ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: joeljohansson skrivet 31 mars 2012 kl. 19:11:29

Titel: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: joeljohansson skrivet 31 mars 2012 kl. 19:11:29
hej! jag är i köpes tankarna på en polaris sportsman 500. men jag har hört mycket om polaris att dom ska vissa svagheter med drivningen gäller det 500 också? ni får gärna skriva vad ni tycker om maskinen och om ni haft nå problem med dem

tack i förhand
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: xantiac5 skrivet 31 mars 2012 kl. 19:29:19
Vi har 2 stycken, en från 1999 och en 2010, aldrig problem med drivning och inte i övrigt heller, trots att den från 1999 använts för mycket vedkörning i tuff terräng samt älgframdragning.
Bytt hjullager runt om  i vinter, bara för att vi tyckte det var på tiden. :headbang:
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Tripod skrivet 31 mars 2012 kl. 23:57:34
Jag har ju inte haft min så länge (aug 2011) men är rätt nöjd. Visst är en maskin med servostyrning och mer effekt ännu roligare men jag vet inte om jag tycker det är värt dom pengarna. Jag valde mellan Polaris, Can-Am och Yamaha. Valet föll på Polaris pga att dom andra handlarna var helt ointresserade av att byta in min Outlaw + att dom var allmänt ointresserade av att sälja, knappt dom hade tid att visa sina produkter. Hittills har jag då inte märkt någon skillnad i framkomlighet mellan maskinerna Outlander, Grizzly, Goes eller Sportsman. Däck och förare verkar spela en större roll!  :)
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Framnäsmannen skrivet 1 april 2012 kl. 10:11:13
Jag har ju inte haft min så länge (aug 2011) men är rätt nöjd. Visst är en maskin med servostyrning och mer effekt ännu roligare men jag vet inte om jag tycker det är värt dom pengarna. Jag valde mellan Polaris, Can-Am och Yamaha. Valet föll på Polaris pga att dom andra handlarna var helt ointresserade av att byta in min Outlaw + att dom var allmänt ointresserade av att sälja, knappt dom hade tid att visa sina produkter. Hittills har jag då inte märkt någon skillnad i framkomlighet mellan maskinerna Outlander, Grizzly, Goes eller Sportsman. Däck och förare verkar spela en större roll!  :)
Är det inte så att valet av ÅF är viktigare än valet av maskin på ett sätt? En ÅF som inte ens är intresserad av att sälja kommer ju knappast bli mer engagerad om man får problem med maskinen. Då är ju sannolikheten avsevärt större att en man får hjälp av han som var intresserad den dagen man ville handla.
En intresserad ÅF får mig att känna mig trygg. Då känns köpet bra i magen, och jag kan (förhoppningsvis) känna mig lugn OM det skulle bli problem...
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: joeljohansson skrivet 1 april 2012 kl. 10:50:38
Hej! det låter ju faktis bra det dära! jo valet lägger mycket vikt på tillgång till rätt åf. hur länge har polaris garanti ?
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Tripod skrivet 1 april 2012 kl. 23:52:09
ÅF är mycket viktig, det är ju han som ska hjälpa en vid problem. Jag ville handla en Grizzly 550 och hade pengarna på fickan när jag besökte handlaren. När jag efter ca en halvtimmes väntan på ett kompissamtal som säljaren höll( ja jag stod tillräckligt nära för att höra vad dom pratade om) så gav jag upp och åkte och köpte Polarisen hos en handlare några mil bort (Polaris i ske-å hörde aldrig av sig om slutpris på sin maskin så då sket jag i dom) där jag dessutom fick byta in min Outlaw vilket gjorde det ännu enklare för mig. Sen bjöd han på första service (vet inte om det gäller alla Polaris handlare) och 20% på tillbehör fram till första service. Hittills har dom då gett ett serviceinriktat intryck.
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Framnäsmannen skrivet 2 april 2012 kl. 17:35:46
ÅF är mycket viktig, det är ju han som ska hjälpa en vid problem. Jag ville handla en Grizzly 550 och hade pengarna på fickan när jag besökte handlaren. När jag efter ca en halvtimmes väntan på ett kompissamtal som säljaren höll( ja jag stod tillräckligt nära för att höra vad dom pratade om) så gav jag upp och åkte och köpte Polarisen hos en handlare några mil bort (Polaris i ske-å hörde aldrig av sig om slutpris på sin maskin så då sket jag i dom) där jag dessutom fick byta in min Outlaw vilket gjorde det ännu enklare för mig. Sen bjöd han på första service (vet inte om det gäller alla Polaris handlare) och 20% på tillbehör fram till första service. Hittills har dom då gett ett serviceinriktat intryck.
()p
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: sssozze skrivet 3 april 2012 kl. 08:04:26
hej! jag är i köpes tankarna på en polaris sportsman 500. men jag har hört mycket om polaris att dom ska vissa svagheter med drivningen gäller det 500 också? ni får gärna skriva vad ni tycker om maskinen och om ni haft nå problem med dem

