ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Moco skrivet 8 augusti 2006 kl. 19:38:17
-
Olika ÅF skriver maxhastighet 110 km/h.
Vägverket skriver:
T71TA FORDONETS KONSTRUKTIVA MAXHASTIGHET ENLIGT INTYG OM
ÖVERENSSTÄMMELSE (COC ELLER TYPINTYG) ÄR 97 KM/H.
Hur kommer det sig?
Vilken fart kan man hålla längre sträckor utan att det är dåligt för maskinen (låt säga att jag kör 10 mil, maxfart att ligga på)?
-
du ska ligga i en hastighet där motorn typ inte tokvarvar...typ maxar den 100 ...ligg i 70-80... :lol: :lol: så spar du motorn...min gör typ 115 o jag brukar ligga o köra längre sträckor i 75-85....marschfart( ltz):lol: det är så olika från hoj till hoj...smc är twin så dom varvar jämt o fint ...i varje fall min ..smc..går kanon bra... :lol:
-
Har inte kommit upp i mer än 97km/h med min. Ska dock mixtra lite med den snart så jag får några fler kusar i den.
-
jag kanske rörde till det..min ltz gör 115 typ ...men min smc 250 gör tyo max 105... :lol: :lol:
-
Jag är på väg uppåt i topphastighet på min 300:a började någonstans på ca 95km/h, men nu har jag 38-bakdrev och bytat lite munstycke och annat så nu ligger jag på 105km/h (varierar lite beroende på mätmetod), väntar med spänning på ett bra (och prisvärt) avgassystem då original inte är mycket att hurra för :!:
:idea: Dessutom kan jag utan problem ligga på maxgas milsvis, drevet lugnar motorvarvet.
-
Tackar för svaren. Jag misstänker att jag hamnar på en 70-75 km/h när jag kör långt, för att spara motorn lite.
Hur är det med inkörningen? Jag har idag legat och kört mellan 20-30 i villakvarter till ca 60 på landsväg. Snäll körning. Tänkte köra ungefär så de första 20-30 timmarna, verkar det bra?
Hur har ni kört in era?
-
kör normalt...pina inte hojen ..typ kör som vanligt...FULL GAS!!!! :lol: :lol: skämt åsido kör med varition...o vrid ur den ibland... :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Håller med, kör som vanligt, men tokplåga inte....
-
byt olja å filter efter dom första 10 milen me.. fast det visste du nog redan.
-
Hmm, oljebyte/service efter 30mil och 100mil 2:a gången enl. original servicehäfte :!:
-
Det där med Service handboken får du ta med en nypa salt...
Dom första bytena är viktiga att följa då du får ut spån ifrån cylindern och växellådan, efter att du gjort c.a 10, 30, 70 milar service för att få ur all skit så kan du lätta på intervallerna...
Kör du lugnt och sansat så kan du lätt byta vart 100é mil om inte mer, speciellt om du drevar hojjen så att den får lugnare varv.
Kör du endast grustag och pinar hojjen rejält så byter du naturligtvis oftare.
-
Det där med Service handboken får du ta med en nypa salt...
Dom första bytena är viktiga att följa då du får ut spån ifrån cylindern och växellådan, efter att du gjort c.a 10, 30, 70 milar service för att få ur all skit så kan du lätta på intervallerna...
Kör du lugnt och sansat så kan du lätt byta vart 100é mil om inte mer, speciellt om du drevar hojjen så att den får lugnare varv.
Kör du endast grustag och pinar hojjen rejält så byter du naturligtvis oftare.
Om det behövts byta efter 10 mil, borde det inte stått "byt olja efter 10 mil" i servicehandboken då?
Nu står det 30 mil.
-
Jag har då inte bytt olja och kört 30 mil. Har första servicen gratis hos min ÅF eftersom det ingick i priset, behöver bara betala för oljan. Väntar bara på att få en tid. I manualen så står det att man ska göra första vid 10 mil men i den tunna servicehandboken så står det att man inte behöver göra det försän 30 mil hos en ÅF för att garantin ska gälla. Hoppas det dära med att skippa byte vid 10 mil inte spelar någon större roll....
-
Vissa säger att man bara skall starta motorn och låta den gå någon minut då den är ny för at sedan byta olja. Detta för att det mesta av metallspånen alstras alldeles i början drifttagandet. Tja, vem vet?
Följer man servicemanualen har inte gjort fel sett ur tillverkarens synvinkel. Slänger man in ett par extra byten själv däremellan de första milen gör det nog ingen skada iaf. Ett oljebyte är ganska billigt och enkelt att göra själv.
/Tobbe
-
Vissa säger att man bara skall starta motorn och låta den gå någon minut då den är ny för at sedan byta olja. Detta för att det mesta av metallspånen alstras alldeles i början drifttagandet. Tja, vem vet?
Följer man servicemanualen har inte gjort fel sett ur tillverkarens synvinkel. Slänger man in ett par extra byten själv däremellan de första milen gör det nog ingen skada iaf. Ett oljebyte är ganska billigt och enkelt att göra själv.
/Tobbe
Helsyntet-oljan är inte billig...
-
Helsyntet-oljan är inte billig...
Förvisso inte. Å andra sidan är det en relativt låg kostnad i det stora hela. Sedan är det ju upp till var och en om man vill byta olja oftare än vad tillverkaren föreskriver eller inte.
-
Mätaren på smc300 går ju bara till 99!? Hur har ni andra mätt eran hastighet? :?
-
Mätaren går över 100-strecket, gör min iallafall :!: :wink:
-
Mätaren går över 100-strecket, gör min iallafall :!: :wink:
Det är ju digital mätare på 300:an :wink:
-
precis....men visar 3 tecken....har varit över 100km/h flera gånger... :wink:
-
8O
har isåfall lyckats att toppa enbart 99...
Mycket skumt, tycker ibland att det ökar när mätaren visar 99...
:idea: Till helgen är det jag som letar upp värsta backen :!:
-
Mätaren visar mer än 99km/h för min har visat 199km/h och det är nog max vad den kan visa...
Det hände en gång när min säkring va sönder så ja fick putta igång den o köra en mil in till stan för att köpa en ny. På en mil så hade mätaren gått 8 mil... Fan va fort det gick :D :D