ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: IA015 skrivet 26 mars 2012 kl. 20:16:28
-
Hej.
Jag införskaffade en SMC Wildcat 500 RE för ca 3 veckor sedan. Den är begagnad som hade milantalet 453. Allt har funkat bra med motorn och det mekaniska tills nu!
Låt mig förklara händelseloppet:
Båda gångerna har den varit avstängd och parkerad vid jobbet. Senaste gången jag körde den dagen var 6 timmar innan detta hände. Så nu skulle jag alltså hem från jobbet som ligger ca 600 meter bort. Jag hoppar på och startar utan och choka, startar direkt. Sen kör jag i en rätt lugn takt hem med ganska konstant hastighet (ca 55-60 km/h)
Nu ska jag bromsa in, koppla och växla ner när jag märker att motorn helt plötsligt dör?? Jag blir väldigt förvånad och får starta om den, och den startar rätt så omgående igen. Jag parkerade för att fixa med lite annat men detta låg förstås o gnagde så jag tog en liten runda runt i skogen och diverse vägar för och kolla till allt - inga problem.
Så jag kör hem och parkerar den i garaget för dagen. Nästa dag hände detta igen! Samma tid, samma ställe och samma körsträcka...
Tanken är helt full och inget annat verkar krångla förutom displayen på instrumentpanelen som ibland inte visar sig(fixas genom att koppla bort minus sladden på batteriet i ca 2 tim) och jag tror inte detta är orsaken eftersom det har hänt 1 gång innan utan motorproblem.
Jag tänkte först ifall det var motorn som var kall.. men det är rätt varmt här just nu och jag har kört I mycket kallare temperaturer!
Jag behöver hjälp för jag är inte så kunnig i det mekaniska! Vad kan felet vara??
-
låter som choken kärvar alltså inte stängs av helt vid avstängning
-
låter som choken kärvar alltså inte stängs av helt vid avstängning
Men det lustiga är att jag aldrig hade choken på under start för det inte behövdes.
-
kolla insugningsgummit
-
kolla insugningsgummit
Okej. Kan det va så att den får syrebrist just då, om det är det du menar? Är som sagt rätt kass på det makaniska tyvärr. För detta händer ju uppenbarligen när jag släpper gasen och ska bromsa och växla.
-
de är de jag menar att choken ligger på hela tiden och sedan så behöver den ju inte mer choke när den blivit varm alltså inte släppt helt fast de ser ut som de på reglaget alltså kolla den så den går ordentligt till max och av lite svårt att se i förgasaren men där borde de vara där ganska vanligt fel även att man svänger så drar de i vajern
-
Jag var nyss ute och kollade på den, kände och tittade på choke vajern och hur den gick till förgasaren.. har tyvärr inte verktyg till att öppna upp förgasaren och kolla närmre. Kollade också insuget men allt verkar vara i sin ordning... dock... när jag hade en närmre titt på bensin kranen så stod den på reserv... skulle det kunna vara ett problem i kombination med full tank??
-
nej att den står på reserven gör ingenting bara att när du skulle behöva den så är bensinen stort sett slut
-
nej att den står på reserven gör ingenting bara att när du skulle behöva den så är bensinen stort sett slut
Okej. Får kanske slå en signal till återförsäljaren imorgon(den är köpt på en firma) och kolla med honom om vad problem kan vara, jäkligt störigt problem tycker jag :s Tack till alla som svarade. Om någon har tankar och idéer om vad det kan vara så bara posta!
-
Om det händer fler gånger, och du har tid, så¨skulle du kunna kolla stiftet, är det blött så har den fått för mycket soppa och dött p.g.a. det, är det torrt har den fått för mycket luft och dött p.g.a. det.
Om insugsgummit läcker så kan det läcka in luft om du t.ex. bromsar och schassiet/motor flexar litegrann.
Luftläckage vid insuget kan kollas med hjälp av startgas, om man sprayar lite startgas runt insugsgummit och motorvarvtalet ökar så har man en läcka.
Men visst, är den köpt på firma skall du ta upp det med dem först och främst.
-
Men visst, är den köpt på firma skall du ta upp det med dem först och främst.
Jag har gjort det nu två gånger. Första gången så tyckte återförsäljaren att jag skulle höja tomgången lite. Så det gjorde jag och verkade funka fint.. ett litet tag.. så jag ringde tillbaka direkt när det hände nu sist och förklarade att problemet kvarstod. Men han trodde fortfarande att det var pga tomgångs varvet, att det går ner för lågt/snabbt vid vissa tillfällen(har hänt 3 gånger nu och dom gångerna har motorn varit kall) så iallafall, jag höjde det lite till. Det var igår. Har inte hunnit köra så mycket sedan dess men än sålänge verkar det funkar. Får se vad som sker :p
EDIT: Samma problem kvarstår då det hände tidigare idag. Jag får kolla dom 2 sakerna du nämnde där Rickard så får vi se om det ger någon ledtråd!
-
Fick du detta löst?
-
UPDATE: Jag tror jag har löst det genom att choka lite extra när motorn inte är lättstartad/varm, har inte hänt något liknande sedan dess! Tack till alla som kom med tips dock!
-
Hej har köpt en helt ny 503 RE års 12 den bara dör när man ligger i farter runt 75-80 jag får gasa mer o mer för att behålla farten, sen bara dör den den har gått 12 mil misstänker stark munstycken, varför skicka ÅF med, ett main jet 147,5,då undrar man vad det sitter i nu,eftersom den är ny så vill jag inte börja plocka med förg likadant vid högre varv då kommer kraften i omgångar ungefär som turbo lagg.
-
Så vill min också göra ibland, dö bort mellan 70-80km/h dock inte hänt på en månad eller 2.. Kanske kan ha med temperaturen ute att göra? Har du testat att sätta din hand framför insugsröret där den tar luft in till filterboxen? om inte så testa och se om det blir bättre eller sämre om du håller för lite?
Men, om den är fabriksny skulle jag nog i första hand gå tillbaka till min ÅF och be dom justera upp det!
-
Hade liknande problem precis nyss för första gången, låg mellan 80 - 90 när jag kände att den inte "behöll" gasen, och jag testade och ge på lite mer, då märkte jag att den sackade ner, så jag släppte lite istället till 60-70, och då gick den normalt. Detta hände 2 gånger inom loppet av ca 2-3 km, trodde först det var slut på soppa men jag har ca halv tank kvar. Totalt har den gått ca 645 mil.
Är detta pga temperatur/luftfuktighet eller något annat?
-
Jag vet att min spökar rätt bra om jag kör i kraftig vind! Då verkar det komma för mycket luft in genom orginal röret som sitter vid vänster ben, blåser antagligen rakt in i röret.
-
Min är helt ostrypt med öppet filter. Vet inte riktigt hur känslig den är för luft och bränsle mängd, men den har varit stabil sen i våras då jag köpte den, så varför det hände nu tycker jag är skumt, hoppas det var en engångs händelse, men det skulle va roligt om någon vet några bra tips på en eventuell lösning!