ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Larsa skrivet 10 augusti 2006 kl. 11:07:13
-
Tjena.. Här har ni ytterligare en rookie på ATV men som lessnat på snöskoter pga. taskiga vintrar.
Nu kom helt plötsligt sambon med idén om att vi ska ta och köpa 4-hjuling i stället.. Har ju surfat runt på "allt" snart och behöver lite hjälp av er.
Vi kommer att köpa 2st en åt oss var, käringa gillar att gasa hon med :-)
Duger en CBW 250 som förstahjuling eller ska man hoppa på 300:an direkt.. alltid dessa beslut!
Vi har inte så stora krav förutom att dom ska funka och ge oss massor av nöje.. Vägreggat ska det vara förståss..
Har fått pra pris på 2st CBW 250 och klivet upp till 300:an blir därför rätt stort prismässigt.. Därav frågan.
-
Jag upplever den som prisvärd.
Men du bör provköra ett par stycken innan du bestämmer dig.
En del tycker att de vibrerar ganska mycket, spruckna nummerskyltar, ljusreflektorer och slocknade glödlampor hör till vardagen :wink:
En del tycker att växellådan är lite "klonkig". Dock så verkar SMC hålla ganska bra ändå, det verkar inte vara några stora problem...
Det beror ju på hur man använder den, men det är ett jädra växelplockande hela tiden, samtidigt som man måste slira koppling och hålla på...
Kör man mycket i terräng i låg fart, ja då är kanske en automatväxlad att föredra.
Jag som bara kör asfalt i stan, och en och annan grusväg för att sladda lite föredrar ju ändå växel och koppling...
-
Jag upplever den som prisvärd.
Men du bör provköra ett par stycken innan du bestämmer dig.
En del tycker att de vibrerar ganska mycket, spruckna nummerskyltar, ljusreflektorer och slocknade glödlampor hör till vardagen :wink:
En del tycker att växellådan är lite "klonkig". Dock så verkar SMC hålla ganska bra ändå, det verkar inte vara några stora problem...
Det beror ju på hur man använder den, men det är ett jädra växelplockande hela tiden, samtidigt som man måste slira koppling och hålla på...
Kör man mycket i terräng i låg fart, ja då är kanske en automatväxlad att föredra.
Jag som bara kör asfalt i stan, och en och annan grusväg för att sladda lite föredrar ju ändå växel och koppling...
Kan bara hålla med
Jag har kört min i ett år ur o skur, snö o slask, mestadels till o från jobbet, men även lekt på grusvägar o så o den håller faktiskt riktigt bra.
Det som gått sönder är lampreflektorn o startreläet. Reläet sitter lite dumt alldeles ovanför bakhjulet så jag flyttade in det under sadeln istället, annars hade jag nog fått byta det väldigt ofta då det inte gillar att bli blött..
/johan
-
Jag är oxå rätt färsk i atv-svängen och kör en SMC stinger 200 sen några månader. Jag är mycket nöjd, funkar kanon på alla underlag.
Pigg och driftsäker, och billig dessutom. Inga problem alls hittills. Bra förstahoj helt enkelt. :D
Jag instämmer dock med föregående om att det blir mycket växlande. Själv tycker jag det är skoj, men man bör prova olika alternativ innan man slår till.
-
En annan sak som ofta kommer upp är att fjädringen är ganska mjuk.
Jag tycker det är suveränt, men det finns de som hatar det. Det får man välja själv :wink:
Dock så finns det en hårdare stötdämpare att köpa, kostar ca 1400:-
-
SMC är bra maskin för pengarna vare sig du väljer 250 eller 300, sen kan jag bara instämma med föregående ang "felen", men många av dem är om inte avhjälpta så bättre på en 300:a :!:
-
Låter ju helt okej detta, ska ta och provköra lite så man får en bättre uppfattning och känna på skillnaden.
Är det nån av er som åker lite mer terrängkörning också? Vi har många ganska trevliga stigar och sånt här hemma, funkar det hyffsat?
Just ja.. hur/vad gör ni på vintern? Vinterdäck och skoterspår, funkar de ?
