti 2006 kl. 15:04:43
Jag orkade inte vänta efter min skatte lapp körde ändå! :P
Mötte polisen någongång tur att de aldrig låg bakom mig ;)
Titel: inkörning
Skrivet av: pedros skrivet 11 augusti 2006 kl. 15:59:06
när försäkringen hade gått in å gort det möjligt för min fyrhjuling att bli påstäld ringde jag nån snäll liten dam på vägverket å hon maila över det till mej..

kom på att jag inte hade skrivare sedan dooh.. så jag körde endå.. tänkte om man möter en vettig polis så ser han säkert att den e påställd i sin dator.. och om han e snäll så ger han mej inga böter.

moco testa att gå in på bodys forum och fråga hur du ska göra för att få volym på dina biceps å se hur många olika svar du får.
och det finns göö läkare dom borde gö kunna sånt tycker man.. fast alla läkare e nog mee puckon. alla e puckon.. idioter.. dimmisar.

tare lungt nu
peace
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 17:50:44
Sorry boys för att jag spåra ur.  :oops:  Blev lite jobbigt där ett tag.

Men det löser sig nog det mesta.

2 andra frågor:

Varför kommer jag bara upp i 85 med min 300:a (har gått 10 mil bara, men var tvungen testa)?

Vilket tryck har ni i Bar på fram- o bakhjul?
Titel: inkörning
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 11 augusti 2006 kl. 19:00:28
Den kommer att gå snabbare successivt när den slits in, sen visar mätaren lite för lite mot verklig hastighet med...
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 20:14:38
Citat från: "SMC-Marieholm"
Den kommer att gå snabbare successivt när den slits in, sen visar mätaren lite för lite mot verklig hastighet med...


Ok, tack. Men det är ändå lite väl lite när tillverkaren skriver 110 km/h.

Hur många Bar har du i fram- o bak Marieholm?  Det mäts ju i Bar och något mer på mackarna.
Titel: inkörning
Skrivet av: sunfire skrivet 11 augusti 2006 kl. 20:58:11
Min erfarenhet är att man inte ska lita på mackarnas mätare. Åk till en riktig däckverkstad med kalibrerad mätare, dom hjälper gjärna till när det kommer en quad dom får kika lite på :D
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 21:32:20
Citat från: "sunfire"
Min erfarenhet är att man inte ska lita på mackarnas mätare. Åk till en riktig däckverkstad med kalibrerad mätare, dom hjälper gjärna till när det kommer en quad dom får kika lite på :D


Men ge er, kan man få siffror???

Kom gärna med synpunkter, men svara mig hur många bara jag ska ha!
Titel: inkörning
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 11 augusti 2006 kl. 21:46:01
jag kör 0.5...runtom...sen får man prova sig fram, mer på landsväg, mindre i skog...
Titel: inkörning
Skrivet av: zacka skrivet 11 augusti 2006 kl. 21:47:13
Jag tycker att du ska inte vara så hetsig mot folk som du önskar hjälp ifrån  :?
Du kan inte bara skriva en fråga, sen bli förbannad på de svaren du fått :!:

Sen när sunfire skrev åk till en däck vekstad, betyder att de vet säkert hur många bar det ska vara
O har du engagerat dig lite mer så kanske du hade sett en skyllt på plasten på din hoj där det stå däck tryck, sökt på forumet, läst på däcken osv...

Jag kör 0.8 bar fram, bak: 03- 0.4 bar

Ta det lugnt o va inte så hetsig, allt ordna sig till slut
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 22:38:09
Citat från: "zacka"
Jag tycker att du ska inte vara så hetsig mot folk som du önskar hjälp ifrån  :?
Du kan inte bara skriva en fråga, sen bli förbannad på de svaren du fått :!:


Jo, eftersom folk inte svarar på frågan utan svamlar om en massa annat.

Citat från: "zacka"
Sen när sunfire skrev åk till en däck vekstad, betyder att de vet säkert hur många bar det ska vara


Jag avser inte åka till någon däckfirma för att pumpa däck, hur svårt kan man göra saker? Det är ungefär som att jag vill ha en kopp socker hos grannen, då ber han mig åka till Danisco sugar och hämta...
Säg bara vad trycket ska vara enligt 300:ans instruktionsbok, hur svårt kan det vara? Standarddäck som sitter på när man köper den, det står väl ändå i instr.boken som jag inte fick med?

Citat från: "zacka"
O har du engagerat dig lite mer så kanske du hade sett en skyllt på plasten på din hoj där det stå däck tryck, sökt på forumet, läst på däcken osv...


Tror du inte jag läst på hojjen? Det står i någon konstig enhet, något med /cm2 och den skalan finns inte på mackens pump. På mackens pump är det enklaste en skala från 0-10 i Bar, det vill jag använda.
Citat från: "zacka"

Jag kör 0.8 bar fram, bak: 03- 0.4 bar

Ta det lugnt o va inte så hetsig, allt ordna sig till slut


Jo, men ibland tappar man tålamodet, har gjort det 2 ggr idag...  :x
Titel: inkörning
Skrivet av: JR_700 skrivet 11 augusti 2006 kl. 22:40:57
Du får väl prova dig fram...
Jag kör med 0.4 bar i alla fall, funkat fint än så länge...
Kör lite blandat oxå, grus o asfalt...
Titel: inkörning
Skrivet av: Turbo skrivet 11 augusti 2006 kl. 23:33:34
Jag kör också med 0.4 bar runtom, har testat både lägre tryck o högre tryck, kom fram till att 0,4 bar är det bästa trycket :wink: , iallafall på min cbw250.
Titel: inkörning
Skrivet av: sunfire skrivet 11 augusti 2006 kl. 23:46:16
Moco, du kanske skulle skapa en egen tråd om däcktryck... Tycker iofs att det har diskuterats så många gånger tidigare att hade du besvärat dig med att söka så hade du hittat den infon utan att bli så irriterad.

Ang. mackmätare så är deras klockor så misshandlade att dom kan visa fel på flera bar och jag har den erfarenheten att desto lägre tryck ju större blir felmarginalen. Det är inte helt ovanligt att mätarna börjar på 0 men sen finns ingen gradering förän runt .5-.8 därav rekomendationen att åka till en däckhandlare med kalibrerad mätare. Ett alternativ kan ju vara att köpa en sån liten däcktrycksmätare som säljs på Jula mfl.

Nu har jag inget mer att säga i ämnet (http://www.atvcenter.se/images/blocks/shout_box/dead.gif)
Titel: inkörning
Skrivet av: Moco skrivet 11 augusti 2006 kl. 23:54:15
Ok, nu har det löst sig.

Tack för all hjälp!

 :)
Titel: inkörning
Skrivet av: zacka skrivet 12 augusti 2006 kl. 01:13:41
sen angående skylten på hojen så står det även i PSI också
o det är lätt o veta va PSI blir i bar

men jag kör med 0.8 fram för att den ska vara lätt att styra i högre farter, men bak är det viktigt med lägre tryck så den inte sladdar pga för hårda däck

har provat med lågt tryck i fram, men tyckte att han bli svår körd vid svängarna, så för mig har det fnkat mycket bra med högre tryck i fram än bak