ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: johan_paz skrivet 7 april 2012 kl. 10:45:26
-
Hej, ny här på forumet.
Efter att ha hälsat på svågern och kört hans (billiga) Linhai 400 i skogen så är jag nu helt frälst och väldigt intresserad av att skaffa en atv själv.
Har letat runt lite, både bland nytt och begagnat, men det är verkligen en djungel.
För 50k så vill jag gärna ha en rejäl maskin, med servo om man kan få det i den prisklassen? Gärna 600cc+, med plog och winch(ar). Kommer användas till lek och skogskörning, min far som är pensionär och vedgalning skall även få använda den för att släpa mindre timmer i skogen.
Vägreggad vore trevligt men absolut inget krav.
Inte direkt hittat något kinesiskt med de här kvaliteterna, men vad kan man förvänta sig att hitta på begagnatmarknaden för omkring de här pengarna? Anonserna på blocket är ju ofta tämligen fantasifulla i sin prissättning.
Någon tid på året som begagnatpriserna generellt är låga? Innan vintern kan jag tänka mig att de går upp en del.
Tack på förhand
Johan
-
trech har en vettig maskin tror jag och priset verkar ochså vettigt.http://trech.jetshop.se/allroad-500-kort-p-457-c-261.aspx (http://trech.jetshop.se/allroad-500-kort-p-457-c-261.aspx)
kolla in länken. ()p
-
tjena! jag har en CFmoto Black edition (lång) och jag har för mig att dom har blivit pris sänkt ner till 46 från 49 (korta modellen) så helt klart värt pengarna, har bara haft problem med växlingen men har fixat visa grejer för å få den mer lättväxlad å nu är de som å skära smör=) så jag rekommenderar en sån iallafall! ()p
-
CF Moto har jag kollat en hel del på, och även möjligheten att sätta på en effektbox.
Men drömmen som en atv med servo finns fortfarande där, är det så svårt att få till en sån att kinatillverklarna inte klarar av de?
-
Servo kan du nog glömma för dom pengarna, och man ska nog vara glad att kineserna inte börjat med dom än eftersom även dom större märkena har en del bekymmer med dom nu i början.
Om du vill ha en maskin med lite mer effekt så är det lika bra att köpa en större maskin direkt än att försöka trimma en mindre.
Gick ju en can-am 800 vägreggad för 57 nyss som låg på blocket/forumet. Och jag köpte min 800 förra året för dom pengarna, dock hade min 2600mil på mätaren!
Men dom milen tar jag framför en ny cf500 vilken dag som helst, det är mycket roligare med rejäl motor!
MEN, det är ju mest vid bus och vägkörning man verkligen har glädje av den extra effekten. Vid plogning och arbete kan det kännas lite onödigt. Men det är väl en vanesak, man får ju lära sig att det händer grejer när man gasar.
Provkör olika maskiner, i flera olika modeller och storlekar. Och hittar du en maskin du verkligen gillar så får du väl förhandla om budgeten efteråt. Det är ju tyvärr rätt dyrt med fyrhjulingar.
-
Det är inte ofta man kan få möjligheten att "rätta" dig, så nu får man ju skynda sig!
()p
Servo kan du nog glömma för dom pengarna, och man ska nog vara glad att kineserna inte börjat med dom än eftersom även dom större märkena har en del bekymmer med dom nu i början.
Bla CanAm och Honda har/hade problem med servostyrningen, men exempelvis Yamaha har väl aldrig haft några problem alls med sina?
I övrigt håller jag precis som vanligt med till fullo i ditt inlägg.
För övrigt tror jag nog att kineserna kan göra servo, skulle inte förvåna mig om de redan nu tillverkar servokiten som sitter på några av våra maskiner...
Däremot säljer de sina egna maskiner av en enda anledning; priset.
...och ju mer prylar man hänger på desto högre blir priset och garantiåtaganden så de inser nog att lönsamheten i nuläget inte skulle bli så bra om de även lade dit servo, eftersom folk ju är nöjda utan.
Med originalhjul eller åtminstone originalbredd på framhjulen är detta med servo kraftigt överdrivet, det går alldeles ypperligt att köra utan servo!
-
Nu har jag ju som sagt inte provkört något annat än en Linhai 400, tyckte väl inte att den var så svag men det var ju inte direkt någon vidare gasrespons på väg. Jag har dock en yamaha R1 (hoj) som lite snabbare leksak så jag är van vid att det roliga kommer på en gång ;)
Angående servo så är det mer för min far, som nu är 67 och knappast blir yngre eller starkare. Han har säkert inga problem att köra en vanlig med 25" hjul nu men det lär ju bli lättare med servo.
Budgetar är ju som sagt till för att spräckas, hur högt behöver man gå för att få en ok atv med servo och insprutning? Tips på någon sådan? Främst begagnad märkesmaskin då. Yamaha? Fast de är ej vägreggade?
-
Vidare så arbetar jag till sjöss, så just nu är det mycket läsande och funderande, minst 3 veckor innan jag kommer hem så jag kan provköra något.
-
Perfekt ju, där gör du inte av med några pengar, tjänar dessutom bra, så när väl landstigning sker så är plånkan full!
:headbang: :headbang:
I denna värld finns inget som kan liknas vid en litershoj, visst kan en CVT-växlad Rotax ge en viss hästspark där bak, men ändå inte i närheten!
