ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: johnsson skrivet 12 april 2012 kl. 13:51:04
-
Hallo gott folk!
Skulle behöva lite guidning i djungeln av fyrhjuling/atv. Behöver en som är stark och tålig, företrädesvis lite äldre modell så den finns begagnad och inte så mycket el-tjaffs som kan gå sönder. Tanken är den ska användas till allt från transport av jord och sten till stockar och båtar. :)
Lutar åt någon form av diesel, läste om bl.a. några som kallas arctic, mule etc. Att det är lite "drag" (seg) i dem som många poängterar gör inget så länge de har bra "drag" (stark). Även mer praktiskt med diesel då alla andra maskiner går på det o det är långt till macken (1,5 mil enkel). Ganska säker på att den aldrig kommer köra på asfalt eller offentliga vägar heller så toppfart o dyl. är inte så relevant. Den ska helt enkelt kunna ersätta en lastmaskin som annars används men den är vanligtvis rätt så överdimensionerad o osmidig i vissa lägen ':)
Sa ovan att så lite el-saker som möjligt var att föredra men tänkte bara kolla hur det är med el-atv's. Finns det starka sånna? Kan de ha någon fördel i förhållande till diesel eller är batteritiden lika med noll?
Tack på förhand!
-
Vad har du för budget?
Men Honda är helt otroligt slitstarka arbetsmaskiner! Hade en halv/manuell trx 350 1986a och den drog 1 ton släpkärra med elegans.
Svärfar har en Honda foreman 400 -99 som bara funkar och funkar. Går hårt i skogen och gått över 1000 timmar.
Ska du lasta mycket kanske en 6x6 är att kika på?
Har ingen erfarenhet av el-hjulingar. Men kan garantera att du inte har samma prestanda som en diesel! Diesel kan man belasta mycket utan de drar nämnvärt mer bränsle. El säger bara slurk när man belastar motorn.
-
Typ mellan 25-45/50 kan kanske gå upp lite om det verkligen är värt det men är dessa Honda maskinerna så bra som du säger är de av stort intresse :) Kör de på diesel menar du också..? har tänkt på 6x6 men det är nästan för mycket, känns som andra maskiner kan göra jobbet då, vill inte förlora smidigheten.
Bra, då struntar vi i dem ()p
-
Typ mellan 25-45/50 kan kanske gå upp lite om det verkligen är värt det men är dessa Honda maskinerna så bra som du säger är de av stort intresse :) Kör de på diesel menar du också..? har tänkt på 6x6 men det är nästan för mycket, känns som andra maskiner kan göra jobbet då, vill inte förlora smidigheten.
Bra, då struntar vi i dem ()p
Honda har ingen diesel vad jag vet. På rak arm vet jag bara Arctic cat som har det. (varav den billigaste diesel på blocket ligger på ca 70kkr)
Yamaha är ju riktigt bra maskiner också! Suzuki känns som de va lite efter i utvecklingen fram till 2005 typ.
Här är ett par snabba förslag på bra maskiner :)
http://www.blocket.se/jamtland/Honda_foreman_trx450_39468573.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/jamtland/Honda_foreman_trx450_39468573.htm?ca=17&w=3)
http://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_kodiak_400_4x4_fyrhjuling_39103539.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_kodiak_400_4x4_fyrhjuling_39103539.htm?ca=17&w=3)
-
Nehe.. vad synd.. undrar varför :-\
Generellt har jag fått känslan av att yamaha helst fokuserar på snabba mer än starka maskiner, men detta kanske är hel fel? Då antar jag att priset öka med utvecklingen..?
Men nog känner man igen dessa gröna "baggar" o bevisligen gör yamaha starka saker också.. stör mig dock att det är bensinare... Du känner inte till någon annat lämpligt fordon som "är som en atv men går som en traktor" om ska formulera det så? :P
-
Nehe.. vad synd.. undrar varför :-\
Generellt har jag fått känslan av att yamaha helst fokuserar på snabba mer än starka maskiner, men detta kanske är hel fel? Då antar jag att priset öka med utvecklingen..?
Men nog känner man igen dessa gröna "baggar" o bevisligen gör yamaha starka saker också.. stör mig dock att det är bensinare... Du känner inte till någon annat lämpligt fordon som "är som en atv men går som en traktor" om ska formulera det så? :P
Jag tror prestandamässigt är Honda / Yamaha mycket likvärdiga. Därimot Can-am riktar sig mer är busåkare. Men tycker inte can-am låter som ett alternativ åt dig då det är mycket elektronik. (som förvisso fungerar mycket bra)
Njae är nog svårt att hitta något som ersätter en ATV. Då är du antingen nere på trädgårdstraktor eller upp på UTV/liten Jeep.
Men tror verkligen inte du ska vara orolig över att det är bensinare och de inte skulle vara driftsäkra. Om du kollar på annonser är det lika vanlig som ovanligt att maskiner gått en bra bit över 1000 timmar.
-
Mja, du har nog rätt att jag ska hålla mig borta från can-am, litar inte på elektronik..
Jahopp, nae tror jag håller mig till ATV då. Det är inte driftsäkerheten som är den övergörande biten, det är framförallt det praktiska. Gjorde misstaget med att ha åkergräsklipparen i bensinform, blir ett jäkla åkande med dunkar o en till bensinmotor till kommer inte leda till mindre åkande plus att diesel är som veterligt lite billigare samt mer kraft, men finns det inget annat så vad gör man? :P
-
Polaris har en dieseldriven ranger, har för mig att det sitter en 900cc kubota motor i den, de lilla jag kört så känns den kanon. Men smakar det så kostar det. Som vanligt ()p
http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=3&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=3&w=3)
-
Polaris har en dieseldriven ranger, har för mig att det sitter en 900cc kubota motor i den, de lilla jag kört så känns den kanon. Men smakar det så kostar det. Som vanligt ()p
http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=3&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Ranger_Diesel_34461433.htm?ca=3&w=3)
Såg en sådan idag. Fast då stod det Husqvarna Mule ;) var inne på deras område och jobbade :)
-
Du säger att du vill åt smidigheten och därför kikar på ATV...
Men tänk på att de oftast är odiffade bak och med lite kultryck så försvinner en rätt stor del av smidigheten, tex om man skall svänga snävt eller backa och svänga... då vill en ATV gärna stå och "hoppa"...
De väger ju faktiskt inte så mycket.
En ATV:s främsta fördel är oftast densamma som dess förkortning betyder, de är lämpliga i nästan all form av terräng.
Så om du nu inte skall köra i terräng finns det betydligt bättre redskap för att dra med, här är några och de går dit man styr, även med ett eller två ton efter och särskilt de midjestyrda är faktiskt riktigt smidiga:
http://www.blocket.se/uppsala/Holder_C400_redskapsbarare_39644348.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/uppsala/Holder_C400_redskapsbarare_39644348.htm?ca=21&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/Minitraktor_kubota_bx_2200_4x4_diesel_38877737.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Minitraktor_kubota_bx_2200_4x4_diesel_38877737.htm?ca=21&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/Belos_1500_4WD_Traktor_38862885.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Belos_1500_4WD_Traktor_38862885.htm?ca=21&w=3)
http://www.blocket.se/vasternorrland/Holder_C500_39749917.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Holder_C500_39749917.htm?ca=21&w=3)