ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: elskaren skrivet 10 april 2012 kl. 00:27:41
-
Hej!
Har flyttat till en gammal gård på landet och har tänkt införskaffa mig en ATV. Saken är den att jag inte vill ha några bensindrivna maskiner av några slag utan vill försöka ha noll utsläpp - vi har redan investerat i solceller som generar mer ström än vad vi gör av med!
Har klarat hitta motorsåg, normal bil, diverse sådant som går på el, men fyrhjuling är det värre med.
Har ni några förslag?
(Ser fram emot att ni som vill skrika "trädkramare" kan skippa svara i tråden. Ja, jag gillar träd, natur, miljö osv. Så, då var vi färdiga med det?)
-
http://www.ecoeatv.com/ (http://www.ecoeatv.com/)
Vet dock inte om dom funkar bra eller anus.
BobCat med fler gör annars en hel del eldrivna maskiner.
Kul projekt.
-
biltema har en för 1499 med 4 hjulisdrift :)
-
Polaris har en UTV iaf. Ranger EV
http://polarissverige.com/ranger/ranger-ev/egenskaper/ (http://polarissverige.com/ranger/ranger-ev/egenskaper/)
(http://www.atvworld.com/sxs/polaris/ranger-ev/polaris-ranger-ev.jpg)
ATV Television Test - 2011 Polaris Ranger EV Long Term Wrap-Up (http://www.youtube.com/watch?v=_Yz-5NzT6Q0#)
-
Jag tycker det är ett toppen initiativ! Elmotorer är bra mycket bättre än bensinmotorer på alla sätt! Det är bara batterierna som ska komma ifatt utvecklingen så det inte blir så klumpigt.
Lycka till! Och ladda gärna upp lite bilder om du hittar något. ()p
-
Hittade av en slump denna via en länk på Blocket.
http://www.ezgo.com/personal/trail-utility/terrain250.html (http://www.ezgo.com/personal/trail-utility/terrain250.html)
.... Förvisso en UTV, men kanske ett alternativ till Polaris Ranger EV? :hmmm:
Står dock inget om den är 2WD eller 4WD. Får väl söka mer på det.
Säljs i Sverige av bl a http://www.lhsmaskiner.se (http://www.lhsmaskiner.se)
-
http://www.arngren.net/el-atv2.html (http://www.arngren.net/el-atv2.html)
-
http://www.arngren.net/el-atv2.html (http://www.arngren.net/el-atv2.html)
4,5 hk känns lite klent kanske?
-
nja, nu står det i och försig att de två 3000w motorerna motsvarar 12hk, i och med den mycket högre verkningsgraden hos elmotorer, men inte heller det är så mycket.
hittade denna artikel om några olika el-atv på den amerikanska marknaden som kanske kan hjälpa till:
http://www.atv.com/products/electric-atvs-a-consumers-guide-1625.html (http://www.atv.com/products/electric-atvs-a-consumers-guide-1625.html)
/o
-
Nu kanske Ranger EV får konkurrens....
http://www.atv.com/blog/2012/03/brp-to-produce-electric-powered-can-am-commander.html (http://www.atv.com/blog/2012/03/brp-to-produce-electric-powered-can-am-commander.html)
-
Du kan inte köra på Aspen då?
Ska väl vara betydligt mer miljölvänligt. :sunny:
-
Ranger EV skulle nog vara det bästa alternativet, det är ju ändå ett bygge på en beprövad maskin!
och för den som inte kan/vill ha eldrift men ändå vill minimera utsläpp och framförallt minska förbrukningen av olja bör välja diesel, trots högre partikelutsläpp så är dieslar mer miljövänliga (mindre CO2) och tär långsammare på oljetillgångarna, om alla som envisas med ineffektiva bensinare begrep det så skulle oljan räcka 40% längre än den kommer göra.
Partiklarna är bara kol i finfördelad form, faller till marken och är ofarligt, om man inte bor i storstäder då, men det väljer man ju själv, dessutom släpper bensinare ut många fler partiklar, men dom är så små så dom inte syns med blotta ögat, vilket får folk att tro att det är ofarligt, för det syns ju inte... men dessa partiklar letar sig ännu längre ner i lungorna..
-
Schysssch!
Raffinaderierna har fördelningen förbestämd på förhållandet emellan diesel och bensin så ju mer folk tankar diesel desto högre blir priset.
Utbud och efterfrågan.
När dieselpriset blir tillräckligt högt, då kan det löna sig för bolagen att bygga om anläggningarna för att öka dieselkvoten, men det dröjer.
År...
De sista åren har svensson börjat köra diesel och därför har försäljningen ökat, mer och mer varje år... och så även priset.
Och eftersom jag själv kör dieselbil anser jag därför att alla andra genast bör hålla sig andra drivmedel.
:knupple:
-
Schysssch!
Raffinaderierna har fördelningen förbestämd på förhållandet emellan diesel och bensin så ju mer folk tankar diesel desto högre blir priset.
Utbud och efterfrågan.
När dieselpriset blir tillräckligt högt, då kan det löna sig för bolagen att bygga om anläggningarna för att öka dieselkvoten, men det dröjer.
År...
De sista åren har svensson börjat köra diesel och därför har försäljningen ökat, mer och mer varje år... och så även priset.
Och eftersom jag själv kör dieselbil anser jag därför att alla andra genast bör hålla sig andra drivmedel.
:knupple:
aj shit, glömde! tänker inte så ofta på prissättningen ute på macken när man har mack på hemmaplan med valfri prissättning ;)
-
aj shit, glömde! tänker inte så ofta på prissättningen ute på macken när man har mack på hemmaplan med valfri prissättning ;)
Så hade jag också när jag körde dieselbil, så jävla skönt nu när man åker bensinare ;D
-
EVS e force - Most Powerful Electric ATV Ever!! (http://www.youtube.com/watch?v=DfoISARBxLA#ws)
nån har säkert länkat denna isådanafall så kmr den här igen ;P