Yamaha 550 och 700 har insprutning och servo och en extrem kvalité.
Flertalet är terrängreggade, men ett fåtal finns vägreggade men då ombyggda i Tyskland och sålda under namnet Dresel.
Du hade ju inget krav på vägreggning och utan det slipper man besiktning och får avsevärt mycket billigare försäkring.
Dessa har servo, som inte krånglar. ()p
På Blocket finns flera 700:or under 70 000 och det tycker jag är billigt, här är tex en:
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_Grizzly_YFM_700_39054260.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_Grizzly_YFM_700_39054260.htm?ca=21&w=3)
-
Jag bor ju hyffsat långt söderut, har en del fritid när jag är hemma ifrån havet. Att köpa en begagnad i tyskland, kan det vara något? Är det mobile.de som gäller isf?
Enklare att importera jämfört med bil, eller tvärtom?
-
Tror inte det är någon direkt vinst med att importera från tyskland. Finns firmor som säljer importerade maskiner till bra priser, men då är det ofta oreggade maskiner vilket kan ställa till det med försäkringar osv.
Yamaha tror jag vore ett väldigt lämpligt val, bra kvalitet och inte förstahandsvalet när det gäller busåkning. Vilket borde göra begagnatköp lite säkrare än i normalfallet.
Ang servoproblem vad det mest can-am och Suzuki jag hade i åtanke. Men som Hydro skriver så är det ju sällan man läser om massor med krångel på Yamaha.
Sen vet jag inte hur det är med årsmodeller och Yamaha, vilka som har servo eller ej. Så är det servo man är ute efter så kan det ju vara bra att kolla om den har det innan man åker för att kolla.
Ett tips kan också vara att kolla lite tester på youtube, finns ju lite seriösa program där som provar olika maskiner.
Finns ju en del rena reklamfilmer också och väldigt partiska jämförelser, men man får vara lite skeptisk ibland när det känns för färgat.
-
Det finns en serie filmer som visar polaris mot ett gäng andra maskiner, och då verkar polaris totalt överlägsna alla andra.
-
Ännu en nackdel att jobba till sjöss, vår internet-koppling via satellit tillåter inte filmstreaming, tyvärr.
Grannen har en polaris 800, den verkar helt ok. Dock inte kört den.
-
Va du än gör köp ingen kines hjuling du kommer bara att ångra dig.
Åker själv med kompisar som har goes 520 och det sprutar plast iskogen och det skriker om remmen och låter allmänt slöa. Bromsar dom stopp så orkar dom inte komma igång igen för remmen verkar fastna så man får putta igång dom.
Fördelen är ju att man inte behöver gå på gym när man åker med dom.
Dom som äger dom har redan börjat fundera på att byta till yamaha.
Jag tror inte dom är helt nöjda med sina maskiner. visst är dom billiga men andra hands värdet på kineser är väll inte det bästa.
Mitt råd är om du ska ha en kvalitets maskin med servo så köp en ny eller beg yamaha 550/700. 700an finns med servo från 2007 och 550in kom 2009 och då med servo också.
Har kört med min 550 i 370 mil och har bara bytt fram bromsklossar en gång.
Sen är det ju 5 års garanti på yamaha atver.
-
Låter som det blir en yamaha, men skall försöka hinna med att provköra lite andra nästa gång jag är hemma.
Jag har inget akut behov just nu, plogas skall det göras till vintern och släpas timmer blir väl då med, så tjänar man på att vänta ut begagnatmarknaden till slutet på året/modellåret? Eller går priserna upp när folk kommer på att de ska ploga runt huset?
-
Va du än gör köp ingen kines hjuling du kommer bara att ångra dig.
Åker själv med kompisar som har goes 520 och det sprutar plast iskogen och det skriker om remmen och låter allmänt slöa. Bromsar dom stopp så orkar dom inte komma igång igen för remmen verkar fastna så man får putta igång dom.
Fördelen är ju att man inte behöver gå på gym när man åker med dom.
Dom som äger dom har redan börjat fundera på att byta till yamaha.
Jag tror inte dom är helt nöjda med sina maskiner. visst är dom billiga men andra hands värdet på kineser är väll inte det bästa.
Mitt råd är om du ska ha en kvalitets maskin med servo så köp en ny eller beg yamaha 550/700. 700an finns med servo från 2007 och 550in kom 2009 och då med servo också.
Har kört med min 550 i 370 mil och har bara bytt fram bromsklossar en gång.
Sen är det ju 5 års garanti på yamaha atver.
amen ()p
-
Sen vet jag inte hur det är med årsmodeller och Yamaha, vilka som har servo eller ej. Så är det servo man är ute efter så kan det ju vara bra att kolla om den har det innan man åker för att kolla.
Yamaha Grizzly 550 och 700 har servo oavsett årsmodell, om de är svensksålda.
Importmaskiner kan sakna detta då det är tillval i vissa länder.
Det finns en serie filmer som visar polaris mot ett gäng andra maskiner, och då verkar polaris totalt överlägsna alla andra.
Jo, sådana filmer finns från alla parter, alla kategorier...
Nu när man köpt Quattrobil kollar man ibland på filmer där bilar testas... ibland är Audi supersämst, ibland superbäst.
Så man får vara rätt kritisk i tolkningen.