ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: qvaddis skrivet 10 augusti 2006 kl. 15:48:23

Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: qvaddis skrivet 10 augusti 2006 kl. 15:48:23
Hej.

Jag har nog läst de flesta trådarna nu men har svårt att bestämma mig vilken quad jag vill köpa.

Dinli verkar starkare men LTZ lätt o pigg och för att inte tala om att Suzuki antagligen aldrig kommer dö ut.

Det har snackats en massa om hur dålig Dinli är men jag kan inte hitta några belägg mer än att någon haft problem med sin ÅF?

10000kr mer för en LTZ med mindre motor, är det befogat?

Ni som köpt Dinli, varför valde ni den?

mina behov kommer vara att köra mestadels landsväg/asfalt och bara ibland leka.

Är det sant att Dinlis motor är en Polaris predator??

Förgasaren på Dinli är en Mikuni vilket är känt så Dinlis motor i övrigt borde vara en viss "standard"?

Långa och utförliga svar önskas.
Tack på förhand!

/J
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 10 augusti 2006 kl. 15:55:19
LTZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ      DET VAR LÅNGT ... :lol:
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Z skrivet 10 augusti 2006 kl. 16:02:47
I grund å botten är det väl ändå en smaksak + penga fråga :)
Vad gäller kvalitet så måste jag erkänna att jag inte har läst så mycket om folk som har haft problem med ltz som man har läst om att folk har haft problem med dinlin fast det skall ju osså tas upp det med att det finns massor av nöjda köpare av just dinlin osså!
Jag själv låg lite i dina funderingar du har just nu och jag själv bestämde mig för en kfx 400 som är samma maskin som ltz:an och jag har haft skitkul de få timmarna jag har kört :D
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 10 augusti 2006 kl. 16:04:11
LTZ busmaskin
Dinli transportmaskin
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Libba skrivet 10 augusti 2006 kl. 16:13:41
Har pratat med vissa ÅF dem säljer inte ens Dinli längre för att Dinli anno sen 2006 är inte värd sina pengar. Skulle jag köpa en Dinli skulle jag köpa en Uppdaterad 05. Säger inte detta för att snacka skit om Dinli men det är faan sanningen. å jag vill inte att du ska begå samma misstag som många av mina vänner har gjort ventiler har rasat å en massa annat små skit.

Spara 15-20000 å köp en uppdaterad 05 eller en Ltz för 79000 om du vill ha en grym maskin som tål mycket stryk samt dämpning som är oslagbar för att vara orginal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: qvaddis skrivet 10 augusti 2006 kl. 16:31:34
Jo jag har förstått att det varit lite barnsjukdomar med Dinli men det tror jag de flesta maskiner har och har haft.

Självklart blir det isf en helt ny Dinli 450 med allt det senaste uppdaterat.
En LTZ kan jag tänka mig köpa begagnad.

Jonas Bergh, när jag kollat olika trådar så säger några att LTZ är stadigare på vägen i högre hastigheter så då frågar man sig om Dinli verkligen är bättre som transportmaskin?
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Libba skrivet 10 augusti 2006 kl. 16:44:23
Citat från: "qvaddis"
Jo jag har förstått att det varit lite barnsjukdomar med Dinli men det tror jag de flesta maskiner har och har haft.

Självklart blir det isf en helt ny Dinli 450 med allt det senaste uppdaterat.
En LTZ kan jag tänka mig köpa begagnad.

quote]


Skyll inte på mig sen jag har varnat dig samt att dem flesta ÅF håller med som jag har pratat med!!!!!!!!
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Barossa skrivet 10 augusti 2006 kl. 17:00:46
Valde själv mellan ltz o Dinli bla.
Efter provkörning av ltz tyckte jag den kändes mer "crossaktig" o lite "nervösare" än Dinlin. Så hade tänkt köra mer extremt med mycket bankörning och grustag så är ltz självklar av dom. I slutändan valde jag Dinli mycket beroende på att det fanns återförsäljare någorlunda nära mig. Min Dinli är nu till salu den har gått 200 mil efter denna helgen
(Skall köra skåne runt). jag har haft problem med bussningarna fram  dessa är nu utbytta till en ny sort med bättre passform, laddrelät hade jag problem med i början innan jag flytta in det under sadeln. maskinen har alltid startat och gått bra maskinellt. Kvaliten på Ltz vill jag inte utala mig om då jag bara provkört en kortare runda men den äe säkert helt ok.
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Jonas Bergh skrivet 10 augusti 2006 kl. 17:01:06
LTZ har ju bättre dämpare, men hur den är på vägen kan jag inte säga

båda kräver nog att man drevar osv för att de inte ska gå på högvarv
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Libba skrivet 10 augusti 2006 kl. 17:09:21
Tog min ner till gotland i somras å åkte en hel del där. Ltz fung över mina förväntningar på landsväg!!!!!!