tack i förhand

Vilka svagheter skulle det vara?
Jag läser ibland om folk som "hört talas" om dåliga diffar m.m på Polaris, men detta kommer alltid från de som inte äger en Polaris eller ens har gjort. Vore kul att höra någon med egen erfarenhet dela sina synpunkter i ämnet.
Snackade med min ÅF härom dagen och jag frågade vilka grejer som oftast går sönder på en Sportsman..  han svarade att han köpt hem en 3 pack med drivremmar för några år sedan, 2 finns fortfarande kvar. Vet inte om han talar sanning eller ej, men det låter ju minst sagt bra. Det är klart, sätter man på feta däck/bandsatser och höjningssatser m.m utan att fixa starkare drivaxlar så lär det väl gå sönder men det skulle nog jag klassa som handhavandefel snarare än fel från tillverkaren.

Jag har en Polaris Sportsman 800 2011 som är helt kanon! Inget har gått sönder, allt är glappfritt och fint! Kommer nog aldrig byta till något annat märke! Att de sen har ruskigt bra priser på Value serien borde göra sitt i valet?

Har läst någonstans att Sportsman är den atv som säljer mest per år. Jämför detta med bilindustrin, Man köper inte en bil för sina dåliga egenskaper? Nej, tvärt om.

Om effekten är en "issue", kolla på 800'an .. dom går helt okey.

Bara å Köp!  ()p  :headbang:

Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Jockegubben skrivet 3 april 2012 kl. 15:56:57
Jag har använt min Sportsman 500 efi -07a flitigt i all möjlig och omöjlig terräng och den har fungerat bra.
Visst har jag bytt/lagat en hel del prylar t.ex lyse, förvaringsfack, oljebehållare, damasker, rem, kolv, drivknutar, kylare, fälgar, däck, vinschar m.m men dom flesta prylarna har gått sönder p.g.a. handhavande fel och inte p.g.a. av att dom är för klena eller liknande.

(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/379896_10150396090155718_704880717_8846894_2041775955_n.jpg)

Har aldrig haft några problem med min framdiff dock.

Snackade med min ÅF härom dagen och jag frågade vilka grejer som oftast går sönder på en Sportsman..  han svarade att han köpt hem en 3 pack med drivremmar för några år sedan, 2 finns fortfarande kvar.

