ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: backo skrivet 4 april 2012 kl. 20:06:11
-
har alltså fått bekymmer va ute och körde en långtur med han, kom tillbaka hem, ville inte ställa in den i garaget varm, så väntade en bra timma kom ut, gjorde två snabba tändanden. sen ingen gnista, testat med en kompis 400cc års 97, som det verkar vara samma tändelar till. skifta på hans cdi plus tändspole tändkabel. fortfarande ingen gnista!, men fick fram elscheman på nätet, och började ohm mäta spolen,, Då visa det sig att det var avbrott i en utav kablarna. beställde hem en ny stator. spika dit fortfarande ingen gnista :(.. men det sitter en slags tändlägesgivare jämte statorn. och enligt ohm mätningen skall den ligga på 50ohm och mäte även i min gamla givare 50ohm. men i den nya fick jag värdet 200ohm??? och alla andra stämmer.. nu har jag retat mig i 2 månader och har tappat lusten att hålla på med denna maskin.. nån som känner eller vet om någon som är haj på polaris, alternativ någon eller några alt företag som tar imot dessa maskiner och har tid.. så vore jag evigt tacksam! ()p
-
Hallå! Har en likadan maskin jag med liknande symptom och undrar om du skulle vilja dela med dej av mätvärderna till statorn?
För jag skulle vilja kolla upp min!
-
Om du har 3 gånger högre recistens på din tändlägesgivare (antar att du menar CPS crank position sensor) än gränsvärdet så måste den vara defekt. Kollade min verksatadsmanual för min Sportsman 500 2007 och jag har ju inte samma gränsväden som du har men manualen är kristallklar på att recistensen på givaren inte får avvika och du har ju en jättediff på din. Kolla med en åf per telefon för säkerhets skull men annars byt CPS. Notera dock att recistens skall mätas vid 20 grader. Mäter du vid kallare temperatur får du i regel ett lägre värde.
Jonas
Jonas
-
älvhövdingen jag länkar manualen till dej där står exakt vilka värden du ska få på din maskin, http://www.atvstockholm.com/Documents/Polaris_1997_Sportsman_500_Service_Manual.pdf:headbang: (http://www.atvstockholm.com/Documents/Polaris_1997_Sportsman_500_Service_Manual.pdf:headbang:)
-
picpic jaa precis den ja menar,, bra info, men har även satt tillbaka den gamla med rätt värden fortfarande ingen gnista, men vet du om man kan mäta upp typ cdi boxen? och typ tändspolen? och hur isf? tack på förhand alltid bra när man kan bolla ideer ()p // Bäckö
-
Kolla denna från min verkstadsmanual, du har ju annan årsmodell men kolla ändå, skall gå att göra recistenstest på tändspolen
-
ska kika på detta intressant!! ()p
-
grannen har en polaris å det var likadant, då var de cps som var trasig, har för mig att den skulle ha kring 190 ohm i motstånd..