Köp en inli du så kan du gråta ut i min farm sen när den e paj.

Vill du ha Dinli köp 05 än en gång tack å hej!!!!!!!
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 10 augusti 2006 kl. 17:10:09
sluta gnäll libba... 8O
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Libba skrivet 10 augusti 2006 kl. 17:32:30
Har hört ditt gnäll i fyra månader nu om vilket ski6t Dinli är och orkar inte höra en till. Vi har väl detta forum för att hjälpa varandra inte för att själpa
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Z skrivet 10 augusti 2006 kl. 17:38:00
Det som jag har kört kfx på landsväg är helt ok speciellt med blöt asfalt å cross däck :D
Titel: Re: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: daffan skrivet 10 augusti 2006 kl. 19:58:16
Citat från: "qvaddis"
Hej.

Jag har nog läst de flesta trådarna nu men har svårt att bestämma mig vilken quad jag vill köpa.

Dinli verkar starkare men LTZ lätt o pigg och för att inte tala om att Suzuki antagligen aldrig kommer dö ut.

Det har snackats en massa om hur dålig Dinli är men jag kan inte hitta några belägg mer än att någon haft problem med sin ÅF?

10000kr mer för en LTZ med mindre motor, är det befogat?

Ni som köpt Dinli, varför valde ni den?

mina behov kommer vara att köra mestadels landsväg/asfalt och bara ibland leka.

Är det sant att Dinlis motor är en Polaris predator??

Förgasaren på Dinli är en Mikuni vilket är känt så Dinlis motor i övrigt borde vara en viss "standard"?

Långa och utförliga svar önskas.
Tack på förhand!

/J


Motorn på en Dinli 450, är tillverkad av samma fabrik som Predator motorn = Fuji Motors. Dinli motorn är dock nedfodrad till 450 cc.

Jag valde en Dinli för motorn,en riktigt 450, för relativt billig peng (då jag köpte den 05) alla andra var betydligt dyrare då. Även storleken tilltalar mig (182 cm & för många kilon :D) jag tycker att LTZ inte har nå bra sittställning...

På min -05 har följande pajat : blinkers bak(köpte nya diod istället) ,ljuddämparen (fick ny på garanti). Sen skakar bakre glödlampan sönder ideligen (har ersatt med diodlampa) men det gör det även på andra maskiner....

Mitt tips : gör rejäla provkörningar av bägge maskinerna.
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: zacka skrivet 10 augusti 2006 kl. 20:13:01
chassi mässigt så är suzukin bättre (då är det dämpare, sving, lager osv)
motorerna är bra bägge 2, suzukin bara går o går o går, min har gått långt över 500 mil med 60% gruststag, går klockrent (peppar peppar)
Dinlis motor är nog jävligt bra den med, men jag tror att prylarna som användes för o fodra ner de till 450 iställere för 500cc är ingen höjdar kvalite
värsta problemen, är ventilerna, kolv ringar osv... (tappar kompesion)

Har själv en suzuki som jag tyvär måste försvara :), men provkörde en dinli innan eftersom jag stod i samma val svårigheter som du) men stumheten på dinlin gillade jag inte , kändes tung o hård, suzukin är mjukare o har 100 gånger bättre fjädring, sadeln på suzukin är större så den är skön att åka 2 på

sukkan känns som bäst i landsväg med 15 drev fram (istället för 14t orig)

ta o provkör bägge modellerna o läs i forumen om problem osv sen kan du bestämma dig...

tänk på att klotsvenne har väntat i 4 månader nu på delar från dinli o ännu är det långt ifrån klart, skulle tycka om det om det hände dig på våren så är du utan hoj hela sommaren ?

Mvh zacka
som älskar sin suzuki
är du sugen så kan min bli till salu
PM´a
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Z skrivet 10 augusti 2006 kl. 20:32:34
Citat från: "zacka"
chassi mässigt så är suzukin bättre (då är det dämpare, sving, lager osv)
motorerna är bra bägge 2, suzukin bara går o går o går, min har gått långt över 500 mil med 60% gruststag, går klockrent (peppar peppar)
Dinlis motor är nog jävligt bra den med, men jag tror att prylarna som användes för o fodra ner de till 450 iställere för 500cc är ingen höjdar kvalite
värsta problemen, är ventilerna, kolv ringar osv... (tappar kompesion)

Har själv en suzuki som jag tyvär måste försvara :), men provkörde en dinli innan eftersom jag stod i samma val svårigheter som du) men stumheten på dinlin gillade jag inte , kändes tung o hård, suzukin är mjukare o har 100 gånger bättre fjädring, sadeln på suzukin är större så den är skön att åka 2 på

sukkan känns som bäst i landsväg med 15 drev fram (istället för 14t orig)

ta o provkör bägge modellerna o läs i forumen om problem osv sen kan du bestämma dig...

tänk på att klotsvenne har väntat i 4 månader nu på delar från dinli o ännu är det långt ifrån klart, skulle tycka om det om det hände dig på våren så är du utan hoj hela sommaren ?