Flera år gamla remmar får vi hoppas att din ÅF inte säljer fortfarande va?
Remmar är av gummi och dessa är färskvara, vilket man som ÅF inte bör sälja om dom är flera år gamla.
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Tripod skrivet 3 april 2012 kl. 21:46:51
Nog kanske Polaris har sina svagheter men det har fler maskiner. En sak har jag då hunnit se, Polaris är väldigt enkla att köra. Knuffa i AWD sen är det bara att gasa. Inget tjafs att stanna och difflocka och inte som äldre Can-Am som fasen är 3wd i många situationer. Sportsman 500 ho är absolut ingen räser men funkar i dom flesta situationer alldeles utmärkt!  ()p
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: lillie skrivet 11 april 2012 kl. 11:29:01
Köpte min 500HO -09 i vintras och kört fram ved med den. Funkar över förväntan då greppet blev så pass bra med fullastad vagn att jag knappt behövde 4wd ikopplat. Har funkat klanderfritt hittils. Större däck och vinsch bak är det enda jag önskar till. Dock ingen gårdsmaskin då den saknar diff bak, Det river upp gräsmattan rejält om man svänger fullt. Av den anledningen skulle jag vilja ha en "dyrare" maskin som har aktiva eller manuella diffspärrar.
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Bobafett skrivet 27 juni 2012 kl. 16:49:59
Har en 500 som jag trots några små bekymmer med är riktigt nöjd med. Farten räcker gått och väl om man är ute efter "vanlig" körning. Skall man ut och busa riktigt hårt skulle jag nog välja 800 eller mer.
Har bytt drivknut på min maskin, samt att den är inne för något spunk med kylningen just nu. Men jag har en bra ÅF så det kommer att lösa sig.
Jag har kört ca 118h med den. Mycket enligt ÅF, men jag använder den varje dag så jag tycker att det är ganska lite..
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: Comara skrivet 6 juli 2012 kl. 08:47:36
Köpte en Sportsman 500 H.O -12´a
Kört 100+mil med den och är hur nöjd som helst,
Inga problem hittills, dock är den lite tung styrd i trånga
situationer då man har lågt däcktryck och ingen servo!
Men det kan ju bara vara lite bra för kroppen att man får svettas lite,
Dock har jag monterat vinsch bak som är ett måste, Perfekt då man ska
dra in lite ved till vagnen, Eller då man kört fast :)   
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 november 2012 kl. 19:29:47
Jag har ju spytt galla över diffen på min rzr, och därför tänkt att det är skit punkt slut...
Nu funkar diffen på rzrn och den klättrar som värsta stridsvagnen.
Har även köpt en sportsman 500ho 2013, främst pga av det låga priset för att vara en märkesmaskin, men även för det stora tillbehörsutbudet.
Jag har ju kört enheldel olika Atv och jag är faktiskt lite snopen över hur fint denna går.
Jag hade lovat mig att aldrig köpa en maskin utan servo, men 500:an är faktiskt förvånansvärt lättstyrd, visst är den lite slö jämfört med mina tidigare maskiner, men jag kan köra snabbare i skogen på vissa partier, pga av den fina fjädringen och den höga markfrigången redan med orginal däck.
Hjulen sitter mycket längre fram än på mina tidigare maskiner (kortare front) vilket gör att man istortsett kan klättra upp på en vägg med maskinen.
Den är bättre balanserad om man hoppar med den än t.om min outty xxc som hade en tendens att landa på framhjulen, då hade jag iofs warn3.0 på den men även sportsmannen har ju vinsch .
Sen hoppas jag slippa de täta/dyra service som can-amen hade.
Visst, man drar ju inte upp den på Power wheelies och plöjer meterdjup lera med STORA däck, men det är ju inte riktigt min körstil heller.
Stort plus för förvaringsmöjligheterna, den tysta gången och awd som reagerar innan man som förare gör det.
Enda minus är att tanken är liten, och det där med awd bakåt och overrideknappen.
Hoppas jag blir lika nöjd med denna som med mina tidigare maskiner.
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: polaris 800 skrivet 26 november 2012 kl. 20:36:49
overriden kan du bygla bort. så är det störande momentet borta.gjorde det på min.
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 november 2012 kl. 20:43:56
Ok ? Hur blir det med färddatorn då?
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: polaris 800 skrivet 26 november 2012 kl. 21:56:48
inga problem med den. jag letade upp kablarna som går till override knappen uppe vid hastighetsmätaren och lödde på två kablar som jag kopplade in på en strömbrytare. då kan jag välja om jag vill ha override funktionen eller inte. funkar klockrent, och när jag vill komma åt färd datorn så är det bara att ändra strömbrytaren.
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 november 2012 kl. 22:05:31
Smart! Tack för tipset!
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: polaris 800 skrivet 26 november 2012 kl. 22:15:42
Smart! Tack för tipset!
   ()p
Titel: SV: sportsman 500 ho -11
Skrivet av: StefanN skrivet 28 november 2012 kl. 19:48:15
Smart! Tack för tipset!
Eller ett buntband runt handtaget som antingen håller knappen inne eller ligger vid sidan om knappen om du vill använda knappens funktioner  ;)