ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: EngeMickman skrivet 7 april 2012 kl. 19:40:20
-
Hejsan! Jag har börjat snegla på att köpa en vägreggad fyrhjuling att kunna köra dels på asfalt men även en del på grusvägar och stigar osv.
Blev riktigt sugen på en raptor 700, men har insett att dessa är rätt så dyra, speciellt vägreggade...
Jag har nu börjat titta lite på 450:s, och då främst taiwan-modellerna dinli, acess, smc... Vilken hjuling är bäst av dessa märken tycker ni? Kommer någon ens i närheten av en raptor 700? Den specifierade effekten verkar ju matcha yamahan, men jag gissar att yamman är betydligt vassare.. Hur skiljer vikten mellan dessa tex?
Kom gärna med förslag på alternativa maskiner till ovanstående uppräknade. Sen vill jag även ha en maskin som inte behöver bytas olja på allt för ofta samt att den ska vara manuellt växlad..
Tacksam för svar!
/Ytterligare en novis inom detta område...
-
Hur ser din budget ut? Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag nog köpt en Access sp 450 :).
Eller en SMC Wildcat.
-
Hur ser din budget ut? Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag nog köpt en Access sp 450 :).
Eller en SMC Wildcat.
Budgeten ligger nog på max 50000 kr... så det handlar inte om att köpa någon sprillans ny maskin.. Skiljer det mycket i utförande mellan nya maskiner av ovanstående jämfört med 2-3 år gamla?
adfi - Vad är anledningen till att du helst skulle gå på accessen eller smc:n? Vad gör dessa bättre?
-
Budgeten ligger nog på max 50000 kr... så det handlar inte om att köpa någon sprillans ny maskin.. Skiljer det mycket i utförande mellan nya maskiner av ovanstående jämfört med 2-3 år gamla?
adfi - Vad är anledningen till att du helst skulle gå på accessen eller smc:n? Vad gör dessa bättre?
Köp absolut inte en dinli 450 för 50k i alla fall.
Anledningen hade varit att båda håller bra kvalité och ser riktigt bra ut.
En dinli 450 fullständigt rasar i värde. från 60k (ny)
Till ca 35k efter bara 2 år.
Anledningen till att jag inte valde en tex Raptor 700.
Var att de är såpass dyra. Så vet inte om du kan hitta något vidare/fräscht för dom pengarna.
-
Oavsett vad man köper nytt rasar det i värde. Det är något man får leva med.
Men om du inte har krav på att det ska vara back tycker jag du ska titta på DS 450. YFZ 450, LTR 450 Lite oftare serviceintervall än på en kines. KFX450 Har back men är ovanliga. KFX är en LTR i andra kläder. Men provar du först en av dessa och sedan en smc/dinli kommer du bli besviken på de sistnämda. Allt handlar om var du sätter ribban. En SMC/ Dinli har kommit upp sig rejält i kvalitet som jag förstått det. Men de ligger ljusår efter i teknik och balans i konstruktionen från de japanska/amerikanska tillverkarna.
Titta bara på viktskillnaden.
SMC 198kg
Dinli 450 220kg
Can-am DS450 156kg
Suzuki LTR 167kg
osv...
Vill du ha MAX effekt tycker jag du ska titta på DS 450 och köpa ett HMF efi-kitt.(eller likvärdigt) Polaren har det och kör ifrån min renegade på asfalt. Och jag har 80hk. Snacka om att jag blev knäckt.... :tickedoff
-
Helt övertygad att du kaan hitta en Raptor 700 för 50papp!
Annars så skulle jag kika på en SMC 500.
-
Hej igen! Ska på onsdag och kolla på en access 450 -10! Hoppas att den känns rätt!
-
Hej igen! Ska på onsdag och kolla på en access 450 -10! Hoppas att den känns rätt!
Du kommer nog inte bli besviken :) Men är du minsta osäker provkör en annan också för att få en referens.
-
Du kommer nog inte bli besviken :) Men är du minsta osäker provkör en annan också för att få en referens.
Det lutar nog ändå åt en billigare maskin... Hade inte fått igenom budgeten med frun... så efter många timmars förhandlingar så hamnade vi på 30000 + en utlandsresa som kompensation, suck... :cry: Jag förstår ju att man inte har samma kvalitet i en billig maskin som i en japan-maskin som tex yamaha och suzuki, men de verkar ändå prisvärda. Har läst en hel del om access och ägarna verkar ju över lag nöjda med sina maskiner. Jag får även se det som att det blir en första fyrhjuling för mig så det blir bra för att se om det är nåt för mig! Har en yamaha snöskoter och skulle helst vilja ha en yamaha eftersom detta märke ligger mig otroligt varmt om hjärtat, men för 30k så får man ju ingen vägreggad yamma...
Jag återkommer med info efter provkörning och eventuellt köp av accessen...
-
Haha ja det vill till man får ok med regeringen ;D
Du hittar Raptor 350 under 30k, dock inte samma prestanda som en 450. Men de går helt okej, och driftsäkra är dom :)
Men du får utan tvekan mest för pengarna om du tittar på accsess och likvärdiga. Och ska du inte hoppa o skutta håller de säkert utmärkt :)
-
Haha ja det vill till man får ok med regeringen ;D
Du hittar Raptor 350 under 30k, dock inte samma prestanda som en 450. Men de går helt okej, och driftsäkra är dom :)
Men du får utan tvekan mest för pengarna om du tittar på accsess och likvärdiga. Och ska du inte hoppa o skutta håller de säkert utmärkt :)
Precis! Det blir nog inte så mycket hoppande.. mest asfalt och en del grusväg/skogsväg skulle jag tro..
-
Nu är man lycklig access 450 ägare (hoppas det håller i sig)!!!
Jag fick tag i en -10 som var uttagen juni 2011 och kändes som ny! Den har gått 180 mil (enbart asfalt)! Däcken såg helt oanvända ut! Känns bra när man kollar nypriset på dom (59900) då man själv endast gett halva priset för en som känns som ny! Hoppas nu bara man inte får några obehagliga överraskningar..
-
Grattis! Låter som ett kap ()p
-
Grattis!