Mvh zacka
som älskar sin suzuki
är du sugen så kan min bli till salu
PM´a


Sälja den :O
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: sunfire skrivet 10 augusti 2006 kl. 22:37:41
Hur många är det förutom Klotsvenne som har haft problem med ventiler, kolv/ringar och tappad kompression? Jag kan inte påminna mig om att jag har läst om någon mer.

Jag var skitnöjd med min Dinli men blev sugen på mer cc och eftermarknadsprylar. Därför köpte jag Raptor och den är flera snäpp bättre. Ångrar inte en sekund att jag bytte, trots den stora prisskillnaden.

I övrigt håller jag med Daffan, provkör!
Titel: Re: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: MMB Racing skrivet 11 augusti 2006 kl. 00:18:29
Citat från: "qvaddis"
Hej.

Jag har nog läst de flesta trådarna nu men har svårt att bestämma mig vilken quad jag vill köpa.

Dinli verkar starkare men LTZ lätt o pigg och för att inte tala om att Suzuki antagligen aldrig kommer dö ut.

Det har snackats en massa om hur dålig Dinli är men jag kan inte hitta några belägg mer än att någon haft problem med sin ÅF?

10000kr mer för en LTZ med mindre motor, är det befogat?

Ni som köpt Dinli, varför valde ni den?

mina behov kommer vara att köra mestadels landsväg/asfalt och bara ibland leka.

Är det sant att Dinlis motor är en Polaris predator??

Förgasaren på Dinli är en Mikuni vilket är känt så Dinlis motor i övrigt borde vara en viss "standard"?

Långa och utförliga svar önskas.
Tack på förhand!

/J


Hej!
Då vi säljer både Dinli och LTZ vet vi en hel del om båda maskinerna.
Först och främst är det 2 helt skilda quadar, det är som att jämföra en crossmaskin med en offroad.
Sen tycker jag det är alldeles för mycket skitsnack om Dinli på detta forum.

Dinli 450 DMX
Motorn är outstanding,bra vrid, Chassit är lite tungt för bankörning, men helt okej som vägmaskin samt grusvägsprättarmaskin.
Det ända som är kasst på dinlin på de nya är fortfarande backspeglarna,vibrerar alldeles förmycket. Nya är dock under utveckling.
Motorn är från Japanska Fuji Moto, samma fabrik som tillverkar Predatorns Motor. fjädring:Funkar för vägkörning, men är ej tänkt för hopp mm. Finns prisvärda gasdämpare och trycka dit,då blir maskinen klart mycket trevligare.
Sen att det varit lite skitfel på tidigare dinli typ, blinkers bak,startrelä,framvagnsbussningar,avgassystem, bensinkranar mm, det är ju åtgärdat på maskinerna.dessa fel är ju inte på dagens Dinli.
Det som är uppdaterat på Dinli-07 är Blinkers bak, Pakeringsbroms, swing, bussningar Framvagn, kylfläkt,Avgassystem,samt mjukare sadel.

LTZ 400/KFX400 an är en ren crossmaskin, grymt fint chassi samt fjädring.
LTZ an lämpar sig  bäst som lek,trix crossmaskin mm.
Motorn är rapp smidig och lättkörd. Något känsligare för sidvind än Dinlin i höga farter.
Är man över 190 känns ltz lite liten. LTZ an är däremot inte tänkt som passagerar fordon utan lämpar sig bäst med 1 på.

Jag gillar båda maskinerna
Så valet av quad är vad man skall använda det till.
det är bara du som kan avgöra det.

MVH

MMB
Quadspecialisten Göteborg
www.mmbatv.se
www.mc-moped.com
T:031-912121.
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: qvaddis skrivet 11 augusti 2006 kl. 01:13:08
Tack alla för snabba och bra svar. Det är uppskattat.
Vad jag kan förstå så är många Dinlifel åtgärdade/utbytta på de nya modellerna.
När det gäller stötdämpare m.m. så är väl detta man kan fixa i efterhand med riktiga proffsprylar?