-
Inga problem i terrängen, så länge man har rätt däck och undviker djupa träsk :lol:
Tänkte själv skruva i dubbar på vintern, det lär vara lite lurigt att få stopp på ekipaget annars. :roll:
-
När jag köpte min första quad en SMC CBW250 så gjorde jag det på tidig vår och hade flängt runt på min trimmade Arctic cat F7 (ca 150-160hk) under en hel vintern.
Besvikelsen var stor på min cbw250 då den kändes onormalt slö och visst är det korkat att jämnföra en skoter på runt 150hk och en quad på 20hk men det hjälper inte skillnaden finns där.
Nu vet jag inte hur och vad du kört för skoter men ville bara tipsa om hur jag upplevde bytet.
Det roliga är att körtekniken är rätt lika och är rätt säker på att du kommer kunna köra riktigt bra på stört...
Det negativa med en smc 250 är att dom är små storleksmässigt, Ganska slöa, för korta A-armar i framvagnen.
Annars tycker jag motorn verkar överlag bra och kvaliten hyfsad!
Men som gammal skoter åkare rekomenderar jag en riktig provtur innan köp, så du inte blir lika besviken som jag blev!
-
Jo det är ju klart det blir lite skillnad där.. skotern vi hade i vintras var en Ski-Doo 800 uppskrämd med pipa och doningar så den rörde ju på sig rätt bra den.
Men det verkar ju som att en provkörning är ett måste iaf.
-
Jo det är ju klart det blir lite skillnad där.. skotern vi hade i vintras var en Ski-Doo 800 uppskrämd med pipa och doningar så den rörde ju på sig rätt bra den.
Men det verkar ju som att en provkörning är ett måste iaf.
Ja, absolut. Jag kör CBW 300 men instämmer att det inte är något vidare klös. Det är inte så att man bara sugs tillbaka är man gasar på.
Dock är jag inte besviken, utan trivs bra med min maskin.
Den är otrimmad.
-
Tjena Larsa , kul med fler Medelpadare som kör ! Å två på en gång dessutom :D CBW 300 är trevlig, kolla även Kymco Maxxer 300 som det är CVT låda på .En sån funderar min sambo på. Vill ni ännu mer klös så är väl Dinli 450 inte fel...
-
Nu är det ju så att jag inte hade tänkt att jämföra den med skotern, då vet i tusan vilken ATV man skulle köpt för att bli nöjd :-)
Näe, nöjsam, busig trivselkörning ska det bli.. typ åka och fiska, bada, ut på grusvägarna, upp till stugan, ut i skogen, hem till polarna och så ren och skär buskörning..
Och så tänkte vi ju som sagt köpa 2st så det har ju .. lite.. med ekonomi att göra naturligtvis.
Massa kul för pengarna är vad vi hoppas på.
Och Tjena Daffan, välkommen förbi Västra (Erikslund, Ånge) om ni är ute på långtur..
-
jo ekonomi har stor betydelse, man ju köpa 2 quadar för 100.000 eller bara 1 ..., hoppas ni hittar nån ni blir nöjda med. Åsså att vi ses nångång för lite buskörning !
-
Jahopp.. på torsdag blir det provkörning, Spännande!! He he
Funderar på en SMC 300 åt mig och en Dinli 270 åt fjällan..
-
Jag kan inte annat än säga att en SMC 250 är en väldans bra förstamaskin. Jag och flickvännen har var sin och är helnöjda, visst som andra säger det är inte mest klös i världen men det är helt klart en perfekt maskin som inkörninsport! vi ska för övrigt sälja båda våra maskiner (en blast 04a och en stinger 05a) du kan ju höra av dig om det låter intressant.
-
Håller med föregående skrivare! Jag har kört 100 mil med min under en dryg månad, totalt har den rullat ca 300 mil. (bl.a Quadsemester Skåne runt) Helnöjd med kvalitet vs kostnad. Det enda som jag behöver fixa nu är bromsbeläggen, vilket får räknas till slitagedelar.
CBW 250 är nog den optimala nybörjarmaskinen.
