ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: grymmeoffe skrivet 23 mars 2012 kl. 20:34:34

Titel: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 23 mars 2012 kl. 20:34:34
Har blivit erbjuden att köpa en dinli 350 tror det var en 06a för 5lax problemet är att så fort man kör den så går den kok vad för fel o vad kostar delarna jag behöver
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 20:49:17
Svårt att säga. men prova spola igenom systemet så det inte satt sig. Måste sitta nån typ av vattenpump nånstand. brukar sitta på en axel framför kopplingen om den inte är eldriven.
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 23 mars 2012 kl. 21:41:04
Det jag funderar mest på är kommer det vara lönsamt att laga den iförhållande till att köpa en annan
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 21:50:33
Om du kan skruva själv så tror jag du kommer billigt undan. En vattenpump kan inte vara dyr. På cross består den av en axel och en liten propeller typ.

Frågan är om det tagit skada av att den kokat. Att maskinen gått på tok för varm.
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 23 mars 2012 kl. 22:37:51
Det jag vet är attan bytt vevaxel hos återförsäljare och att återförsäljare gett sig på det en gång till utan resultat min tanke är toppen ev kolven ?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 mars 2012 kl. 22:52:25
Om du kollar kylarvattnet efter en kortare körning "innan den går i kok" kommer det rök ur expantionskärlet alt. kylaren när du lossar locket då? Gör det de så är det risk för skev topp eller bara kass toppackning.

Kolven har jag svårt att se att den skulle vara boven. Utan isf att den på något sätt trycker ut kompression i kylsystemet.

Men börja med att kolla kylsystemet. Tycker nog det är värt att chansa för 5000:- :)
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 23 mars 2012 kl. 22:54:56
Vad ligger en topp på? Och går det att få mer fart i maskinen?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 24 mars 2012 kl. 21:18:47
Någon?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: vespa skrivet 25 mars 2012 kl. 00:03:44
Priset på en topp får du nog enklast fram genom att ringa en handare som säljer Dinli 350. Värt att tänka på är att du får en splittny 2012:a för 29900:- och en fin begagnad för 15-20000:- så det är nog ide att veta vad felet är innan det börjar beställas delar. Sen brukar det vara dyrt att klämma ur de där sista 4,5 km/h extra och du verkar redan innan köp vara missnöjd med prestandan så jag får nog vara en tråkmåns och säga: Spara lite till och köp en fyrhjuling med mer effekt direkt.
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 7 april 2012 kl. 15:58:07
Ok fått hem maskinen plockade bort termostaten på motorn. Luftade systemet kollade fläkten verkade funka körde en sväng gick bra stannade vid kanten helt plötsligt rusade tempen. Öppnade locket släppte på trycket skönk tempen igen verkar lite som om nedersta slangen på kylen inte blir varm ... Vad tror ni toppen?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 8 april 2012 kl. 00:24:30
Priset på en topp får du nog enklast fram genom att ringa en handare som säljer Dinli 350. Värt att tänka på är att du får en splittny 2012:a för 29900:- och en fin begagnad för 15-20000:- så det är nog ide att veta vad felet är innan det börjar beställas delar. Sen brukar det vara dyrt att klämma ur de där sista 4,5 km/h extra och du verkar redan innan köp vara missnöjd med prestandan så jag får nog vara en tråkmåns och säga: Spara lite till och köp en fyrhjuling med mer effekt direkt.


Tänkte på att drevs blir lite slöare men borde väll sänka varvet och göra att topp hastigheten blir något högre



Någon mera som gissar på toppen
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 18 april 2012 kl. 16:42:33
Rivit den beställt nya packningar haft topp och cylinder på planing och horning
så nu i helgen ska det sättas ihop om allt stämmer landade total kostnaden på ca 5.300:-
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: vespa skrivet 18 april 2012 kl. 16:57:44
Priset på en topp får du nog enklast fram genom att ringa en handare som säljer Dinli 350. Värt att tänka på är att du får en splittny 2012:a för 29900:- och en fin begagnad för 15-20000:- så det är nog ide att veta vad felet är innan det börjar beställas delar. Sen brukar det vara dyrt att klämma ur de där sista 4,5 km/h extra och du verkar redan innan köp vara missnöjd med prestandan så jag får nog vara en tråkmåns och säga: Spara lite till och köp en fyrhjuling med mer effekt direkt.