Det verkar som Dinlis motorer är stabila saker men det är klart att bytar de ut vissa komp saker så moddar man på en annars bra motor.

Z, vad tar du för din LTZ? Jag är bara intresserad av vägreggade.
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Z skrivet 11 augusti 2006 kl. 12:55:26
Citat från: "qvaddis"
Tack alla för snabba och bra svar. Det är uppskattat.
Vad jag kan förstå så är många Dinlifel åtgärdade/utbytta på de nya modellerna.
När det gäller stötdämpare m.m. så är väl detta man kan fixa i efterhand med riktiga proffsprylar?

Det verkar som Dinlis motorer är stabila saker men det är klart att bytar de ut vissa komp saker så moddar man på en annars bra motor.

Z, vad tar du för din LTZ? Jag är bara intresserad av vägreggade.


Nej jag har en kfx :)
Det var zacka som kanske skulle sälja en ltz skicka pm till honom!

Lycka till!
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: zacka skrivet 11 augusti 2006 kl. 13:38:41
Sunfire, jag vet en som haft samma problem som klotsvenne, de slipade ventilerna o gjorde rent, sen gick den i 1.5 månad till, sen rasa den igen

personen får isåfall skriva det själv, så jag inte lägger mig i för mycket

Dinlin är absolut prisvärd maskin, det har jag inget att säga till om, bra vrid i motorn o framför allt bra pris, men jag gillar o få bra grejer från början o inte hålla på o köpa en maskin, som jag sen ska lägga ut en massa pengar på i onödan
valde suzukin pga utseendet, chassit framförallt, motorn är mycket bra o det är världskänt, finns en uppsjö av trim o eftermarknads delar, lättare att hantera i bus körning...

Men jag försöker inte att övertala dig att köpa en sukka istället för dinlin, du ville ha långa o bra svar o det skrev jag om min modell efterso det är den jag har erfarenhet av

säljer min hoj kanske, det en gatreggad valenti racing LT-Z400 2005, extra uppsättning cross däck, nyservad, nytt renthal styre, 15 drev fram, har extra 35 drev bak för skön landsvägskörning (gör ca 121 km mätt med GPS, riktiga km)...
Säljer isåfall för att byta upp mig :)
Är du intreserad så skicka ett PM
Titel: Libba
Skrivet av: paros skrivet 12 augusti 2006 kl. 08:02:59
Libba: av dina återkommande mindre givande uttalanden skulle man nästa gissa att du är åf till konkurrerande märke?
Titel: Re: Libba
Skrivet av: zacka skrivet 12 augusti 2006 kl. 10:36:57
Citat från: "paros"
Libba: av dina återkommande mindre givande uttalanden skulle man nästa gissa att du är åf till konkurrerande märke?


Nej libba är en vän till mig som också kör Suzuki :)
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 17 augusti 2006 kl. 21:19:35
gnälliga klotsvenne måste få yttra sig...  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Re: Libba
Skrivet av: Libba skrivet 17 augusti 2006 kl. 21:23:14
Citat från: "paros"
Libba: av dina återkommande mindre givande uttalanden skulle man nästa gissa att du är åf till konkurrerande märke?



Nej men vill bara hjälpa till.


Är det många ÅF som inte säljer Dinli???

man kanske ska bli den första  8O
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Sugge skrivet 18 augusti 2006 kl. 07:01:10
Jag kan bara säga att jag kört helt felfritt med min dinli och kan varmt rekommendera. KÖP DINLI!!!
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: Lunk skrivet 18 augusti 2006 kl. 10:08:36
Man ska nog inte  tro allt man läser om dinli men allt är nog inte skitsnack!!!
Firman i stan som tog hem en som demo funkade i 7 mil sen la den av.
Skulle ut o provköra den och funkade bra så länge man inte gasade på då bluddrade den och det kom avgasknallar..... Men enligt de som hann prova så gick den bra de 7 första milen..........Finns ju dock de som e helnöjda med sina maskiner..
Titel: Dinli 450 eller LTZ400 ?
Skrivet av: atveskoj skrivet 23 augusti 2006 kl. 08:00:57
69900 för dinli 450-----LTZ 76500:- LTZ lite mindre men levereras med gasdämpare och alu fälgar? får en hel del mer för 6-7tkr extra----
Prova ring Tommys Motor i Borlänge han säljer både Dinli och LTZ...han verkar veta en del..
-
nya updaterade dinlin är nog helt ok fast inget för crossbanan....en landsväg-grusvägsmaskin
crossbana--köp tex YFZ450 vägreggad...