-
Jo, den uppfattning jag fått är att 250:n är en bra maskin, nu är ju jag inte direkt nybörjare på området (tycker jag själv) då jag har kört snöskoter sedan barnsben.. :-) Men i alla fall.
Det som får mig att fundera på 300:an i stället för 250:n är ju .. för att den finns..! är lite större och något uppgraderad, men jag antar att det går att göra ett betydligt bättre pris på 250:n..
Frågan är om det är värt slantarna eller inte.
Tilläggas ska att jag inte sett varesig 250 eller 300:an i verkligheten än, ska provköra i morgon.
Just ja, fjällan min är ganska lång (178) och jag är 174 och båda är normalbyggda :-)
Svårt det här.. hoppas det ljusnar efter provtur..
-
Jo, den uppfattning jag fått är att 250:n är en bra maskin, nu är ju jag inte direkt nybörjare på området (tycker jag själv) då jag har kört snöskoter sedan barnsben.. :-) Men i alla fall.
Det som får mig att fundera på 300:an i stället för 250:n är ju .. för att den finns..! är lite större och något uppgraderad, men jag antar att det går att göra ett betydligt bättre pris på 250:n..
Frågan är om det är värt slantarna eller inte.
Tilläggas ska att jag inte sett varesig 250 eller 300:an i verkligheten än, ska provköra i morgon.
Just ja, fjällan min är ganska lång (178) och jag är 174 och båda är normalbyggda :-)
Svårt det här.. hoppas det ljusnar efter provtur..
Jag har en 300:a och är 1,80 lång.
Ibland tycker jag det blir lite jobbigt med sittställningen, på min Kina-maskin satt man mer som på en stol, på SMC:n blir det lite mer framåtlutat och jag får ibland lite ont i ryggen.
Det ska vara skönt att sitta, så provsitt och överväg 300:an.
lycka till
-
Kan bara hålla med det som många har skrivit.
Jag har själv ingen större erfarenhet av ATV åkande, mer än en och annan skogsmaskin för en massa år sedan.
Är sedan 3 veckor lycklig ägare till en SMC CBW250 -05 och tycker att den fungerar utmärkt.
Har testat lite grusgrop :P , terräng och landsväg och det har fungerat utan problem i stort sätt.
Det jag skulle vilja är att den inte varvar så mycket men det går ju att avhjälpa med lite drevning..
-
Inte tusan gör ni det enklare för mig inte.. hehe
Provkör både 250 & 300 i morgon (om allt går som det ska) så får vi se vad som händer..
Köper troligtvis den som känns bäst för slantarna.
Spännande !!! :D
-
Man kan ju byta styre för att få bättre (anpassad) körställning. Det kostar runt tusenlapen att få på ett coolt fatbar styre. 8)
Så här ser min ut:
(http://quick.imgfree.net/images/51107.jpg)
(http://quick.imgfree.net/images/51108.jpg)
-
Man kan ju byta styre för att få bättre (anpassad) körställning. Det kostar runt tusenlapen att få på ett coolt fatbar styre. 8)
Så här ser min ut:
(http://quick.imgfree.net/images/51107.jpg)
(http://quick.imgfree.net/images/51108.jpg)
Vilket bra inlägg!
Nu slår det mig att det var så jag gjorde på mountainbiken när jag tyckte den var för låg.
Ska kolla med min ÅF, tack.
-
He he .. ja vissta tips är verkligen användbara..
:lol:
-
Det finns en tidigare tråd där jag beskriver mer exakt hur bytet gick till...
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3290
-
Jahopp, då var det provkört!!
Smc 250, Smc 300, Dinli 270 och Dinli 450.
Måste säga att SMC 300:an hitils är favoriten om man räknar rolighetsfaktorn kontra pengar.
Ärligt talat så fann jag inget fel på Smc 250 heller men det känns fel att köpa "gammla modellen" men visst, 300:an är lite större, lite uppgradrad och ja, ni vet.
Visst tusan var Dinli 450:n kul också men SMC upplevde jag som smidigare. Dinli 270 tyckte jag mest var tråkig, faktiskt.