Inte för att vara taskig nu när du gjort en massa dyra ingrepp men det där låter som vattenpumpen.
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 18 april 2012 kl. 21:35:54
Dyra ingrepp kanske formulerade mig dåligt ..... Gav 4 för maskinen 1300 för planens och packningar .. Och toppen och cylindern var inte plan... Samt att när tempen börjar rusa på maskinen är slangarna sten hårda ett jädra tryck känns inte som vatten pumpen
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: vespa skrivet 18 april 2012 kl. 22:08:43
Slangarna utsätts för ett rejält tryck och blir stenhårda när tempen är i topp, en halv eller heldöd vattenpump kan klara att kyla vattnet under färd men så fort du stannar sticker tempen upp. När du öppnar locket till expansionskärlet så rusar vätskan och det blir cirkulation i systemet och kyler. Ett bra sätt att ta reda på om det är toppen är att ta avgasprov i expansionskärlet när motorn är igång. Jag tycker i alla fall att du ska mäta impellern i pumpen eller byta den så att inte din nyplanade topp går varm igen. Priset på jobbet var bra och säkerligen inte bortkastade pengar om han kört med kokande motor men det är bra att fundera på varför den gick i kok första gången och skevade toppen.
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 19 april 2012 kl. 20:26:21
Var idag hos dom som lagade den när den gick olje tom det var då den började gå kok efter den reparationen då byttes kolv .ringar packningar m.m inte cylindern när dom ändå höll på.... Men jag frågade iaf vilket moment toppen ska dras med svaret jag fick var att dom inte visste ...... Är säker på att dom inte har använt rätt moment när dom satte ihop det för den gick fint en mil efter reparationen sa den gammla ägaren sen gick den kok..Har kollat vattenpumpen men den verkar vara hel o fin o snurrar bra men ska sätta ihop det i helgen så får vi se  :djump:
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 april 2012 kl. 22:03:38
Ta gärna lite bilder och lägg in, kul att se och värdefullt för framtiden för 350 ägare som vill skruva lite.

Lycka till!  ()p
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Robbo skrivet 19 april 2012 kl. 22:15:46
Kommer garanterat funka grymmeoffe!
Lycka till i helgen med skruvandet!

Hade exakt samma problem med en widetrak polaris 500 (skoter)
Lyfte på toppen och vips så såg man på packningen attt den svikit in i en vatten kanal...
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 20 april 2012 kl. 06:23:11
Kommer garanterat funka grymmeoffe!
Lycka till i helgen med skruvandet!

Hade exakt samma problem med en widetrak polaris 500 (skoter)
Lyfte på toppen och vips så såg man på packningen attt den svikit in i en vatten kanal...


Tack för uppmuntran jo känner mig riktigt säker att detta kommer att gå riktigt bra  ()p
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 21 april 2012 kl. 21:28:03
Höll på till kl 23 igår och nu går maskinen kanon ;) ..... Har ett litet problem blinkersena funkar inte ? Inte ett liv men varningsblinkers går kanon tips?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 22 april 2012 kl. 20:24:48
Löste även det problemet saknades ett relä.... Och när jag hade fixat ett så blinkade all fyra när man tryckte vänster det visade sig var fel i varningsblinkers relät så nu funkar allt nöjd jajamen
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 april 2012 kl. 23:01:12
Bra jobbat!  :djump:
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 23 april 2012 kl. 19:38:30
Tackar alltid trevligt med feedback
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 april 2012 kl. 23:29:14
Tog du några bilder?

Det är ju skoj med två maskiner, för du åker ju Linhai också om man får tro din signatur.

Roligt att det blev ett lyckat köp för dig!
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 24 april 2012 kl. 21:57:14
Jodå linhaien tjänstgör som arbetshäst och dinlin ren leksak nej synd jag inte tänkte på det med bilder ..... Jo köpet var kanon nöjd med din linhai?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 april 2012 kl. 23:38:12
Ja, jag är nöjd med Linhaien. Den används mest på vintern för plogning och resten av året som extramaskin när man vill ha någon med sig. Familjen eller någon kompis tex, det är för jäkla trevligt att kunna åka en vända och grilla korv eller bara fika lite och nosa i naturen.
 
Det är ju inget under av kvalitet eller prestanda, bortsett från en bränd koppling har jag väl inte haft några större problem.

Visst är det roligare att åka Outlander, men den kostar ju lite mer också.
Tycker Linhaien är en rätt bra förstamaskin, för även dom som kliver in på tex cf 500 börjar ju ofta snegla på större maskiner. Bättre att testa med en billigare 300 och sen kliva upp till manliga maskiner direkt.
 
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: grymmeoffe skrivet 4 maj 2012 kl. 10:26:28
En liten update tycker dinlin funkar riktigt bra än så länge inga klagomål ;)
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: simon söderberg skrivet 4 november 2012 kl. 09:44:08
Vart köpte du reservdelar? Jag har blivit erbjuden en 270 med påstådd rasad bakaxel vet inte vad som "rasat", har tittat runt hur mycket som helst men hittar inget
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: iNoX skrivet 4 november 2012 kl. 10:21:14
Rasad bakaxel kostar för övrigt:

Axel: 2000-3500:-
Lager: 1000-1600:-
Packboxar, låsringar: 200?
Aluminuimburk + distans: 800-1200:-

sedan är det drevhållaren + bromsok hållaren om de behövs bytas: ca 1000:-

:)
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: faktajuck skrivet 4 november 2012 kl. 10:50:10
Okej men har du nått bra ställe där man kan köpa de ?
Titel: SV: Dinli 350
Skrivet av: iNoX skrivet 4 november 2012 kl. 21:15:30
Handlar alla mina reservdelar av Sam's motor, men ring valfri ÅF och beställ! :)

http://www.samsmotor.se/ (http://www.samsmotor.se/)

Dom brukar ha både begagnat och nytt :)