ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: hell-man skrivet 5 april 2012 kl. 22:36:41
-
Jag vet inte om det bara är jag i hela värden som har detta problem, men när jag är ute och kör så trycker jag av misstag in startmotorknappen vid växling. Det händer bara när jag har vantar på, men så jäkla stora är de inte. Är det någon som har samma problem, eller rent av löst det med extra knapp eller liknande? Är det skadligt att köra startmotorn 1/10-dels sekund vid växling? Det syns tydligt i mörker då lyset sackar när starten går.
Någon? :hmmm:
-
Vilken maskin har du? För på min raptor 700 finns det ingen risk att man kommer åt enligt mig :)
-
Startknappen sitter oftast på samma ställe på Raptorerna, oavsett kubik.
Kanske nån ombyggare dock har en annan modell, men Raptor 700 original, 700 Dresel och 350 original har den på samma ställe... och när man frikopplar kan man räcka knappen ofrivilligt.
Ett sätt att kringgå detta är att lossa skruvarna som håller denna enhet med alla brytare och sen vrida den lite så kopplingsgrepp/handske går fritt.
För jag förutsätter att det är vid koppling, inte vid just växling problemet kommer...
-
Ni måste ha den väldigt dumt vinklad om ni kommer åt den? Har kört med stora vinterhandskar i en månad nu och inga som helst problem:) men det är väl bara att flytta den en liten bit så borde problemet vara löst!
-
Bra tips! Jag ska försöka vrida hela enheten lite, borde funka!
Hydro: Jag vet inte hur du använder kopplingen, men jag använder den oftast i samband med växling! ;)
Ska prova och återkomma med utfall.
-
Hydro är så gammal att han justerar farten med kopplingen ;)
Skämt åsido så är lösningen precis som det sagts, vrida på hela omkopplaren!
-
Efter lite extra koll, visar det sig att det inte verkar så enkelt... Den går inte att flytta, för kopplingshandtaget är infäst längre in på styret och sträcker sig (nästan) förbi knappenheten. En vridning tillräckligt mycket uppåt gör ju att blinkersknappen nästan hamnar nedåt, en vridning nedåt gör att man inte kan starta skiten när man har kopplingshandtaget intryckt (kan vara bra! ()p )
1. Ingen som har monterat typ en extra knapp i serie någonstans?
2. Eller hur vore det om dessa motorkonstruktörer så till att startmotorn inte kan gå runt om motorn är igång?
3. Kan man fixa det själv på nåt sätt?
4. Och slutligen den obesvarade frågan; är det skadligt?
Bildförklaring:
Röd markering=startknappen
Grön markering=styrets första böj
-
Kopplingen lite ned och reglaget lite upp kanske kan vara lösningen....
-
Bra tips! Jag ska försöka vrida hela enheten lite, borde funka!
Hydro: Jag vet inte hur du använder kopplingen, men jag använder den oftast i samband med växling! ;)
Ska prova och återkomma med utfall.
Oftast, ja... men det är inte pga växlingen som startmotorn snurrar... utan pga att du frikopplar.
Man kan ju mycket väl växla utan att frikoppla och man kan frikoppla utan att växla... :whip:
Hydro är så gammal att han justerar farten med kopplingen ;)
Jag tröttnade på det där så har liksom du gått över till AUTOMATIC!
:headbang: :headbang:
-
Skönt att vi klargjorde det, Hydro... ()p
Så; problemet gäller alltså vid frikoppling! (om det nu är ett problem?)
-
jag kom åt min startknapp varje gång jag använde winchknappen på styret med handskar på mig, och det var inte kul att höra skrapet så det slutade med att jag köpte en sån där cool startknapp på biltema och monterade bredvid tändningslåset, och har nu kopplat ljustuta på original startknapp för det var en sak jag saknade.
-
jag tror det är lite skadligt för när jag hade min 660 så körde jag ofta runt och tryckte på starten, (nån sjuk jävla tvångstanke) och det slutade med att startrelät gick itu. ingen jättekostnad men en 500läpp på yamhacenter blev det och tvångstanken försvann ()p
-
jag tror det är lite skadligt för när jag hade min 660 så körde jag ofta runt och tryckte på starten, (nån sjuk jävla tvångstanke) och det slutade med att startrelät gick itu. ingen jättekostnad men en 500läpp på yamhacenter blev det och tvångstanken försvann ()p
haha va fan! nog för att jag har svåra tvångstankar att volymen på bilstereon inte kan stå på ojämna tal, att saker och ting måste ligga symmetriskt osv.. men såna tvångstankar har jag fan inte! det slutade rätt billigt för dig ändå, du kunde ju ha sprängt startmotorn i bitar om det vbill sig illa.
-
haha jag vet sjukt, tur att det har släppt nu när jag har 700an
-
Rätta mig om jag har fel men jag kan inte dra igång startmotorn när motorn är igång. Det liksom händer inget om jag kommer åt den.
Har inte alla 700 en sådan spärr?
-
Rätta mig om jag har fel men jag kan inte dra igång startmotorn när motorn är igång. Det liksom händer inget om jag kommer åt den.
Har inte alla 700 en sådan spärr?
det har ju inte 350 i alla fall. men om någon bara vet nån bra signal från motorn att den är igång , är det ju bara att via ett relä blockera startmotorknappen.
-
det har ju inte 350 i alla fall. men om någon bara vet nån bra signal från motorn att den är igång , är det ju bara att via ett relä blockera startmotorknappen.
sitter det nån oljetryckskontakt?
annars kan man ta ett växelströmsrelä och koppla mellan 2 av faserna ut från generatorn som för det mesta brukar vara av 3-fastyp
-
orkar inte läsa kommentarer eller mer än första raden men har ditt svar
klipp kabeln och montera in en extra start knapp på valfritt ställ problem löst
kram
-
Jag känner att jag måste svara här tillslut ändå.
1. Jag har löst problemet genom att byta till en 700, där knappen sitter på insidan styret istället.
2. Eftersom 350 Raptor har original Yamaha reglagebox för alla funktioner, så ville jag inte "klippa" några kablar till den. Hela diskussionen här nedan har handlat om hur man kan förregla startfunktionen genom att via ett relä kolla om motorn redan är igång.
3. Slutligen ett tips: Dina inlägg blir ibland lite felriktade, eftersom du inte har tid att kolla vad som diskuterats tidigare. Jag säger inte att det är fel att snabbt komma med idéer, men ibland kan det vara lite störande. Men tack iallfall för att du kom med en snabb lösning som ingen av oss tidigare tänkt på!
-
skulle jag läsa allt på alla trådar skulle jag inte få nåt gjort på jobbet och till slut inte ha nåt jobb :P så ibland måste man hoppa över 5 sidor av läsande för att försöka hjälpa till ;D
-
skulle jag läsa allt på alla trådar skulle jag inte få nåt gjort på jobbet och till slut inte ha nåt jobb :P så ibland måste man hoppa över 5 sidor av läsande för att försöka hjälpa till ;D
Hahaha låter som en annan mobilen i ena handen och slipnaskinen i den andra kollar mer på mobilen än det jag slipar ;-) fortfarande jobbet kvar :P
Läser mest dom trådar där jag ser något intressant i och känner att jag kan komma med tankar och idéer
-
jag kan inte surfa med min mobil :P måste stitta bakom datan :P