Så nu lär vi bara räkna lite slantar och beställa 2st Smc 300.
Tilläggas kan ju att det va jävligt roligt att provköra 4 olika modeller *ler*
-
Grattis :D Har bara hunnit köra 45 mil med min men det kommer bli mycket mycket mer körning nu när jag får tillbaka den från första servicen 8) 300:an är riktigt behaglig tycker jag. Lite svag ibland kanske men det kan man fixa. Skall dock köra med min mer innan man börjar trimma.
-
Grattis, då har du gjort samma slutsats som mig.... :D
-
Just nu är jag inte så super nöjd. Hade problem med att det blev en lite oljesamling i hörnen på motorkåpan.
(http://quick.imgfree.net/images/2006/08/30/108011.jpg)
(brukar vara mer olja än vad som är på bilden, men i vilket fall som helst så ska det inte läcka ett skit!)
Så antingen så var det ventilkåps packningen (eller vad det nu heter) som sprungit läck eller så hade skruvarna vibrerat lös. Vid första servicen så drog min ÅF åt skruvarna och sa att det inte borde vara något mer problem. Att skruvarna överhuvudtaget vibrerat lös är lite oroande 8O Dom borde väl tänka på att dra åt dom vid monteringen?
Men nu när jag kört några mil efter servicen så får jag torka av ena hörnet på kåpan efter varje körning. Lite surt att detta ska hända på en splitter ny maskin. Men det går ju på garantin så min ÅF får väl beställa nya packningar och fixa detta.
-
Har samma fenomen på min, inte lika mycket men ändå... :?
Har dessutom dykt upp ännu ett litet fel, kylarfläkten slås på
när man slår på tändningen trots "kall" motor, fler som haft det felet :?:
-
Har inte haft felet med fläkten, slås bara på när motorn är varm. Undra om det är fler som har samma problem med oljelekage. Hoppas att en ny packningen kan fixa problemet.
-
Jag hade det problemet med packningen, men det är en 250. Packningen är gjord i ett material som inte tål olja. Det är ju jättesmart :? .
När jag tog bort den så ramlade den i bitar fullständigt. var lögn i helvete att hitta reservdelar, fick till slut göra en packning själv.
Pinalen och diverse andra ställen kunde inte leverera ventilkåpspackning över huvud taget... Dåligt om du frågar mig :x
-
På min tidigare CBW 250 var ventilkåpspackningen kass, men Nonne på gatquad.se fixade en ny snabbt :!:
-
Jo min ÅF sa att det bara var å beställa från generalagenten om det behövdes nya packningar. Det kanske är lika kass packning på 300:an, men iaf så äre en bra quad.Sticker lite i ögat bara att det ska vara såna dära fel på en sprillans ny....
-
ja, lite dåligt är det ju, men även ett märke som Yamaha har ju problem med lite olika saker på quad´sen...
-
Jahopp, då var man Quadägare.. *flinar* Nu blev vi tyvär inte med i er gemenskap av SMC ägare.. det blidde 2st Fastpower !? .. relativt okänt fabrikat i sverige antar jag men hojjarna var helt okej, med ett väldigt attraktivt pris dessutom..
En står hemma på gården och en till på väg med lastbil!
Kanske men får vara med och åka med er i alla fall va ?? :?
/Larsa
-
Angående fläkten som hoppar på, så är det bara att byta tempgivaren på kylaren. Hade samma problem på min. Fyrhjuling.se fixa detta på garantin, fick kanon bra service från dom. Ny givare låg i brevlådan efter ett par dar, sen funka fläkten fint.
//Putte
-
Tjenare, har ni bestämt er för vilken modell det blir ?
annars vill jag säga som grönis amatör.
Prova Smc Jumbo =) där har du grejjen =)
as härlig att köra snabb och rolig i terrängen,
gillar du att schlayda så har du en kanon grej här,
8)
-
smc 300 gick mycket bra när jag testade en...skoj maskin
-
Jumbon är fantastisk på halk körning, snälla låt det snöa och låt det aldrig töa.
-
Jumbon är fantastisk på halk körning, snälla låt det snöa och låt det aldrig töa.